Média

Több városban is elnémulhat a Helikon Rádió

rádió fotó: thinkstock
rádió fotó: thinkstock
A Helikon Rádió alulmaradt a keszthelyi és nagykanizsai helyi rádiós frekvenciáékért a Médiatanács és az Andy Vajnához közeli cégekkel folytatott háborúban.

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának eheti üléséről kiadott összefoglaló alapján a testület több helyi rádiós frekvenciapályázat ügyével is foglalkozott. Eszerint a Keszthely 99,4 MHz helyi kereskedelmi rádiós frekvencia pályázati eljárásában a Médiatanács felvilágosítást kér az LB Rádió Kft.-től. Azt, hogy pontosan miről kell felvilágosítást adnia az Andy Vajna filmügyi kormánybiztos ügyvédjeinek, a Litter-Biró ügyvédi iroda tagjainak tulajdonában lévő cégnek, mely hálózatba kapcsolódna a Vajna-féle Rádió 1 hálózattal, nem közölték.

Plágium vagy összejátszás: így terjeszkedik Andy Vajna
Egymásról másolt helyi rádiós pályázatok, rejtegetett pályázati dokumentációk, sunnyogó Médiatanács: újabb abszurd történet az elfideszesített magyar médiavilágból.

A testület annyit viszont még közölt a keszthelyi frekvenciapályázat kapcsán, hogy a másik pályázó, a Helikon Rádió Kft. esetében az ajánlat alaki érvénytelensége miatt már korábban megtagadták a nyilvántartásba vételt, és bár a pályázó kérelmet nyújtott be a végzés bírósági felülvizsgálatára, azt a bíróság elutasította. Így tehát most úgy tűnik: egyedül Vajna ügyvédjeinek van bármiféle esélye a frekvenciát megszerezni. A frekvenciát eddig használó Helikon Rádió pedig komoly veszélybe került Keszthelyen.

A Médiatanács jelezte azt is, hogy folytatja a Nagykanizsa 95,6 MHz, a Kaposvár 99,9 MHz és a Veszprém 90,6 MHz helyi rádiós frekvenciák pályázati eljárásait is, miután a bíróság elutasította a Helikon Rádió Kft., illetve a Regionális Rádió Kft. felülvizsgálati kérelmeit. Ez utóbbi, a kormányközeli üzletemberekhez köthető Regionális Rádió Kft. szintén alaki hibákra hivatkozva lett kizárva az országban több helyi rádiós pályázatból, ahol az Andy Vajna filmügyi kormánybiztoshoz köthető cég is indultak.

A Helikon tehát a jelek szerint Nagykanizsán is komoly bajba került.

rádió - fotó: thinkstock.com
Vajna közelében újabb rádiós céget alapítottak
Lehet, hogy az országos kereskedelmi rádiós frekvenciapályázaton való indulás a célja az Andy Vajna bizalmi embere által a napokban létrehozott Radio Investment Kft.-nek.

Átlagosan napi kétszáz szponzorüzenet éri el a tévézőket

Az NMHH Médiatanácsa közölte azt is, hogy az év első felében a legtöbb cég – összesen 83 – a TV2 Mokka című reggeli magazinjában jelent meg támogatóként, a legtöbb szponzorüzenet – összesen 12.822 – pedig a csatorna időjárás-jelentéséhez kapcsolódott az NMHH vizsgálata alapján. A leggyakrabban szereplő támogató cég az Új Ház Centrum Zrt. volt 2.229 hirdetéssel, őt követi a Fundamenta Lakáskassza Zrt. (1.795) és a Leier Hungária Kft. (1.676). A vizsgált időszakban több mint ezer cég 1.534-féle támogatói üzenete 67.049 alkalommal jelent meg. A legtöbb támogatói hirdetés a TV2-n jelent meg, a 30.198 megjelenés azonban negyedével elmarad a tavalyi év azonos időszakában mért 39 961 hirdetéshez képest. Magasat ugrott a szponzorhirdetések száma az RTL Klubnál, a tavalyi 13.982-ről 19.911-re. A Duna TV esetében nem tapasztalható számottevő változás, az idei első félévben 4285, tavaly 4277 hirdetés jelent meg a képernyőn. Díj- és nyereménytárgyról szóló szpot 55 műsorban volt látható, és ez az összes támogatói hirdetés 11 százalékát fedte le. Az ilyen jellegű támogatások elsősorban a Mokkához (920) kapcsolódtak, és a nyeremények zömét a szabadidő szektor képviselői ajánlották fel – összesen 1722 darabot.

A hatóság 2017 első félévében a legtöbb nézőt elérő országos kereskedelmi televíziók, az RTL Klub és a TV2, valamint a közszolgálati Duna TV műsoraiban vizsgálta a támogatói üzeneteket, egy-egy hónapig helyet kapott a mintában az M4 Sport, az ATV, az TTL II, a Sport2, a SuperTV2 és a Viasat3 csatorna is. A teljes tanulmány az NMHH honlapján olvasható.

Rendben voltak a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámok

A Médiatanács elfogadta a társszabályozó szervezetek 2017. első félévi beszámolóit. A társszabályozási rendszerre a médiatörvény nyújt lehetőséget, így a Médiatanács önszabályozó szervezetekkel működik együtt annak érdekében, hogy ösztönözzék az önkéntes jogkövetést, és teljesüljenek a médiaigazgatásra vonatkozó jogszabályok céljai, alapelvei.  A szakmai szervezetek a Médiatanácstól kapott felhatalmazás alapján, a testület anyagi támogatásával igazgatási feladatokat látnak el hatósági jogkör nélkül, a Médiatanács pedig felügyeli a feladatok ellátását. A megállapodások keretében a szervezetek kutatásokat is vállalhatnak. A most elfogadott beszámolókban olvasható az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) gyermekeknek szóló élelmiszerreklámokra irányuló vizsgálata, amely kiterjesztette azt a gyártókon kívül az élelmiszerláncok reklámjaira is.

A testület górcső alá vette a 2017 első félévében közzétett összes, a témába vágó tévé- és újsághirdetést: ez 37 tévécsatorna 126 tévéreklámját és 64 nyomtatott sajtótermékben megjelent 267 hirdetést jelentett. A vizsgálat pozitív eredménnyel zárult: az ÖRT Magatartási Kódexének minden reklám megfelelt, tehát száz százalékos a megfelelési arány, hiszen a vizsgált hirdetések közül egyik sem volt károsnak nevezhető, és mindössze kettőt tartott aggályosnak – ez csupán fél százalék. A teljes tanulmány az ÖRT honlapján lesz megtalálható.

Nem maradt el a szokásos pénzosztás sem

A Médiatanács arról is tájékoztatást adott, hogy 103,2 millió forinttal támogat húsz helyi és körzeti tévét a Magyar Média Mecenatúra Program rendszeresen jelentkező televíziós műsorok támogatására kiírt idei pályázatának második fordulójában. Közéleti magazin kategóriában kilenc eredményes jelentkező volt: a Szentgál, a Baranya és a Kiskőrös Televízió, a budapesti City TV és a Centrum TV, a Városi TV Mohács, a mórahalmi Móra-Net TV, a szerencsi Globo Televízió, valamint a Komló és Térsége Televízió. Hírműsorok támogatására sikerrel pályázott a Debrecen, a Miskolc és az Ipoly Televízió, a Zalaegerszegi és a Kecskeméti Televízió, a Kalocsa Városi Televízió és a békéscsabai Csaba TV. Kulturális magazinok elkészítéséhez támogatásban részesül a Szombathelyi és a Mezőtúri Városi Televízió, a TV Eger és a békéscsabai 7.TV.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik