Üzleti tippek

Nem spórolunk az új menetrenddel?

Érdemben szinte semmilyen magtakarítás nem várható az egyes vasúti szárnyvonalak szüneteltetésétől a Magyar Közlekedési Klub (MKK) szerint, mivel a személyszállítás ritkítása vagy szüneteltetése elenyésző megtakarítást hoz az állandó költségekhez képest.

A civil szervezet azzal kapcsolatban fogalmazta meg álláspontját, hogy a kormány bejelentette: jövőre 33 vasúti pályaszakaszon nem kíván megrendelést adni személyszállítási közszolgáltatásra. Ezzel összesen ezer kilométer hosszú vasúti pályaszakaszon szűnne meg a közlekedés, ahol jelenleg naponta 6400 utas utazik. A vonalak üzemeltetési költsége pedig évi 7 milliárd forint. A 2010-es vasúti közlekedési menetrend javaslatához október végéig lehet szakmai észrevételeket tenni.

A szervezet közleményében hangsúlyozza: a kabinet tervezett változtatásai nyomán a vasúti veszteségek egy része átcsoportosul a helyettesítő autóbusz- járatokhoz, továbbá egyéb társadalmi veszteségek keletkeznek a fokozódó környezeti károkból, valamint a térségek elérhetőségeinek romlásából, és a nemzeti vagyon pusztulásából.

A menetrendi stratégia egyeztetésére nem került sor, az abban tapasztalt alapvető hiányosságok és téves megállapítások nem lettek kijavítva, így a jelenlegi intézkedések szakmailag teljesen megalapozatlanok – állítják.

Az MKK kifogásolja, hogy a tervezetet megelőzően még csak kísérletek sem történtek a meglévő vasúti hálózat kihasználásának növelésére, a vasúti és közúti szállítás azonos gazdasági feltételeinek biztosítására, valamint a használatarányos útdíjak bevezetésére.

A szervezet emlékeztet: a kormány a már megtörtént szüneteltetések tapasztalatainak elemzésével is adós maradt, így a hallgatás alapján vélelmezhető, hogy nem hoznak eredményt a napokban bejelentett intézkedések.

Az MKK a fenntartható személy- és áruszállítás feltételeinek megteremtését támogató civil szervezet, célja a környezetkímélő közlekedési megoldások elősegítése, a közlekedésből eredő egészségkárosító hatások, valamint gazdasági és társadalmi költségek minimalizálása. A szervezet ennek érdekében támogatja a gépjárműforgalom csökkenésére irányuló településpolitikát, a tömegközlekedést, illetve a kerékpározást és a gyaloglást. A Magyar Közlekedési Klub tagja az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetségnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik