Tech

Élőben néztük, ahogy pörögnek a Black Friday számlálói

Az idei Fekete Péntek nem az utcákon, az üzletekben, nem sorbanállás közben, hanem a virtuális térben zajlik. A vásárlók napok ótakészülnek egy-egy elcsíphető akcióra, így nem véletlen, hogy a Black Friday ebben az évben sem mentes az indulatoktól, a haragos kommentáradattól, amely főleg arról szólt, hogy miért fogyott el az 50 ezres játékkonzol, és hogy lehet az, hogy a filléres iPhone-ból már 7 óra 2 perckor egy sem volt.

A megoldás az elképesztő tömegben, az azokat kiszolgálni képes rendszerben és abban rejlik, hogy sokan egyszerre több darabot szerettek volna vásárolni, pedig ez nem volt lehetséges.

24 év és 150 ezer eladott termék

Ahogy lassan minden, úgy mára a Black Friday is az informatikáról, a szerverekről, a jól programozott felületekről szól. Ma reggel 8 órakor átfutottam az összes nagyobb webshop kínálatát, oldalait és egyedül az Euronics volt az, ahol megroggyant az oldal a látogatók súlyától, mindenhol máshol (Edigital, Emag, Notebook.hu, Speedshop, stb.) gyorsan, frissen töltődtek a webshopok.

Az elmúlt évek tapasztalata megtanította a cégeket arra, hogy csak akkor van értelme belevágni az akciózásokba, ha a weboldal akkor is áll, amikor egyetlen pillanatban akár százezrek tartózkodnak ott és mindannyian vásárolni akarnak. Ma délelőtt az Emag hazai irodájában betekintést kaptam abba, hogy valós időben mi zajlik a kereskedő oldalain, szerverein, és milyen számokat produkáltak a magyarok csak ezen az oldalon délelőtt fél 11-ig.

Az első kulcsadat a 173 ezer. A reggeli órák egyik pillanatában ennyien voltak egyszerre a webshop különböző oldalain, ami magasan meghaladja a tavalyi számot. Ez az embertömeg mind vásárolni akart és vásárolt is, miközben 20 millió oldalmegtekintést produkáltak, és ha összeadnánk, hogy mennyi időt töltöttek el összesen a site oldalain, akkor 24 év jönne ki.

Így vásárolunk mi: százezrek, milliárdok, százalékok fél 11-kor
Így vásárolunk mi: százezrek, milliárdok, százalékok fél 11-kor

Hogy képbe kerüljünk az arányokkal kapcsolatban: a román alapítású cég csak erre a napra 450 ezer akciós terméket kínált, amiből a 10:24-es időpontra több mint 150 ezret el is adtak, több mint 3 milliárd forintos bevételt termelve ezzel. Erre a napra 10 hónapja készülnek, gyakorlatilag a tavalyi Black Friday után azonnal elkezdték a megállapodások megkötését, az informatikai fejlesztéseket – kicsit úgy, ahogy a Sziget fesztivál teszi minden évben a fellépők meghívásával.

Informatika a lelke mindennek

Rock and roll pedig itt is van, amit túlnyomó részben a programozók tesznek lehetővé. Az Emag összesen 500 (!) szakembert alkalmaz a teljes cégcsoporton belül, hogy a három webshob (a román, a bolgár és a magyar) működjön. Ez az 500 nem a kiemelt, pl. mai időszakra pörög fel, hanem egész évben ennyien reszelgetik a különböző funkciókat.

A magyar és a bolgár oldal hasonló méretekkel bír, ami 500 ezer termék-, és egyéb aloldalt jelent a site-on belül. A román (már csak a piac mérete miatt is) ennek a duplája, vagyis az 500 programozónak egész évben durván 2 millió oldalt kell fejlesztenie, karban- és életben tartania, amikor jön a roham. Erre, illetve az informatikai háttérre, a szerverekre az Emag az elmúlt évben 2 millió eurót, azaz 619 millió forintot költött a teljes cégcsoporton belül.

emag_dashboard
A térkép a vásárlói aktivitást mutatja városok, régiók szerint, a baloldali listán a valós idejű vásárlások követhetők.

A cikkben elhelyezett fotón is látható felületen percről percre (sőt másodpercre) nyomon tudják követni, hogy éppen ki, hol, mit vásárolt, hogy alakulnak a bevételek, mennyi termék van még raktáron és miből van hiány. Itt látható egy terméktípusok alapján előállított lista is, ahol a televíziók, a pelenkák, a mobilok, illetve a kisebb háztartási eszközök pörögtek éppen a legjobban.

A hazai vásárlók okostelefonos állapotát jól mutatja az az adat, mely szerint több mint 50 százalékuk mobilról látogatja az oldalt, de a valóságot inkább az a 30% jelzi, ami a mobilról történő vásárlások számát jelenti. Ehhez képest meglepő, hogy mindössze 20 százalékuk vásárol bankkártya használatával.

Az Emag minden évben bevezet egy meglepetés termékkategóriát is, ami ebben az évben az autó volt. Fél 11-ig ebből el is adtak egyet: egy 13 százalékos kedvezménnyel árusított Opel Zafirát, sőt, a cikk elkészültéig még egy Opel Astra is gazdára talált.

A cég egyetlen napon (a main) 4 milliárd forint feletti bevételre számít, ami közel 1 milliárddal lehet több a tavalyi teljesítménynél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik