TV2 Csoport
Média

Fontos vitát bukott el a TV2 csoport

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 06. 23. 12:34

Andy Vajna televíziója elvesztette azt a doménjogi vitát, ami a Marquard Media Magyarországgal alakult ki a JoyTV elnevezés kapcsán.
Korábban a témában:

Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, vita alakult ki az Andy Vajna kormánybiztos kezére került TV2 Média Csoport és a Marquard Media Magyarország között. A Marquard Media egyik meghatározó magazinterméke a JOY, ám az elnevezéshez kísértetiesen hasonlító néven készülődnek televíziót indítani JoyTV néven a TV2-nél, és ehhez már el is kezdték regisztrálni a joytv.hu internetcímet, ahol egy darabig a TV2 tartalmai voltak elérhetők. A Marquardnál azonban nem hagyták annyiban a dolgot, és az Internetszolgáltatók Tanácsánál (ISZT) megtámadták a TV2 csoport regisztrációs kérését. Az ügyben az ISZT-hez tartozó Tanácsadó Testület (TT) a napokban hozott határozatot, ami már elérhető az interneten is. Ebben a panaszos Marquardnak adtak igazat, így eltiltották Andy Vajnáékat a joytv.hu internetcím használatától. A www.joytv.hu címet beütve most már nem is a TV2 honlapja jön be, hanem egyelőre egy hibaüzenet.

A TT tagjai egyébként egységesen igennel, különvélemény csatolása nélkül fogadták el az állásfoglalást, ami kimondja, hogy a TV2 részére a joytv.hu cím nem delegálható.

Összetéveszthető, megtévesztő, jogellenes

A Zenebutik TV-vel is gond lehet

Egyébként a kormánybiztos médiavállalatánál nem csak a JoyTV elnevezésből lehetnek gondok, legalábbis akkor, ha a közmédia jó gazda módjára megvédi saját értékeit. A TV2 ugyanis Zenebutik névvel is tervez egy új tévécsatornát, ennek érdekében be is nyújtottak védjegyoltalmi igényt a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához, holott az MTVA égisze alá tartozó M3 csatornán a mai napig látható Zenebutik címmel Juhász Előd egykori műsora. Izgalmas kérdés lesz, hogy a közmédia fellép-e majd a kormánybiztos ellen névbitorlás miatt. Juhász Előd korábban a 24.hu-tól értesült róla, hogy a Zenebutik nevet használni akarja a TV2. Az ügyben kérdést küldünk az MTVA sajtóosztályának, hogy tervezik-e, hogy fellépnek az azonos név miatt. Amennyiben választ kapunk, arról természetesen beszámolunk.

A Marquard Media a vitában arra hivatkozott, hogy korábban már védjegyként regisztrálták a JOY szót, ráadásul ez egy nemzetközi licenc – a védjegyoltalom egész Európára és Magyarországra is kiterjed -, ezért szerintük ezt a nevet a TV2 a doménjében nem használhatta volna fel. Szerintük – és utóbb ezt elfogadta a TT is – a joytv használata a TV2 részéről megtévesztő és jogellenes, ráadásul azt a látszatot keltheti, mintha a TV2 csoport weboldalának bármi köze lenne a JOY márkához.

A TV2 Csoport ügyvédje a kialakult vitában viszont azt állította, hogy a választott internetes végződés a Marquard védjegyoltalmi jogát nem sértheti, mivel a megjelölés a panaszos védjegyeivel nem azonos, az azokhoz való kapcsolódás hamis látszatát nem kelti, azoktól világosan megkülönböztethető, ezáltal pedig nem megtévesztő. Az ügyvéd még azzal is érvelt, hogy a TV2 már benyújtott egy védjegyoltalmi keresetet a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához Joy TV néven, és ez az eljárás folyamatban van.

A Tanácsadó Testület – amely az ügyben közbenjáró Infomediátor irodától is állásfoglalást kért – , végül azért döntött a TV2 ellenében, mivel az internetes végződésekre vonatkozó regisztrációs szabályzat 2.2. pontja szerint nem választható olyan domén, amely jelentéstartalmára vagy használatára nézve gyaníthatóan jogellenes vagy megtévesztő.

Megállapították továbbá azt is, hogy a TV2 Joy TV-re vonatkozó védjegyoltalmi eljárása még nem is jogerős, vagyis azt akár a Marquard Media is megtámadhatja.

A hasonlóság is mérvadó

A TT szerint a védjegyjogban nem csupán az azonosság, hanem a hasonlóság is mérvadó, ugyanis a védjegytörvény kimondja, hogy „nem részesülhet védjegyoltalomban a megjelölés, amelyet a fogyasztók összetéveszthetnek a korábbi védjeggyel a megjelölés és a védjegy azonossága vagy hasonlósága, valamint az érintett áruk, illetve szolgáltatások azonossága vagy hasonlósága miatt”. Hasonlóan: „a kizárólagos használati jog alapján a védjegyjogosult bárkivel szemben felléphet, aki engedélye nélkül gazdasági tevékenység körében használ olyan megjelölést, amelyet a fogyasztók a védjeggyel összetéveszthetnek a megjelölés és a védjegy azonossága vagy hasonlósága, valamint az érintett áruk, illetve szolgáltatások azonossága vagy hasonlósága miatt”.

Ráadásul a TV2 és a Marquard Media is a szórakoztató médiatermékek piacán tevékenykedik, ami tovább növeli az összetéveszthetőség esélyét egy átlagos fogyasztó esetében.

Ilyen néven tévé se lehet?

A Testület szerint egyébként a TV2 hiába nyújtott be védjegyoltalmi eljárást a Joy TV néven, mivel a „Joy” szó használata védjegybitorlást valósíthat meg, ezért a név megtámadható.

 

Szinte bizonyos egyébként, hogy a Joy TV védjegyoltalmi eljárásban is fellép a Marquard a TV2 ellenében, ami azt jelentheti, hogy így nem csak az internetcím használatától tilthatják el Vajnáékat, de ilyen néven televíziót sem indíthatnak.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

NEW YORK, NY - MAY 18: Outside the Fox News studios, a news ticker displays news of the passing of Roger Ailes, May 18, 2017 in New York City. Ailes, founder and ex-CEO of Fox News, passed away on Thursday morning at age 77. (Photo by Drew Angerer/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.