Videón egy szupernóva tágulása

24.hu

2016. 05. 17. 15:34

Már hozzászoktunk, hogy a NASA lélegzetelállító felvételeket közöl, de a szupernóva tágulása valószínűleg mindenen túltesz.

SN 1572 egy alaposan tanulmányozott és jól ismert szupernóva, így a NASA-nak volt mit felhasználni: a Chandra űrtávcső 16 évnyi, illetve az új-mexikói Very Large Array 30 évnyi megfigyeléseinek adatait vetették össze. Ezzel egy olyan animációt hoztak létre, amely az égitest 5 000 kilométer per másodperces tágulását mutatja be. A Cassiopea csillagképben található szupernóva 8-9800 fényévre található a Földtől.

Az SN 1572, azaz a Tycho-szupernóva a 16. századi dán csillagászról lett elnevezve, aki részletesen leírta az égitestet. Bár nem ő volt az első, aki megfigyelte a csillagot, 1572-ben jelentősen megváltozott az égitest helyzete, ekkor ugyanis szabad szemmel is vizsgálhatóvá vált. Ezzel pedig sokkal jobban felkeltette a szakemberek érdeklődését.

Az animáció nem csak szép, de igen érdekes információkat is tartalmaz. Az anyag részletes tanulmányozásával a kutatók a csillag egyes területeinek tágulását is képesek voltak külön-külön elemezni. Bár a tudósok szerint az objektum gömb alakú, a test jobb alsó része mégis kétszer olyan gyorsan növekedik, mint a bal felső “sarok”.

Mikor a szupernóva felrobbant, a belőle kiszakadó anyag a hangsebesség ezerszeresével repült szét az űrben. Az ezzel járó hőenergia miatt a Chandra űrtávcső röntgenfelvételein a csillagközi anyag valósággal ragyog.

Bár az égitest már 444 éve tágul, a sebesség változása viszonylag új keletű. Ennek oka az lehet, hogy a szupernóvát különböző sűrűségű anyagok veszik körül, és míg az első pár évszázadban a hatalmas energia számára az anyagsűrűség nem volt akadály, addigra mostanára már némiképp lelassult a folyamat.

A tágulási sebesség elemzésével a kutatócsoport kimutatta, hogy az égitest központja a centrumból nagyjából 10 százalékkal eltolódott a bal felső sarok irányába. Az erről beszámoló tanulmány remélhetőleg segíteni fog egy esetleges társcsillag felfedezésében.

A lehetséges társcsillag elemzése ugyanis hozzájárulhat ahhoz, hogy jobban megértsük a Tycho-szupernóvát. Már korábban megállapították, hogy az égitest egy fehér törpe volt, de könnyen elképzelhető, hogy más csillagból szerzett anyagot. Az sem lehetetlen, hogy egy másik fehér törpével egybeolvadva jött létre a ma is megfigyelhető állapot.

Mivel a fehér törpék szupernóváinak tanulmányozásával az egyes galaxisok távolságát is jobban meg lehet becsülni, az SN 1572 feltérképezése rengeteg fontos információval szolgálhat.

JERUSALEM, ISRAEL - DECEMBER 11:  Protesters burn a poster of U.S. President Donald Trump in front of the Damascus Gate at the entrance to the Old City on December 11, 2017 in Jerusalem, Israel. In an already divided city, U.S. President Donald Trump pushed relations in the city to breaking point after making the announcement to recognize Jerusalem as Israel's capital.  (Photo by Chris McGrath/Getty Images)