Andreas Rudas (Rudas András), az RTL csoport regionális igazgatója, a VCP nemzetközi tanácsadó testületének tagja. Fotó: RTL Group
Média

Andreas Rudas: Nincs közöm a Népszabadság bezárásához

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 11. 02. 14:10

Andreas Rudas, az RTL Magyarország volt vezérigazgatója és jelenlegi igazgatósági tagja, egyben az RTL Csoport regionális vezetője annak kapcsán mondta ezt, hogy kiderült, tagja a Mediaworks eddigi osztrák anyavállalata, a VCP által létrehozott nemzetközi tanácsadó testületnek.
Korábban a témában:

Felkeltette a hazai médiaipar egyes szereplőinek figyelmét, amikor a napokban kiderült, hogy a Népszabadság megjelenését, munkatársait és a digitális archívum elérhetőségét egyaránt felfüggesztő Mediaworks (volt) anyavállalata, az osztrák Heinrich Pecina -féle Vienna Capital Partners (VCP) Nemzetközi Tanácsadó Testületében – Martonyi János volt fideszes külügyminiszter és több más ember, például egy letelepedési kötvénnyel üzletelő kínai mellettAndreas Rudas, az RTL Csoport regionális igazgatója, az RTL Magyarország igazgatósági tagja, illetve az RTL Magyarországot Dirk Gerkens menesztése után átmenetileg irányító vezérigazgatója is helyet kapott. Mindezt többen értetlenséggel fogadták, és azt gyanították, hogy Rudasnak esetleg valamilyen szerepe lehetett a tranzakcióban, amelynek végén a Népszabadság kiadója olyan céghez került, mely Orbán Viktor miniszterelnök felcsúti barátjához, Mészáros Lőrinchez is köthető.

Ráadásul mint az egy, a felfüggesztett Népszabi Szerkesztőség bécsi utazását megörökítő videofelvételeken egy pillanatra látható is volt, a VCP bécsi székhelyének bejáratánál az RTL cégtáblája is megtalálható. Mindezek kapcsán többekben az is felvetődött, hogy esetleg valamilyen üzleti, netán tulajdonosi kapcsolat is lehet az RTL és a VCP között. Ennek kiderítésére kérdésekkel fordultam az RTL Csoport luxemburgi központjához, ahol Oliver Fahlbusch, a cégcsoport kommunikációs igazgatóságának elnökhelyettese, valamint a magyar származású Andreas Rudas (Rudas András) válaszolt az írásban elküldött kérdésekre.

Döntéseket nem hoztak

Rudas válaszában legelőször is azt hangsúlyozza, hogy a Mediaworks az Ausztriában és számtalan közép- és kelet-európai országban tevékenykedő VCP egyik leányvállalata, ő pedig soha nem volt a Népszabadságot kiadó Mediaworks igazgatóságának tagja. A VCP Nemzetközi Tanácsadó Testületéről Rudas azt írta, hogy azt a VCP egyfajta agytrösztként (think-tank) működtette az igazgatóság és felügyelőbizottság mellett. Ennek a testületnek Rudas 2014 tavasza óta volt az egyik tagja.

Hozzátette: a testület évente mindössze kétszer ülésezett, és ilyenkor a közép- és kelet-európai térség politikai és gazdasági fejleményeit vitatták meg. A testület semmiféle operatív funkciót nem töltött be, és nem vett részt a VCP és annak holdingtársaságaihoz kötődő üzleti döntésekben. Rudas végezetül leszögezte, ezért nem is volt szerepe a Mediaworks eladásában, vagy éppen a Népszabadság bezárásában.

Az RTL-nek nincs üzleti kapcsolata Pecinával és a VCP-vel

Oliver Fahlbusch, az RTL Group kommunikációs igazgatóságának elnökhelyettese
Oliver Fahlbusch, az RTL Csoport kommunikációs igazgatóságának elnökhelyettese. fotó: RTL Group

Oliver Fahlbusch, az RTL Csoport kommunikációs igazgatóságának elnökhelyettese arra a kérdésre, hogy a Rudas szerepéről megjelent cikkek nem vetnek-e rossz fényt az RTL csoportra, leszögezte, hogy az RTL Group elkötelezett a független tájékoztatás, a média szabad működése mellett valamennyi olyan piacon, ahol a cégcsoport bármiféle tevékenységet folytat. Ennek nyomatékosítására egy linket is küldött, ahol erről részletesebben is olvasni lehet. Fahlbusch arra a kérdésre, hogy esetleg rendelkeznek-e olyan tulajdonrésszel, amely a VCP-hez, illetve Heinrich Pecinához kötődik, azt felelte, hogy az RTL csoportnak semmilyen üzleti kapcsolata nincs a VCP-vel és Heinrich Pecinával. Arról pedig, hogy Pecinának vannak-e, vagy voltak-e esetleg a múltban RTL részvényei, magát az érintettet kellene megkérdezni. (Az RTL Group tőzsdén jegyzett cég, így annak csak a számottevő tulajdoni hányaddal rendelkező részvényesei ismertek, hiszen az értékpapírok akár naponta többször is gazdát cserélhetnek – megj.: a szerző.)

Fahlbusch válaszolt a VCP bejáratánál látható RTL-es logóval kapcsolatban is.

A bécsi épületben számtalan cég működik, ezek közül csak egy Rudas úrnak, illetve az RTL Group Austriának az irodája. Mint azt önök is bizonyára tudják, az RTL Group székhelye és irányítása Luxemburgban, nem pedig Ausztriában van.

(A 24.hu kiadója a Central Digitális Média Kft., melyben az RTL Csoport magyar leányvállalata, az M-RTL Zrt. 30 százalékos tulajdonrészt vásárol.)

Kiemelt kép: Andreas Rudas, az RTL csoport regionális igazgatója, a VCP nemzetközi tanácsadó testületének tagja. Fotó: RTL Group

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2016. szeptember 15.
A Közép-európai Egyetem (CEU) új, energiahatékony, Budapest belvárosában lévő épülete 2016. szeptember 15-én, az ünnepélyes átadás napján.
MTI Fotó: Marjai János
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.