Tech

Elektromos bringával szeltük a várost: ez a jogsi az ingyen utakhoz

Nagyjából százezer forint körül kapható Kínából már egy elektromos bringa, amivel megoldhatjuk a rövidebb utak problémáját, hiszen a parkolás ingyen van, bármikor kézbe kaphatjuk a járművet, és a dugó sem lesz többé az ellenségünk. Az áramrobogók, bicók, rollerek lesznek vajon az új trend? De mit nyerünk velük? Kipróbáltuk!

Ingyenes parkolás, gyakorlatilag ingyenes üzemanyag, kézben hordható jármű, 20 kilométer egy töltéssel, mobilos vezérlés Bluetoothon, tempomat, intelligens fék és az ultimate menőség életérzése.

Ezt kínálja az F-Wheel DYU D1 elektromos bicikli, melyet a RendeljKínait csapata tesztelt le.

Sosem gondoltam volna, hogy egyszer elektromos biciklit fogok rendelni Kínából. Ahogyan azt sem, hogy számos alkalommal nagyobb hasznát veszem majd, mint az autómnak.

Múltkori autós kiegészítős tesztemben már hivatkoztam erre a bicóra, a szinergia pedig azóta is csak erősödött. Autó + elektromos bicikli = hatalmas királyság.

Így lesz olcsón a buta kocsiból okosautó
Olcsó, de minőségi kínai kütyükkel a végtelenségig lehet pimpelni az autókat.

Alapvetően az volt a célom, hogy az autóvásárlás után hirtelen jött “hétvégés utazzunk-el-valahova” lázamat még magasabb szintre emelhessem. Szeretek olyan helyekre utazni, ahol nincs feltétlenül budapesti kényelem. Nincs minden második sarkon bankautomata, vegyes bolt, dohánybolt, szórakozóhely.

Az elektromos biciklit (illetve egy autóba való 220 voltos invertert) azért vettem, hogy legyen egy olyan közlekedési eszközöm, amivel ha úgy hozza a helyzet, utolsó pillanatban is elugorhatok a 2 kilométerre lévő boltba tejért, vajért, sörért, ami épp kell.

Meg amúgy is milyen poén már, hogy elmész össze-vissza utazgatni, kiszállsz az autóból és körbe tudod krúzolni a várost egy ilyen elektromos okossággal. Mindössze 12 kilogramm és van fogantyúja, ezért a cipelése is egyszerű.

Igazából egy töltött akkumulátoron felül semmi egyéb nem szükséges ahhoz, hogy közlekedni lehessen vele. Az első 10 kilométer megtételéig az elektronika csak 20 km/h sebességet engedélyez, utána az applikációban 30 km/h-ra növelhető a maximális sebességhatár, de tetszés szerint lehet limitálni, így gyerekekre is lehet “szabni” az eszközt.

Az okostelefon Bluetoothon csatlakozik az eszközhöz, nagyjából 30 másodperc alatt. Az appot könnyedén letölthetjük a gyártó – kínaiakhoz mérten is szokatlanul kulturált – weboldaláról.

Ezt követően egy jelenleg még teljesen kínai nyelvű applikáció fogad, amiben az első-hátsó fények és a maximális sebesség beállítása mellett GPS-alapú útvonalkövetésre, a bicikli lezárására ad lehetőséget. Szervízképet is mutat magáról az eszköz, így bármije hibásodik meg, azonnal tudni fogunk róla.

Sajnos a kilométeróra lemaradt a kormányról, így az aktuális sebességet is csak a telefonon látni, de hát kell venni egy biciklis tartót 500 forintért, és meg van oldva a probléma. (Az enyém a teszt megírásáig még nem érkezett meg.)

Furcsaság, hogy az egyetlen kijelző a kormányon egy akksikijelző, de 50 kilométer megtétele és többszöri töltés után sem tudom megmondani, hogy ez mégis hogyan mutat bármi leolvashatót, úgyhogy mindig inkább az appot néztem, ha érdekelt, mikor merül le.

Úgyis tempomattal mentem mindig – közben könnyen lehet egy kézzel ellenőrizni a telefont -, ehhez csak meghúzod a kart, megnyomod a gombot és tartja a sebességet, hacsak nem fékezel vagy húzod meg jobban, ekkor kikapcsol.

Dudálni is lehet, bár az nem túl hangos, egy erőltetett krahácsolás talán nyomatékosabb kérés a járda kellős közepén flangáló gyalogosoknak.

