Riga, 2016. november 5.
A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (b) és Li Ko-csiang kínai kormányfő találkozója a Kína-Kelet-Közép-Európa csúcstalálkozó előtt Rigában 2016. november 5-én.
MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs
Közélet

Szupertitkos Budapest-Belgrád vasútvonal: íme, az első milliárdos kiadás

Kovács-Angel Marianna
Kovács-Angel Marianna

újságíró. 2016. 11. 18. 14:01

Évi 2,3 milliárd forintot biztosít a kormány a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza újjáépítésének lebonyolításáért felelős kínai-magyar vegyesvállalat működtetéséhez - az erről szóló kormányhatározat a legfrissebb Magyar Közlönyben jelent meg.

A MÁV Zrt. november 5-én közölte, hogy megalakult a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt., a vegyesvállalatot a magyar vasúttársaság és a kijelölt kínai társaságok – China Railway International Corporation és a China Railway International – alapították 85 százalékos kínai és 15 százalékos magyar részvételi aránnyal.

A Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról a magyar és a kínai kormány 2015. november 24-én, Szucsouban kötött egyezményt. A projekt célja a Budapest és Belgrád közötti 350 kilométeres szakaszon emelt szintű vasúti összeköttetés biztosítása, csökkentve a két főváros közötti személy- és áruszállítási menetidőt. A fejlesztésre kijelölt magyar szakasz a 150-es számú Budapest-Kelebia vasútvonal 166 kilométer hosszban.

Az EU-t felpaprikázta az 550 milliárdos üzlet

Korábban a Magyar Nemzet arról írt, hogy az Európai Bizottság korrupció gyanúja miatt hozzálátott a kötelezettségszegési eljárás előkészítéséhez a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai fejlesztésével összefüggésben. A brüsszeli korrupciógyanúra a tendereztetés hiánya ad okot, illetve az, hogy nem tisztázott, milyen szerepe van a MÁV-nak a kivitelezést vállaló konzorciumban.

Az EU májusban elkezdte a kötelezettségszegési eljárás első, úgynevezett pilot fázisát. Ebben a felek tárgyalások alapján próbálják tisztázni a felmerült kérdéseket, és ha ez nem sikerül, elindítják a tényleges kötelezettségszegési eljárást.

A kormány tíz évre titkosította a projektről készült megvalósíthatósági tanulmányt, ám szakértők szerint erősen vitatható, hogy egyáltalán megtérül-e az 550 milliárdosra becsült beruházás.

A 444.hu cikke szerint pedig Seszták Miklós salátatörvényt terjesztett a parlament elé „a közlekedéssel összefüggő egyes törvények módosításáról” címmel, amely szerint például „a közforgalmú vasúti járművek biztonságos üzemeltetésével közvetlenül összefüggő műszaki adatok” 30 évre titkosíthatóak lesznek.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.