Lefotózták, milyen volt az univerzum 13 milliárd évvel ezelőtt

Amerikai tudósok a gravitációs lencsézés segítségével figyelhették meg az eddig felfedezett leghalványabb galaxist.

Amerikai csillagászoknak sikerült felfedezniük az eddigi leghalványabb galaxist.

A MACS2129.4-741 galaxisklaszter mögött megbúvó csillagrendszert „13 milliárd évvel ezelőtti állapotában” figyelhették meg a kutatók.

Az UCLA tudósainak tanulmánya az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban jelent meg. Megfigyeléseiknek köszönhetően jobban megérthetjük, hogy ért véget a „kozmikus sötét középkor”: az az ősrobbanást követő időszak, amelynek során a kozmikus háttérsugárzás hőmérséklete 400-ról 60 kelvin közelébe hűlt.

Fotó: Hubble

Az ősrobbanás elmélete szerint a drámai hőmérséklet-csökkenést az univerzum tágulása okozta. Ez tette lehetővé többek között a víz és ezzel az élet megjelenését is.

Tommaso Treu, az UCLA fizikai tanszékének professzora, a kutatás egyik szerzője a következőképen jellemzi ezt az időszakot:

A protonok befogták az elektronokat, hogy együtt hidrogénatomokat alkossanak – és ezzel felvirradt a kozmikus sötét középkor.

Néhány százmillió évvel később megszülettek az első csillagok, és elkezdtek ultraviola sugárzást kibocsátani, ami ionizálta a hidrogént.

Egy idő után, amikor már elég csillag volt, az összes galaxisok közötti hidrogént ionizálhatták, és megteremtették a ma ismert univerzumot

– fejtegette a Wired UK-nek nyilatkozva fizikus.

Treu és csapata ún. „gravitációs lencsézéssel” fedezte fel a halvány galaxist. A módszerről ebben a cikkünkben részletesen is írtunk; az alapjául szolgáló elméletet még Einstein vázolta fel.

A tudósok egyelőre még nem tudják biztosan, mi okozhatta a kozmikus háttérsugárzás lehűlését: az, hogy a csillagok láthatóvá váltak, vagy az, hogy a szupermasszív fekete lyukak nagy mennyiségű gázt szippantottak be.

Most úgy tűnik, hogy azok a halvány galaxisokban megbúvó csillagok lehettek a luadasak, amelyeknek túl gyenge a fényük ahhoz, hogy a hagyományos távcsövekkel is megfigyelhessük őket. Tanulmányunkban a gravitációs lencsézés segítségével bebizonyítottuk, hogy valóban léteznek ilyen galaxisok, ami fontos lépés lehet a rejtély megoldása felé