Üzleti tippek

Ügynökségi pénzek

A legnagyobb média- és reklámügynökségeket nem viselte meg annyira a válság, mint a médiavállalatokat. Bár a többségük árbevétele csökkent tavaly, a cégek nagy része 2009-ben is nyereségesen működött.

Lapunk előző számában a médiavállalatok harmincas toplistáját állítottuk össze a frissen közzétett tavalyi beszámolóik alapján. Mostani összeállításunkban a forgalmuk alapján legnagyobbnak számító média- és reklámügynökségeket vettük sorra. Erről a piacról már nem olyan könnyű tiszta képet kapni pusztán az üzleti adatokat nézve.

Jól zártak

A média- és a reklámügynökségek összevetését eleve nehezíti, hogy előbbiek árbevételét tuningolja a mérlegben közvetített szolgáltatásoknak nevezett tétel, amely az ügyfeleknek vásárolt médiafelületeket takarja, s ezek a pénzek csak átfolynak a cégeken. A nettó árbevétel alapján felállított sorrend miatt ezért a médiaügynökségek dominálnak a listán, bár a helyzetet bonyolítja, hogy van olyan reklámügynökség, amely médiavásárlást is intéz ügyfeleinek. Nem csoda, hogy nem nagyon készült mostanában ügynökségi toplista.
Mindenesetre az árbevétel és a nyereség alakulásából azért lehet következtetni a piac állapotára, s ez alapján közel sem olyan lelombozó az összkép, mint amit a médiavállalatok listájánál láthattunk. Az árbevétel és a nyereség tavaly az ügynökségek többségénél visszaesett, ugyanakkor negatív eredményt alig látni, a legtöbb cég megőrizte a nyereséges működését.

A toplistát kéz a kézben – 17-17 milliárdos árbevétellel – vezeti az OMG Hungary és a Mediaedge:cia, előbbi médiatervezésért felelős testvércége, az OMD Hungary 11 milliárdos forgalmával a harmadik. A reklámügynökségek közül a legelőkelőbb, kilencedik helyen a D’Arcy Avenue végzett, 5,4 milliárd forintos forgalommal. A legjobban szereplő hazai tulajdonú ügynökség a Café Reklám a lista 13. helyén szerepel 3,5 milliárdos árbevétellel. Az online ügynökségeket a 1,6 milliárdos forgalmat elért Carnation képviseli a top 30-as összeállításunkban.
Több cégnél is gyakorlatilag feleződött az árbevétel egyik évről a másikra, ezek a Hat, a Leo Burnett, a Maximize, a Young & Rubicam és az Ogilvy & Mather. Az árbevételüket jelentősen növelők képzeletbeli listáját az OMG Hungary vezeti, emelkedett még a Vizeum, a Carnation és a Grey bevétele és ezzel a sor végére is értünk. A D’Arcy Avenue-nál, a DDB-nél és a Human Telexnél olyan kismértékű volt az árbevétel változása, hogy gyakorlatilag stagnálásról beszélhetünk, de a válságban ez is szép eredménynek számít.

Amennyiben a nyereségük alapján rangsorolnánk a cégeket, kissé máshogy nézne ki az élboly. Tavaly a legnagyobb adózott eredményt, 566 millió forintot a Young & Rubicam hozta össze – pedig árbevétele egymilliárd forinttal megcsappant – s 563 millió forintos adózott nyereségével a MindShare a második. A társaság eredményesség szempontjából 2008-ban még jobban állt, akkor 869 millió forint volt a profitja, amit a többi ügynökség meg sem tudott közelíteni. A nyereség alapján összeállított toplistán a Café Reklám lenne a harmadik, a Mediaedge:cia pedig a negyedik.

Összementek

Ugyan a Publicisen kívül más cég nem lett veszteséges, ám jó néhány ügynökségnek komolyan megcsappant az eredménye. A 2008-as 160 milliós nyereség az Aegis Media esetén tavaly 1,9 millió forintra olvadt. A PHD Hungarynél is jelentős a csökkenés: az ügynökség 33 millió után 7,5 milliós eredménnyel zárta a 2009-es évet. A feleződő árbevétele kapcsán már említett Hat Kft.-nek a nyeresége is megsínylette a válságot, a 2008-as évet még bőséges, 193 milliós plusszal zárták, a tavalyit már csak 25 millióval. Arányaiban hasonlót bukott egy másik hazai ügynökség, az Akció-NSX is, amelynek 41 milliós eredménye 6,5 millió forintra csökkent.

Azoknál az ügynökségeknél, amelyek a beszámolójukban megadták a 2008-as és 2009-es létszámadataikat, általában csak apróbb, néhány fős változásokat látni. A legnagyobb mozgolódás az OMG, OMD párosnál volt, ahol előbbi cég létszáma 44-ről 48 emelkedett, viszont az OMD 64 fős gárdája megfeleződött. A Universal McCann-nél 32 főből lett 30, a Zenithet és Stacomot takaró PGM Kft.-nél pedig a 2008-as 34 fős létszám után tavaly 31-ről számoltak be. A MindShare esetén 2008-ban és 2009-ben is 34 volt az alkalmazotti létszám, a Berg Médiánál viszont kilencről 13-ra bővült a gárda.

Beszédes számok

A cégek bérköltségre fordított kiadásaiban azoknál az ügynökségeknél sem látszik növekedés, ahol stagnált a létszám, tehát a válság miatt fizetésemelésre nem számíthattak az alkalmazottak.

Amennyiben az ügynökségek teljes bérköltségét elosztjuk az alkalmazottak átlagos létszámával, meglehetősen nagy különbséget láthatunk a média- és a reklámügynökségek között. Az utóbbi kategóriába tartozó Human Telexnél például az egy főre eső havi bérköltség 131 ezer, az Akció-NXS-nél 199 ezer, a Greynél 245 ezer forint volt 2009-ben. A Universal McCann-nél ez a szám 575 ezer, az OMG Hungarynél 576 ezer, a PGM Kft.-nél 700 ezer, a 21 fős Aegis Mediánál kereken egymillió, a magyar tulajdonú Berg Médiánál pedig 273 ezer forintra jön ki átlagban.

Két cégnél a megszokottnál közlékenyebbek voltak az éves beszámolójukban, így betekintést nyerhettünk a vezetői alapfizetésekbe is. A PGM Kft.-nél az egyik ügyvezető nem alkalmazottként, hanem megbízási szerződéssel látja el a feladatait, a tavalyi évben ezért neki 30,8 millió forintot fizetett ki az ügynökség. Az Aegis Media esetén pedig külön tételként szerepel a cég vezetőjének bérköltsége, ami 2009-ben 43,5 milliót tett ki.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik