Élet is lehet a extrém sótartalmú óceánokkal fedett bolygókon

24.hu

2016. 04. 06. 14:10

Képzeljünk el egy Földhöz hasonló világot, amely csak óceánjainak sótartalmában különbözik. Ez a kis változás az egész égitestre hatással lenne: a sarkkörök felmelegednének, míg az Egyenlítő lehűlne.

Egy új tanulmány szerint könnyen elképzelhető, hogy léteznek efféle bolygók, melyek szinte csak óceánjaik áramlásában különböznek a Földtől. Itt, a mi világunkban a tengerek és az óceánok egyfajta futószalagon áramolnak, melynek mozgatója a hőmérséklet és a sótartalom. Ez a két tényező jelentősen befolyásolja a víz sűrűségét.

A földi meleg áramlatok, mint amilyen a Golf-áramlat is, az Északi-sarknál lehűlnek, és lejjebb merülnek a vízben. A lehűlt sós víz így áramlik dél felé, ahol végül a felszínre kerül és felmelegszik, így indítva újra a folyamatot.

A kutatók szerint a sótartalom és a hőmérséklet változása komoly hatással lehet az éghajlatra. Eszerint könnyen elképzelhető, hogy egy óceánnal rendelkező exobolygón a Földhöz képest egészen más lehet az északi, az egyenlítői és a déli klíma. Ez a jelenség extrém magas és extrém alacsony sótartalom esetén is igaz lehet.

Ez azt is jelentheti, hogy a csillagászoknak ezután olyan bolygókat is meg kell alaposabban vizsgálnia, melyekről korábban nem hitték, hogy lakható lehet. A kutatás alapján attól, hogy egy bolygónak nem hideg a sarkköre, még könnyen elképzelhető, hogy van rajta víz. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy szükségszerűen létezik ilyen égitest, a lehetőség azonban nyitva áll.

A bolygóknak még számtalan tulajdonsága lehet, amelyek miatt különbözhetnek a Földtől. Hogy csak az áramlásnál maradjunk, a gravitáció és a közeli égitestek vonzása az ár-apályra lehet nagy hatással.

A kutatás ennek ellenére újabb fontos lépés lehet afelé, hogy megtudjuk, milyen helyet kell keresnünk ahhoz, hogy a földihez hasonló életre bukkanhassunk egy másik világban.

(Via: Popular Science)

German Chancellor Angela Merkel greets an interactive robot at the digitalSTROM stand during the annual Girl's Day fair at the chancellery in Berlin on April 26, 2017.
The fair aims to attract young women to hi-tech and engineering jobs.  / AFP PHOTO / John MACDOUGALL