Kultúra

A balett és a geometria találkozásából az első világháború utáni években született tánc olyan, mintha egy sci-fit néznénk

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2016. 12. 14. 16:55

A Bauhaus-iskola tagjai által megálmodott épületek és bútorok az elmúlt évtizedek embereinek megbecsült, sőt, szeretett darabjai lettek, de táncművészete méltánytalanul feledésbe merült.

Korábban a témában:

A XX. század művészetet megújító intézménye, a Walter Gropius által lefektetett elvekből indult Bauhaus legismertebb műveit – így például Marcel Breuer csővázas székeit, vagy épp Moholy-Nagy László legismertebb műveit – jó eséllyel minden kultúraimádó ismeri, sőt, még az is megesik, hogy néhányan épp a magyar Bauhaus-tagok – vagy az azok műveiből inspirálódott tervezők – által tervezett lakóházakban élnek, de az intézmény modern táncművészet terén tett próbálkozásait minden bizonnyal nem ismerik.

Ez nem meglepő, hiszen a festőként, szobrászként, táncosként, formatervezőként, és díszlettervezőként is alkotó Oskar Schlemmer 1922-ben bemutatott, hét éven át (az éppen kitörő gazdasági világválság más kulturális projektekhez hasonlóan ezt is elsöpörte) játszott Triád-balettje sem saját kortársai, sem a XXI. századi ember számára nem olyan fogyasztható, mint bármilyen használati tárgy, vagy lakóház, de terjedésén és megítélésén a nácik beskatulyázása sem segített, hiszen számtalan kortárs alkotóval együtt Schlemmer munkáit is degenerált művészetté nyilvánították.

A zeneszerző Paul Hindemith-tel közös projekt a klasszikus balettet a Bauhaus-iskola elveivel és az avangárddal házasította, így messze más képet mutat, mint egy tradicionális, tütüben előadott táncdarab. A színpad fura színekben pompázik (minden jelenet más színt s hangulatot kapott, így a kezdeti vidám citromsárga előbb ünnepi rózsaszínre, majd misztikus feketére vált), a táncosok pedig sokszor teljes testet fedő, furcsa ruhákban és maszkokban adják elő a fura koreográfia lépéseit.

Néhány, a húszas évek előadásain használt jelmez

Az eredeti előadásokról nem készült teljes mozgóképes felvétel, de 1970-ben a német Bavaria Atelier GmbH a rendelkezésre álló archív fotók és jegyzetek, valamint jelmezek nyomán felelevenítette az eredetileg is improvizatív darabot, majd harminc perces filmet készített belőle – sajnos az eredeti zene helyett immár Erich Ferstl szerzeményeivel.

A teljes felvétel elérhető a Youtube-on:

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.