Nagyvilág

Amerika nem kaphatja meg a légi utasok adatait

Az Európai Bíróság főtanácsnoka szerint meg kell semmisíteni azokat a bizottsági és tanácsi határozatokat, melyek arra kötelezik az európai légitársaságokat, hogy átadják az utasok személyes adatait az amerikaiaknak.

Az Európai Parlament látszik felülkerekedni a légi utasok adatainak továbbításáról szóló vitában: az Európai Bíróság főtanácsnoka ugyanis keddi véleményében illegálisnak nyilvánította azt a gyakorlatot, miszerint a légitársaságoknak ki kell adniuk az amerikai hatóságoknak az utasok személyes adatait.

A légi utasok jogairól szóló vitát az Európai Parlament vitte a Bíróság elé még tavaly, azzal érvelve, hogy az Európai Bizottság és a tagállamok kormányai megsértették az európai utazók és Strasbourg jogait, amikor az EP megkerülésével megállapodást kötöttek az Egyesült Államokkal arról, hogy az európai légitársaságoknak – a terrorizmus elleni küzdelem jegyében – ki kell adniuk utasaik adatait az amerikai hatóságoknak.

A megtámadott megállapodás

Washington a 2001. szeptember 11-i terrortámadásokat követően hozott olyan jogszabályokat, amelyek az Egyesült Államok területére, területéről vagy területén keresztül járatot indító légi utasszállítókat arra kötelezik, hogy helyfoglalási és indulás-ellenőrzési rendszereikben elektronikus hozzáférést biztosítsanak a Passanger Name Recordsnak (PNR) nevezett adatokhoz.

A Bizottság – arra az álláspontra helyezkedve, hogy ezek a rendelkezések ellentétesek lehetnek a személyes adatok védelméről szóló közösségi és tagállami jogszabályokkal – tárgyalásokat kezdett az amerikai féllel. Ezek eredményeként a Bizottság tavaly májusban olyan határozatot hozott, melyben megállapította, hogy az Egyesült Államok Vámügyi és Határvédelmi Irodája (CBP) megfelelő védelmet biztosít a légitársaságok által továbbított személyes adatoknak. Alig pár nappal a Bizottság után a Tanács is elfogadta a maga határozatát (2004/496/EK) az ügyben. A Parlament ekkor fordult az Európai Bírósághoz, a két határozat megsemmisítését kérve a taláros testülettől.

Nem tudni, hogyan tovább

Keddi indítványában Philippe Léger főtanácsnok az EP-nek adott igazat, mondván: sem a Bizottság által az amerikaiakkal kötött megállapodás, sem a Tanács jóváhagyása nem rendelkezik megfelelő jogi alappal, ezért azokat meg kell semmisíteni. A főtanácsnok ugyanakkor elutasította az Európai Parlament érveit, miszerint a Bizottságnak és a Tanácsnak konzultálnia kellett volna Strasbourggal, és azzal sem értett egyet, hogy a szeptember 11. után kötött megállapodás megsértené az európai utasok emberi jogait. Habár a főtanácsnok véleménye nem köti a Bíróságot, ugyanakkor az esetek túlnyomó többségében a taláros testület a főtanácsnoki verdikttel megegyező tartalmú ítéletet szokott hozni. Az Európai Bíróság egyébként várhatóan valamikor 2006 elején hozza meg döntését.

A Tanács és a Bizottság egyelőre nem kommentálta a főtanácsnok véleményét, mondván: megvárják a Bíróság végleges ítéletét. Sophie in ‘t Veld (holland, liberális) EP-képviselő azonban úgy vélte: a döntés erkölcsi győzelem azok számára, akik törődnek a biztonsággal, a demokráciával és a polgári jogokkal. Hozzátette azt is: a főtanácsnok véleménye olyannyira egyértelmű, hogy azt nehéz lenne figyelmen kívül hagyni. Az Európai Légitársaságok Szövetségének (AEA) szóvivője közleményében ugyanakkor kiemelte, hogy a döntés óriási bizonytalanságot teremt, és egyelőre nem világos, hogy mi is fog történni. Az amerikai belügyminisztérium szóvivője pedig csupán annyit közölt, hogy a főtanácsnok véleményének nem lesz azonnali közvetlen hatása az Európa és az Egyesült Államok közötti légi közlekedésre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik