Nem lehetséges a bolgár MiG vadászgépek lengyelországi javítása – figyelmeztette Szergej Korotkov, a MiG tervezőiroda vezérigazgatója csütörtöki levelében Szófiát. A lengyel közszolgálati tévé azt jelentette, hogy a lengyel és a bolgár védelmi miniszter, Tomasz Siemoniak és Nikolaj Nencsev aláírt egy szerződést Varsóban, így lengyel szerelők fogják karbantartani a bolgár hadsereg MiG-29-eseit.
Az orosz gyártmányú gépeket eddig Oroszországban szerelték, az új döntésre vélhetően befolyással volt, hogy hűvössé vált Bulgária és Oroszország viszonya. A hivatalos orosz levél szerint az orosz fél nem biztosított sem licenszet, sem technikai dokumentációt Varsó számára a hajtóművek javításához. Korotkov szerint egy ilyen – nyilvánvalóan politikai – döntés kérdésessé teszi a repülőgépek további üzemeltetését és a pilóták biztonságát is.
A lengyel légierőnek 32 darab MiG-29-es repülőgépe van. Csak Oroszország, Fehéroroszország, India és Ukrajna tart üzemben több ilyen vadászgépet. A lengyel védelmi erőkből már korábban ki akarták vonni a több mint 25 éves repülőket, de végül az üzemidő tíz évvel való meghosszabbítása mellett döntöttek.
Az azért nem lenne szép!
A géppark javítása a bydgoszczi 2. és a varsói 4. katonai repülőgépgyár üzemeiben történik. Az első a repülőgépek törzsének, míg a másik az RD-33 típusú hajtóműveknek a javítására szakosodott. Az oroszok szerint Lengyelország nem képes egyedül a MiG-29-esek javítására, hisz több nélkülözhetetlen alkatrészt csak Oroszországban gyártanak. Moszkva szerint a nemzetközi jog megsértése lenne, ha Varsó harmadik államokon keresztül szerezné be az Oroszországban gyártott alkatrészeket.
A lengyel védelmi minisztérium viszont úgy tartja, hogy a javításokra lengyel dokumentációk alapján kerül sor, ami teljesen törvényes. “Azt, hogy erre képesek vagyunk, megerősíti az a tény, hogy egyetlen repülőgépünkkel sem történt eddig komolyabb baleset” – mondták.