Ami nekem rettentően tetszik benne, hogy a gyártóról egyszerűen lerí, hogy hosszú távra tervezett a termékkel, ugyanis a szétszedhetetlen vázon felül az elektronika is kíméli a brushless motort. Hőfokméréssel is el van látva, de ami igazán durva, az a nyomatékszabályozás. Tisztán lehet érezni, hogy a motor tudna lényegesen jobban is húzni, de a hosszú élet titka a lassú haladás, ennek jegyében pedig kényelmesen szeret gyorsulni az eszköz.

Egy 4400 milliamperórás akksi van a stabil vázba építve, ez egy töltéssel sebességtől függően 18 kilométerre elég, plusz-mínusz 3 km, mondja a gyártó. A teszt alapján azt tudom, hogy minden töltés-merítés ciklussal egyre szebben muzsikál a termék. Csutkagázon, fék-gáz típusú városi üzemmel közlekedve, 75 kilogramm terhelés mellett 15 kilométert tudok kihozni belőle úgy, hogy égnek a lámpák is. Remélem, tovább nő majd a bejáratással.

Első ránézésre mindenki azzal jön, hogy mennyire gáz lehet, hogy az első lámpa nem fordul a kormánnyal, hanem fixen egyenesen világít, de ez a gyakorlatban semmilyen hátránnyal nem jár. A járműnek olyan pici (12 colos) kereke van, hogy mozgás közben fordítva a kereket azonnal fordul az egész test. Gyakorlatilag nincs olyan időszak, amíg a kormány a haladási iránytól jelentősen eltérő irányba világítana,.

Apropó, kényelem. Az én 75 kilómmal kényelmesen megtaláltam rajta a helyem, és simán tudnék 30-40 kilométert is utazni rajta probléma nélkül. Az ülésmagasság nem állítható, viszont jóval kényelmesebb, mint amilyennek elsőre látszik, ezt többen is megerősítették. Lengéscsillapítás nincs benne, ezt alacsonyabb guminyomással lehet ellensúlyozni valamelyest.

Az F-Wheel DYU D1 lábtartói külön jönnek, egyszerűen csak fel kell tekerni őket, csomagtartóba hajításkor pedig le. A bicikli 2-3 óra alatt feltölt.Ez teljesen korrekt: bedobom a csomagtartóba, rádugom az inverterre, utazok, ebédelek, és mire végzek, megint teljesen fel van töltve.

ÉLETSZERŰ PÉLDA

Amikor forgatni indultunk volna az elektromos bringával, rájöttem, hogy szükségem van még egy kábelre. Írány hát a Blaha Lujza tér, az Erzsébet körúton van egy elektromos kütyüket is forgalmazó bolt. A Népligettől mindössze tíz perc alatt voltam ott, az üzletbe simán betolhattam a bicót, majd vásárlás után újabb tíz perc volt a hazaút.

Forgalmat tekintve úgy haladtam el a nyílegyenes úton, a teljesen hétköznapi dugóban álló autók mellett, hogy nehezemre esett nem vigyorogni rájuk.

Autóval ez a táv alsó hangon is legalább 13-13 percembe került volna, plusz az az idő, amíg az ember kering és parkolót keres, plusz kellett volna parkolási díjat fizetni, ezen felül a dugó miatt, kb. 12.5 L/100 km-es átlagfogyasztással durván 6 kilométert megtéve, az olcsóbb benzint vásárolva is legalább 250 forintomba kerül volna az út.

Gyors összevetés:

Paraméterek AUTÓ eBICIKLI
Távolság 6 km 6 km
Idő 30-40 perc 20 perc
Üzemanyagköltség min. 250 Ft 3,12 Ft
(50% feltöltés)
Parkolás 110+70 forint (Simple alkalmazás) 0 forint

ÖSSZEGZÉS

Nincsenek rajta rugók, nem állítható az ülés és nem látni telefon nélkül a sebességet. Viszont 15 kilométert simán elmegyek vele, egy töltés kb. 6 forintba kerül, rohadtul egyben van, kicsi, könnyű, befér a csomagtartómba, tudom az autóban tölteni és most villámáron 400 dollárba, azaz átszámítva kicsit kevesebb mint 100 ezer forintba kerül.

Ilyen számomra a jó kínai termék, amikor úgy érzem az összegzésnél, hogy nem kell ajánlanom, mert ajánlja önmagát.

Ha pedig valakinek hiányoznak a pedálok, az állítható ülés, az extrém összecsukhatóság, az elektromos rásegítés, és a teljes körű energiamenedzsment, annak itt van 200 dollárért többért a Nagytestvér, az F-Wheel DYU 1.

Ha érdekelnek a kínai termékek, és első kézből szeretnél értesülni a legújabb terméktesztekről, ajánljuk a RENDELJ KÍNAIT oldalát!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik