Forma-1

Lewis Hamilton az idei Forma-1-es szezont is tönkreteheti

Rég volt ekkora várakozás az F1 idénye előtt, de, ha a Mercedes brit versenyzőjén múlik, egyszereplős lesz a világbajnokság. Negyedik vb-címére hajt.

Végre elkezdődött a Forma-1 2017-es szezonja, pénteken két szabadedzés már lement az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon. Mindkétszer a Mercedes klasszisa, Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, a második szabadedzésen ráadásul megdöntötte Michael Schumacher 2004-es körrekordját is.

Ezzel előre is vetítette, amire a fogadóirodák és a szakírók számítanak: ez az ő éve lesz. Ismét.

Zsinórban két világbajnoki cím után (2014, 2015) tavaly kissé talán kiengedett, amit kihasznált az azóta visszavonult csapattárs, Nico Rosberg, aki szoros csatában ugyan, de megnyerte a vébét. Hamilton ugyanakkor már a szezon közben észbe kapott, rájött, hogy a sok bulizás még neki sem fér bele, a szezon utolsó négy futamát megnyerte, a jelek szerint pedig szabályváltozások ide vagy oda, a formáját át tudta menteni 2017-re is.

A szezon nagy kérdése, hogy új csapattársa, a Williamstől érkező Valtteri Bottas mennyire lesz vetélytárs. Merthogy nagyon úgy fest, hogy a Mercedest megint csak üldözni fogják a többiek. A finn már többször bizonyította, hogy piszok gyors, elég higgadt, szóval lehet, hogy Hamilton lelki terrorja sem fogja megviselni. Meg kell tanulnia ugyanakkor nyerni, 77 nekifutásból még egy futamon sem tudott győzni. Ez a sorozata minden bizonnyal idén véget ér, de nagy kérdőjel, hogy házon belül mekkora csatára készteti majd a britet, sokan aggódnak attól, hogy Heikki Kovalainen 2.0 lesz belőle, aki 2008-2009-ben volt egy csapatban Hamiltonnal és nem volt vele egy súlycsoportban.

A kihívók

A riválisok közül a legtöbben a Ferrari duójától, Sebastian Vetteltől és Kimi Räikkönentől  várják a csodát, az olaszok a téli tesztek során tényleg elég meggyőzőek voltak, Melbourne-ben azonban a szabadedzésen már nem nagyon értek Hamilton közelébe – persze az a fontos, élesben hogy teljesít a Scuderia. Az új Ferrari leginkább a sebességével tűnt ki eddig, és ugyan mindenki dicséri az autót, évek óta először fordult elő, hogy senki sem fogadkozott az istállónál. Persze biztosan nyerni akarnak, de

nem tettek magukra felesleges terhet hangzatos nyilatkozatokkal, egyszerűen csak belevágnak a szezonba.

Fotó: Getty Images/Clive Mason

A harmadik csapat, amely beleszólhat valamennyire a versenybe, az a Red Bull, amely motor terén fejlődött nagyot, ugyanakkor még nehéz belőni a kocsi erejét, sok fejlesztés csak most, Ausztráliában, illetve szezon közben érkezik majd. Erre mondta Christian Horner csapatvezető, hogy ők sosem télen nyerték meg a világbajnokságot. 2016-ban egyébként Rosbergen és Hamiltonon kívül csak Max Verstappen és Daniel Ricciardo nyert futamot – egyet-egyet.

És a többiek

A középmezőnyből a Williams és Felipe Massa emelkedhet majd ki, aki bár visszavonult, Rosberg lelépésével és Bottas távozása után mégis visszatért egy újabb évre. Ez a 40. szezonja az istállónak a Forma-1-ben, a Mercedestől érkezett a technikai igazgató Paddy Lowe, úgyhogy a csapat elég nagy reményekkel vág bele az idénybe. A 18 éves Lance Stroll autóba ültetése ugyanakkor nagy kockázat, és nem utolsó sorban annak köszönhető, hogy a fiú apja kőgazdag.

A Force India nem csak rózsaszín festésével akar feltűnést kelteni, hanem gyorsaságával is, dobogós helyeket vár tőlük a vezetőség. Ehhez van egy elég biztató Sergio Pérez, Esteban Ocon kettősük, igaz, az autó kissé túlsúlyosra sikerült, úgyhogy a mexikóinak az idénynyitó előtt épp koplalnia kell, hogy ne lépje túl a megengedett összsúlyt.

Fotó: Getty Images/Anadolu Agency/Asanka Brendon Ratnayake

Az új Renault sokkal pofásabb, mint volt és az is nagy fegyvertény, hogy sikerült leigazolni Nico Hülkenberget, aki kellőképpen tapasztalt versenyző és a mezőny egyik legalulértékeltebb pilótája. Jolyon Palmer tavaly ugyan csak egyetlen pontot szerzett, most egy jobb autóban bizonyíthatja, hogy nem véletlenül kapott ülést a Forma-1-ben.

A Toro Rosso nagyot váltott, ismét Renault motor dübörög a karosszéria alatt, nem Ferrari. Erre egy kicsit rá is mehet a szezon eleje, még okoz azért fejtörést az újbóli beépítése az autóba, de várhatóan folyamatosan jobb eredményeket fognak elérni, úgyhogy megint ott lesznek a középmezőnyben. A pilótafelállás változatlan, Carlos Sainz és Danyiil Kvjat maradtak a Red Bull fiókcsapatánál.

A Haasnak ez a második szezonja, a tapasztalatok szerint ez a legnehezebb a csapatok életében. a Ferrari motor erősségében bízhatnak, de emellett vannak azért gondok az autóval, így Romain Grosjeannak és Kevin Magnussennek is extrát kellene hoznia.

A McLaren-Honda számára ismét szenvedősen indul az év, leginkább a Honda-motorok miatt, a pocsék teszt után már az is felmerült, hogy ejtik a japánokat és visszaállnak Mercedesre. Totálisan megtippelhetetlen, mire lesznek jók, sanszosan olyan szezonjuk lesz, mint az előző. Azaz nem jó. Fernando Alonso maradt, Jenson Button ment, őt Stoffel Vandoorne váltotta.

Ebben az évben a Sauber tűnik a leggyengébbnek, számukra az lehet kihívás, hogy megelőzzék a McLarent. Marcus Ericsson rutinja és Pascal Wehrlein tehetsége nagyot dobhat a csapat teljesítményén, de csak fellángolásokra lehet számítani.

Mi változott?

Kezdjük a legfontosabbal: új tulajdonosa van a Forma-1-nek, a Liberty Media, Bernie Ecclestone pedig már csak tiszteletbeli elnök, úgyhogy túl sok beleszólása már nincs. Chase Carey a sorozat új első embere. Az új vezetésben fontos szerepet kapott Ross Brawn, a Honda, a Brawn és a Mercedes istálló korábbi csapatvezetőjének, aki a sorozat sportigazgatója lett. Új szemléletet akarnak bevezetni az amerikai és valljuk be:

ráfér már a Forma-1-re egy kis felfrissülés.

Szabályváltozások is vannak, melyektől a csapatok és a pilóták szerint is körönként nagyjából 5-7 másodperccel gyorsabbak lesznek a 2017-es autók, mint a tavalyiak. A Pirelli strapabíróbb gumikat tervezett, így vélhetően az idei versenyeken kevesebb lesz a boxkiállás.

  • Változott a gumik szélessége. Az abroncsokat változatlanul a Pirelli szállítja az F1-be, de mind az első, mind pedig a hátsó gumik 25 százalékkal szélesebbek lettek, ezzel jelentősen megnövelték a versenyautók mechanikai tapadását, mindez pedig jelentős aerodinamikai változtatásokat eredményezett.
  • Az autók kasztniját, első és hátsó szárnyát egyaránt szélesebbre kellett tervezniük a mérnököknek, a nézők számára pedig a motorborításon elhelyezkedő, cápauszonyhoz hasonlító elem lehet a leginkább szembetűnő módosítás.
  • Mivel az autók összességében nagyobbak lettek, ezért a súlyhatárt is felemelték, 702-ről 722 kilogrammra.
  • A futamonként elhasználható üzemanyag mennyiségét öt százalékkal, 100 kilogrammról 105 kilogrammra növelték.
  • A tavalyi előírástól eltérően az idén minden pilóta öt helyett csak négy motort használhat fel, ezért felértékelődik az erőforrások megbízhatósága.

A tavalyi, rekordot jelentő 21 verseny helyett az idén csak 20-ra kerül sor, a Magyar Nagydíjat július 30-án rendezik, s augusztus 1-jén és másodikán hivatalos tesztet rendeznek a csapatoknak a Hungaroringen. A szezon november 26-án, Abu-Dzabiban zárul.

A Forma-1 tehát visszatért, és bár Lewis Hamilton a jelek szerint megint kiemelkedik a mezőnyből, több szempontból is érdekes szezon várható. Az éles bevetés szombaton kezdődik: az Ausztrál Nagydíj időmérő edzését szombaton – magyar idő szerint – 7 órakor, a futamot pedig vasárnap 8 órakor rendezik.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik