EMBARGOED UNTIL July 22, 2014, 16:00 CEST
A handout photo released on July 21, 2014 shows the elliptical galaxy Centaurus A. Recently, astronomers have used the NASA/ESA Hubble Space Telescope to probe the outskirts of this galaxy to learn more about its dim halo of stars. The galaxyís halo of stars has been found to reach much further than expected, extending across 4 degrees in the sky ó equivalent to eight times the apparent width of the Moon, or almost twice the width of this image. This image is a composite of images from Digitized Sky Survey 2 (DSS2), the MPG/ESO 2.2-metre telescope, and the NASA/ESA Hubble Space Telescopeís Advanced Camera for Surveys (ACS). The areas probed by Hubble are identified in the annotated version of this image. Hubbleís unique capabilities allowed astronomers to analyse the faint stars in the halo.  AFP PHOTO / ESA/Hubble, NASA, Digitized Sky Survey, MPG/ESO / Davide de Martin
RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / ESA/Hubble, NASA, Digitized Sky Survey, MPG/ESO / Davide de Martin" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS / AFP PHOTO / ESA/HUBBLE/NASA / -

Lefotózták, milyen volt az univerzum 13 milliárd évvel ezelőtt

2016. 05. 25. 20:56

Amerikai tudósok a gravitációs lencsézés segítségével figyelhették meg az eddig felfedezett leghalványabb galaxist.

Amerikai csillagászoknak sikerült felfedezniük az eddigi leghalványabb galaxist.

A MACS2129.4-741 galaxisklaszter mögött megbúvó csillagrendszert „13 milliárd évvel ezelőtti állapotában” figyelhették meg a kutatók.

Az UCLA tudósainak tanulmánya az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban jelent meg. Megfigyeléseiknek köszönhetően jobban megérthetjük, hogy ért véget a „kozmikus sötét középkor”: az az ősrobbanást követő időszak, amelynek során a kozmikus háttérsugárzás hőmérséklete 400-ról 60 kelvin közelébe hűlt.

Fotó: Hubble

Az ősrobbanás elmélete szerint a drámai hőmérséklet-csökkenést az univerzum tágulása okozta. Ez tette lehetővé többek között a víz és ezzel az élet megjelenését is.

Tommaso Treu, az UCLA fizikai tanszékének professzora, a kutatás egyik szerzője a következőképen jellemzi ezt az időszakot:

A protonok befogták az elektronokat, hogy együtt hidrogénatomokat alkossanak – és ezzel felvirradt a kozmikus sötét középkor.

Néhány százmillió évvel később megszülettek az első csillagok, és elkezdtek ultraviola sugárzást kibocsátani, ami ionizálta a hidrogént.

Egy idő után, amikor már elég csillag volt, az összes galaxisok közötti hidrogént ionizálhatták, és megteremtették a ma ismert univerzumot

– fejtegette a Wired UK-nek nyilatkozva fizikus.

Treu és csapata ún. „gravitációs lencsézéssel” fedezte fel a halvány galaxist. A módszerről ebben a cikkünkben részletesen is írtunk; az alapjául szolgáló elméletet még Einstein vázolta fel.

A tudósok egyelőre még nem tudják biztosan, mi okozhatta a kozmikus háttérsugárzás lehűlését: az, hogy a csillagok láthatóvá váltak, vagy az, hogy a szupermasszív fekete lyukak nagy mennyiségű gázt szippantottak be.

Most úgy tűnik, hogy azok a halvány galaxisokban megbúvó csillagok lehettek a luadasak, amelyeknek túl gyenge a fényük ahhoz, hogy a hagyományos távcsövekkel is megfigyelhessük őket. Tanulmányunkban a gravitációs lencsézés segítségével bebizonyítottuk, hogy valóban léteznek ilyen galaxisok, ami fontos lépés lehet a rejtély megoldása felé