Üzleti tippek

A Magna mentheti meg az Opelt

Általános megkönnyebbülés fogadta Németországban a szombat hajnalban létrejött megállapodást az anyavállalat General Motors súlyos pénzügyi válsága miatt ugyancsak csőd közeli helyzetbe került Opel autógyár megmentéséről.

A többszereplős, a német kormány, a németországi autógyáraknak otthont adó tartományok vezetői, valamint a General Motors és az amerikai pénzügyminisztérium és nem utolsósorban az osztrák-kanadai Magna International beszállítói és alkatrészgyártó konszern között létrejött egyezség előirányozza, hogy az Opelt a Magna veszi át. A megállapodás része az is, hogy az átmeneti időszakban a német nagykoalíciós kormány 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt biztosít a nagy hagyományokkal rendelkező Opel számára.

Carl-Peter FORSTER, a General Motors Europe elnöke (Fotó: MTI/EPA)

Carl-Peter FORSTER, a General Motors Europe elnöke (Fotó: MTI/EPA)

Az egyezmény – amely értesülések szerint mintegy négy héten belül készül el végleges formájában – több hónapos, drámai fordulatokban bővelkedő tárgyalások végére tett pontot. Az utolsó pillanatban csaknem meghiúsította a megállapodást a General Motors pótlólag beterjesztett, 300 millió eurót kitevő követelése, ami majdnem német-amerikai diplomáciai válságot okozott. Meg nem erősített információk szerint az európai részének fokozatos függetlenedésébe beleegyező amerikai vállalat nem állt el ugyan a szóban forgó követeléstől, a Magna azonban átvállalta azt.

Megkönnyebbültek

Szombaton délelőtt szinte valamennyi érintett fél üdvözölte az egyezményt, így a német kormány több minisztere, a tartományi kormányfők és a General Motors európai vezetője is.
Megkönnyebbüléssel fogadták a túlélést jelentő egyezséget a németországi Opel üzemi tanácsának vezetői és a szakszervezetek is. Annak ellenére, hogy egyidejűleg az is ismertté vált: a Magna ugyan mind a négy németországi üzemet – a rüsselsheimit, a kaiserslauternit, az eisenachit és a bochumit is – megtartja, de mintegy 2500 alkalmazott elbocsátása várható. A hírek szerint az elbocsátások valószínűleg Bochumot sújtják majd leginkább. A négy németországi üzemben egyébként valamivel több mint 25 ezer alkalmazott dolgozik.

Vannak kockázatok

Német szakértők úgy vélekedtek, hogy a megállapodás – noha sok kockázatot és még tisztázatlan részletet rejt magában – biztosíthatja az Opel túlélését. A beruházók versenyében az olasz Fiatot is kiszorító, s végül az Opelért egyedül küzdő osztrák-kanadai céget megbízható partnernek nevezték, annak ellenére, hogy az autógyártásban nem rendelkezik közvetlen tapasztalatokkal.

A Magna International szerte a világon mintegy 240 alkatrészgyártó üzemet birtokol, 74 ezer embert foglalkoztat, s 2008-ban 23,7 milliárdos forgalmat bonyolított le. A céget 1969-ben az osztrák-kanadai Frank Stronach alapította. Stronach – mint kiszivárgott – az orosz Szberbank pénzügyi támogatásával és a GAZ orosz autógyárral partnerségben veszi meg az Opelt, s ebből fakadóan is az orosz piac meghódításában nagy reményeket lát.

A konszern Németországban jól ismert, több neves német autógyárnak, köztük az Audinak, a BMW-nek és a Daimlernek is szállít alkatrészeket.


Jót tett a transzatlanti viszonynak

Az Opel megmentéséről született megállapodás egyben a transzatlanti viszony próbáját is jelentette – értékelte szombati rendkívüli sajtóértekezletén Angela Merkel kancellár.

A kancellár beszámolt arról hogy előző nap minderről telefonbeszélgetést folytatott Barack Obama amerikai elnökkel, s egyetértettek abban, hogy mindkét kormány érdekelt az Opel ügyének rendezésében. Merkel szerint mindez jelentős mértékben elősegítette a szombatra virradóra létrejött megállapodást.

A német kancellár úgy értékelte, hogy az egyezmény jó esélyt biztosít a munkavállalók számára, akik megérdemelték ezt. A kialakult válságért nem őket, hanem a General Motorst terheli a felelősség – fogalmazott Merkel, aki súlyos irányítási mulasztásokkal vádolta az amerikai anyavállalatot.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik