Tech

Nem hirdethet a Twitteren két orosz médiatársaság

D. Kovács Ildikó
D. Kovács Ildikó

2017. 10. 26. 19:28

Az indok, hogy az amerikai hírszerzés szerint a két tévéadó befolyásolni próbálta a 2016-os amerikai elnökválasztást.

Megvonta a Russia Today (RT) televíziótól és Sputnik rádióadótól a reklám lehetőségét a Twitter. A cég döntését indokolva az Egyesült Államok hírszerzésére hivatkozott, eszerint az orosz propagandaadónak tekintett hírügynökségek, befolyásolni próbálták a 2016-os amerikai elnökválasztást. Az RT-től 2011 óta befolyt 1,9 millió dollár reklámbevételt kutatási célokra tervezik fordítani, különösen a Twitternek választásokra gyakorolt hatását és a hamis hírek terjedését szeretnék tanulmányozni.

Margarita Szimonyjan, az Rt televízió főszerkesztője, még a Twitter csütörtöki bejelentése előtt kísérletet tett az internetes cég lejáratására. Szimonyjan Twitter-üzenetében azt állította: a mikroblog szolgáltató saját maga volt aktívan azon, hogy az RT Twitter-reklámokkal kapcsolódjon be a választási kampányba, s ezzel összefüggésben megosztott egy dokumentumot, amely nyilvánvalóan az üzenetküldő szolgáltatástól ered.

Marija Zaharova orosz külügyi szóvivő csütörtökön Moszkvában a Twitter döntését egy újabb agresszív lépésnek nevezte, amelynek célja az orosz hírügynökségek tevékenységének akadályozása. Mindezt pedig az amerikai vezetés és a biztonsági szolgálatok által kifejtett nyomás eredményének tudta be. Zaharova válaszlépésekkel fenyegetett.  Az orosz külügyminisztérium közölte: az Egyesült Államok szólásszabadságról szóló nemzetközi és amerikai jogszabályokat is sért azzal, hogy akadályozza orosz hírügynökségek működését.

Értesülések szerint a Russia Today csak a 2016-os amerikai választási kampányban 274 ezer dollárt fizetett Twitter-üzenetei terjesztéséért. A Twitter reklám rendszere ugyanis úgy működik, hogy bizonyos pénzösszeg fejében be lehet kapcsolódni olyan felhasználók hírfolyamába is, akik adott esetben nem követik közvetlenül a hirdetőket.

A Russia Todayt, illetve internetes felületét az RT.com-ot, valamint a Sputnikot Nyugaton a Kreml szócsövének tartják. Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) szeptember közepén vizsgálatot indított ezen médiumok ellen, mert azzal gyanúsítják őket, hogy komoly szerepük volt a Donald Trump elnökválasztási győzelméhez vezető orosz propaganda terjesztésében. Az RT és a Sputnik is viszont azt állítja, hogy rendes hírügynökségekként megilletik mindazon jogosultságok, amelyek ebből fakadnak.

A Twitter az elmúlt hetekben a Facebook-hoz hasonlóan erős politikai nyomás alá került az Egyesült Államokban. Hónapokig tartó vizsgálatokat követően ugyanis számos olyan esetre derült fény, amelyben feltételezhetően Oroszországból az üzenetküldő szolgáltatás reklámfunkcióját arra használták, hogy más nemzetek álcája alatt társadalmi és etnikai feszültségeket szítsanak az Egyesült Államokban. Ennek köszönhetően egyre erősebbé vált a felelősségre vonást követelők hangja, valamint a mikroblogokban a politikai reklám erősebb szabályozása iránti igények. Az amerikai kongresszus meghallgatást tart a jövő héten ez ügyben. A Twitter, de a Facebook is több átláthatóságot ígért, különösen, ami a politikai reklámtevékenységet illeti.

(MTI)

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.