Üzleti tippek

Netre váltó könyvkereskedők

Gyors növekedés várható a következő években az online könyvértékesítésben, 2010-re 9,5 milliárd dolláros lehet a globális piac. A nemzetközi és hazai webes könyvboltok termékportfóliójuk bővítésével növelik forgalmukat.

A következő években átlagosan 13-17 százalék körüli növekedés várható a globális online könyvkereskedelemben – derül ki a Global Industry Analysts piackutató cég előrejelzéséből. Az internetes kereskedelem születésekor szinte egyeduralkodónak számító könyvértékesítés ugyan napjainkra sokat veszített súlyából, növekedése nem állt meg.

Webvásár

Az elemzők szerint a webes könyvértékesítés 2010-re elérheti a 9,5 milliárd dollárt. A legnagyobb piacnak az Egyesült Államok és Európa számít, a globális online könyvértékesítés 95 százalékát ez a két térség adja. Az USA-ban tavaly becslések szerint 4,8 milliárd dolláros volt az internetes könyvforgalom, míg Európában 2,76 milliárd dolláros értékesítéssel számolnak jövőre a piackutató cég elemzői.

A világ legnagyobb online könyváruháza az Amazon.com, azonban a társaság tavalyi, 14,84 milliárd dolláros forgalmának már csak kisebb részét adták a könyvek. A zene-, film-, szoftver- és játékszoftver-értékesítés mellett elektronikai cikkeket, ruházati termékeket, de akár ékszereket és illatszereket is lehet vásárolni az Amazonon. Míg a könyveket is magában foglaló médiaeladások 2006-ban a teljes forgalom mintegy kétharmadát adták, addig tavalyi részesedésük hatvan százalék alá süllyedt.

Bővülő kínálat

A hazai internetes könyvpiac legnagyobb szereplője a Bookline.hu Nyrt., a társaság tavalyi, 2,4 milliárd forintos forgalmából mintegy kétmilliárdot tett ki a könyvértékesítés. Ezzel a hazai webes könyvpiac mintegy felét uralja a cég, a teljes, 2007-ben 66,9 milliárd forintos hazai könyv-kiskereskedelemből pedig három százalékkal részesedik. Az antikvár könyvek évi kétszázmilliós forgalma a használt kötetek piacának mintegy tíz százalékát teszi ki, a könyv-nagykereskedelem pedig tavaly mintegy ötszázmilliós forgalmat hozott.

Magyar könyvpiac

Forrás: Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése
(milliárd forint)

2000: 38,6
2001: 45,7
2002: 43,6
2003: 56,9
2004: 58.2
2005: 62,7
2006: 65,5
2007: 66,9

Az Amazonhoz hasonlóan a Bookline is nyitott más termékkörök felé, így a CD- és DVD-értékesítés mellett online drogériát indítottak, és megkezdték a műszaki cikkek árusítását is. A termékportfólió bővítésére szükség is van, mivel egyre élesebb a verseny a hazai online könyvpiacon. Míg a teljes hazai piac évente legfeljebb néhány százalékkal bővül, addig az internetes üzleteknél jóval ötven százalék feletti az erősödés, és a következő évekbe is hasonló fejlődésre lehet számítani. Ennek fényében nem meglepő, hogy bevételeik növelése érdekében a hagyományos üzletek is megjelentek ebben a szegmensben.

Akciós évkezdés

A hagyományos könyvesbolthálózatok megjelenésével az interneten korábban soha nem tapasztalt árverseny alakult ki a hazai online könyvpiacon, a kereskedők időnként már-már irreálisnak tűnő kedvezményekkel kínálják készleteiket. A múlt év végén a Líra és Lant is beszállt az internetes áruházak nagyobb kedvezményt adó versengésébe, jóllehet, még mindig visszafogottabban, mint a netpiacon vezető Bookline Nyrt. és az Alexandra Online, ahol az alapkedvezmény a könyvekre 20, míg a Líránál 7, illetve 15 százalék, bár előjegyzés esetén 20 százalékos is lehet.

Az évkezdésre is a gyorsan megélénkülő verseny volt a jellemző, hiszen a Bookline néhány napos, tízezer könyvre érvényes 25 százalékos akciója után az Alexandra ugyancsak évnyitó akciót hirdetett, és beszállt a versenybe a Libri is. A kedvezményeknek köszönhetően a vásárlók tavaly egyes számítások szerint legalább 1,2-2 milliárd forintot spóroltak meg az online könyvesboltokban, vagyis ekkora bevételtől estek el a kereskedők.

A bevételkiesés ellenére sem tűnik rossz húzásnak az árverseny, hiszen ezáltal jócskán növelhető a piaci részesedés. Az Alexandra 1,2 milliárdra tervezett ez évi online árbevétele egy kisebb könyvhálózat forgalmával vetekszik, a Libri több százmilliós internetes árbevételével pedig a harmadik legnagyobb az online könyvpiacon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik