Szórakozás

7300 forint 100 méterért a Volánnál

Ezrekkel többet fizethetünk a bérletért 100 méter különbség miatt is.

Noha nem vagyunk közlekedési szakemberek, lemértük, s józan paraszti ésszel kilogikáztuk, hogy igazságos-e a Volán országos díjszabása. Megdöbbentő eredményeket kaptunk.

Már több olvasónk is jelezte felénk, hogy néha 100 méteres különbségért is több ezer forint a ráfizetés egy havi bérletnél, ugyanis bizonyos esetben már 5 vagy 10 kilométerrel hosszabb távú bérletet kell váltani. Ezt távolságban néha észre sem vesszük, a pénztárcánkont viszont annál inkább. Hogy ez igazságos vagy sem, azt döntsék el az olvasók és az utasok. Minden esetre elővettük a Volán hivatalos honlapján közzétett díjszabás táblázatot, és átbogarásztuk.

Kissé megdöbbentően hangzik a címben lévő állítás. Természetesen nem általánosságban értendő, de vannak olyan helyzetek, mikor a bérlet szempontjából 100 méter miatt több ezer forintot kell fizetni. Nézzük, hogy miként alakul a távolság és a tarifa aránya a busztársaságoknál!

Egy viszonylag egyszerű példa segít megérteni, mi okoz túlfizetést több utasnak. Lássuk az alapokat. A volanbusz.hu weboldalon megtalálható az országban működő összes Volán-társaság díjszabása. A linkre kattintva, a második táblázat foglalja össze a kilométer-kategóriákat. Itt láthatjuk, hogy egy 10 kilométeres, teljes árú havi bérletért 9580 forintot kell fizetnünk. Ám abban az esetben, ha 100 méterrel túllépjük ezt a távot, már a 10,1-15,0 kategóriába siklunk, így már 11,900 forintba kerül akkor is, ha mondjuk 10 kilométert és plusz 100 métert visz bennünket a busz.

Van ennél drasztikusabb ugrás is, például az 50 kilométeres havi bérletnek 35.600 forint az ára, ám ha valamilyen kellemetlenség folytán a buszmegállónk 100 méterrel meghaladja ezt a kategóriát, akkor már kénytelenek vagyunk megvásárolni a 60 kilométeres nyugtát, nem kevesebb, mint 42.900 forintért. Ez azt jelenti, hogy pontosan 7300 forinttal kell többet fizetnünk 100 méter miatt.

Nincs mit szépíteni azon a szomorú tényen, hogy ezzel a rendszerrel sok utas hátrányba szorul, s igazságtalan szituációk alakulnak ki. Nézzünk erre egy gyakorlati példát! Ehhez a Rábapatona-Ikrény-Győr viszonylatot választottuk, itt ugyanis 20-21 kilométeres távolságért kell megvásárolni a 25 kilométeres bérletet.

Vásároltunk egy Rábapatona, kultúrház–Győr, Eötvös-park viszonylatú bérletet, melyről a pénztáros hölgy kiállított egy 20 kiloméres igazolványt. A Google Earth vonalzója szerint ez a táv nagyjából megfelel a valóságnak úgy, hogy a járat áthalad Ikrény községen is. Nem keseredik meg nagyon a szánk íze tehát, mikor kifizetjük érte a 14.200 forintot.

Talán a sors kegyetlen fintora, de ha nem a parkig, hanem a Vidéki pályaudvarig szeretnénk bérletünkkel utazni, úgy már 25 kilométeres igazolványt fog nekünk kiállítani a társaság, mely azt jelenti, hogy 3600 forinttal többet, 17.800-at kell kicsengetnünk. Lemértük: nagyjából 900 méter van a két végpont között, így kétségtelenül ez a város legdrágább kilométere buszon.

Az okfejtés végén fontos megemlíteni egy tényt, melyet az utasok sokszor figyelmen kívül hagynak. Közkedvelt és általános jelenség, hogy a Volánra zúdítjuk a problémákat, s feléjük rázzuk dühösen öklünket, ha nem vagyunk elégedettek a szolgáltatással. Holott a társaságok csak a törvénybe foglalt jogszabályoknak tesznek eleget.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik