A handout photo taken on February 12, 2016 and released on February 16, 2016 by the European Space Agency shows an artist's impression of the exoplanet 55 Cancri e as close-up.
Due to its proximity to its parent star, the temperatures on the surface of the planet are thought to reach about 2000 degrees Celsius. Scientists were able to analyze the atmosphere of 55 Cancri e. It was the first time this was possible for a super-Earth exoplanet. / AFP / ESA/Hubble / M. KORNMESSER / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / ESA/HUBBLE/ M. KORNMESSER" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS

Megtalálták a „Vulkán-bolygót”

Dávid Imre

városlakó. 2016. 03. 31. 17:09

Egy, a Cambridgei Egyetem tudósai vezette kutatócsoportnak sikerült meglepő részletességgel feltérképeznie egy, a naprendszerünkön kívül található bolygót. Az 55 Cancri e-t korábban „gyémántbolygóként” is emlegették, mert úgy gondolták, hogy nagy nyomás alatt összepréselődött szénből áll. A kutatók a Nature című folyóiratban hozták nyilvánosságra a térképet. Mint kiderült, a bolygónak „két fele” van: az egyik szilárd kőzet, a másik viszont olvadt láva.
A Földtől 41 fényévre lévő 55 Cancri e egyik fele szilárd, a másik viszont olvadt láva.

A Science Daily híre szerint egy, a Cambridgei Egyetem tudósai vezette kutatócsoportnak sikerült meglepő részletességgel feltérképeznie egy, a naprendszerünkön kívül található bolygót. Az 55 Cancri e-t korábban „gyémántbolygóként” is emlegették, mert úgy gondolták, hogy nagy nyomás alatt összepréselődött szénből áll.

A kutatók a Nature című folyóiratban hozták nyilvánosságra a térképet.

Mint kiderült, a bolygónak két fele van: az egyik szilárd kőzet, a másik viszont olvadt láva. Az olvadt féltekén akár a 2500 °C-ot is elérheti a hőmérséklet, minek következtében „elpárologhatott a légkör”.

A kutatók a Spitzer űrtávcső fényképeinek segítségével térképezték fel a planétát. Az infravörös felvételek nagy részletességgel örökítették meg az égitest változásait – a tudóscsoport szerint „ez volt az első eset, amikor ilyen alapossággal vizsgáltak egy kisméretű bolygót”.

Az 55 Cancri e mindig ugyanazt a felét fordítja a napja felé. A tudósok szerint elképzelhető, hogy az „éjszakai oldalnak” még van légköre.

A bolygót 2011-ben fedezték fel. Eleinte azt gondolták, hogy kiterjedt óceánok borítják, vagy gyémántokból, esetleg hidrogénből és héliumból áll.

Ma sem tudjuk, hogy mi építi fel

– mondta a Wired UK-nak nyilatkozva Dr. Brice-Oliver Demory, a tanulmány vezető szerkesztője.

A csillagászok 1980 óta több mint kétezer exobolygó (a mi naprendszerünkön kívül található bolygó, a szerk.) létezését erősítették meg. A NASA Kepler űrteleszkópja folyamatosan keresi az újabb és újabb jelölteket.