Megfejtették az 50 éves rejtélyes égi jelet

24.hu

2016. 05. 12. 18:46

Sok tudós rajong a titokzatos kódokért, annak ellenére, hogy eddig egyik sem bizonyította, hogy valahol a világűrben értelmes élet lenne. Ezek a jelek valószínűleg galaxisunk belsejéből származnak, a sötét anyag pusztításával jönnek létre.

Egy újonnan megjelent tanulmány azt állítja, megfejtett egy ilyen jelet. Az úgynevezett “150 kilométeres visszhangok” nagyjából 50 éve keserítik meg a tudósok életét, de úgy tűnik, a jelek minden ember életét érintik.

Minden nap, hajnalban és alkonyatkor az űrbe sugárzott radarjelek különös visszhangként verődnek vissza. Valahol 150 kilométeres magasságban van egy “tükör”, melynek mélysége nagyjából 20-30 kilométer lehet. A napkeltekor és a sötétedés előtt a légkörbe küldött szondák korábban nem azonosították, mi okozhatja a különös jelenséget.

A Bostoni Egyetem kutatói gondoltak egyet, és megpróbáltak utánajárnia  dolognak. Megfigyelték, hogy a visszhang jóval erősebb napkitörésekkor, valamint azt is, hogy a “tükör” mélységének változása a beérkező napsugarak szögére illeszkedik. Ez azt bizonyította, hogy csillagunknak köze van a jelekhez, ugyanakkor nem tűnt valószínűnek, hogy a Nap lenne a fő felelős.

Köztudott, hogy a Nap ultraibolya sugárzása a felső légkörben található oxigén- és nitrogénmolekulák elektronjait leválasztja, ezzel pedig nagy sebességű és nagy energiájú részecskék jönnek létre. A lecsupaszított, töltéssel rendelkező molekulák, azaz ionok ezután egymással és más részecskékkel is kölcsönhatásba lépnek, ettől az ionok tömegesen vibrálni kezdenek.

A tanulmány szerint ez a rezgés egy olyan hullámot kelthet, amely elég erős ahhoz, hogy visszaverje a földről érkező jeleket. A számítógépes szimulációk be is bizonyították ezt az elképzelést.

Ahogy a Nap “mozog” az égen, a beérkező napsugarak szöge növekszik, ezzel pedig a vibráló ionok nagysága csökken. Mikor jön az alkony, az égitest kisebb szögben világítja meg a felszínt, ezzel pedig a “tükör” is megerősödik. A napkitörések energiája szintén több rezgő részecskét eredményez.

A jelenséget megmagyarázó kutatók szerint a “tükör” bemérésével a légköri áramlatok bonyolult mozgása, valamint az árapály kérdése is érthetőbb lesz. Hogy a bizonyítékokat a szakma elfogadhatónak találja-e, még kérdéses. Egy biztos, a titokzatos jel nem a földönkívüliek műve.

CANNES, FRANCE - MAY 21:  Nicole Kidman departs after the 'How To Talk To Girls At Parties' screening during the 70th annual Cannes Film Festival at on May 21, 2017 in Cannes, France.  Celebrities, fans and the movie world have descended on Cannes for this year's festival of the screen. For seventy years The Croisette Boulevard has always been the centre of athe place watch the rich and dandy and people from all walks of life to promenade.  (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)