Üzleti tippek

Hirtelen elült az ügynökségi botrány

Az utóbbi idők legnagyobb ügynökségi botrányának ígérkezett, amikor a rendőrök kihallgatták a német hirdetési piac egyik meghatározó cégének ügyvezetőjét. A vihar azóta elült, többek szerint azért, mert bármelyik médium érintett lehet az ügyben.

Ahány felfogás, annyiféle magyarázat, a lényegben azonban egyetértenek az elemzők: egyetlen szereplőnek sem érdeke, hogy nagy hullámokat verjen a hirdetési bónusz ügye, amelynek fő kárvallottja ma még Alexander Ruzicka, a brit Aegis Media ügynökség helyi vezetője. A wiesbadeni rendőrség potom 30 millió eurós hűtlen kezelés gyanúja miatt kezdett el tavaly szeptemberben kutakodni a menedzser és az őt a botrány kipattanása után rövid úton szélnek eresztő cége néhány további munkatársa ügyében, hangsúlyozva: személyek és nem az Aegis ellen folyik az eljárás. Hogy Ruzickáék nem a „sok kicsi sokra megy” elvét vallották, azt az is valószínűsíti, hogy egyebek mellett a ProSiebenSat.1 Media AG hirdetési ügyeivel foglalkozó SevenOne Media néhány munkatársát is meghallgatták.

A nyomozás jelenleg is tart, újabb részletek azonban nem jelentek meg az üggyel kapcsolatban.

Felezési idő

A gyanú szerint a férfi nyolc munkatársával együtt oly nagyvonalúan bánt az ügyfeleinek kialkudott hirdetési kedvezményekkel, hogy az már a büntető törvénykönyv némely paragrafusába ütközött. A kedvezményeket ugyanis – ha azok nagyobb vagy újabb megjelenést jelentettek – nem az ügyfélnek adták tovább, hanem egy másik partnernek. Mégpedig busás összegért. A hírek szerint elsősorban a bonni barterspecialista Emerson Communicationsszel folytatott ügyleteik keltették fel a hatóságok érdeklődését.

A német hirdetési ügynökök élete olyan, mint a tőzsdei alkuszoké: egy szempillantás alatt nagy üzletet csinálhatnak, de gyorsan bedőlhetnek, ha nem vigyáznak. Ebben a helyzetben pedig egyre több a zavarosban halászó meg a kétes hátterű zsonglőr – hangzik az iparági közvélekedés, amely azt a kérdést már elegánsan megválaszolatlanul hagyja, mennyire általános az Aegisnél most felfedezett gyakorlat. Ugyanakkor sajtóhírek szerint mind többször merül fel a kérdés, ki dobta fel az Aegis-vezéreket: a konkurencia bosszújáról van szó vagy esetleg egy titokzatos igazságtevő akar rendet tenni a hirdetési iparban.

Sokasodnak

Jóval áttekinthetőbb volna a helyzet, ha a német médiumok nem próbálnák évek óta – néha kamikáze-módon – árversennyel kiirtani konkurenseiket. A jelképes összegért vagy ingyen osztogatott reklámhelyek elszaporodásával ugyanis alaposan megfogyatkoztak azok a cégek, amelyek hajlandók a régebbi árak felét-kétharmadát szemrebbenés nélkül kifizetni a reklámhelyért, a 15 százalékos árkedvezmény pedig manapság amolyan kötelező figyelmességnek számít a potenciális ügyfelek szemében.

A dolog nyitja az, hogy Németországban is egyre többször indítanak egymásra lapokat a kiadók, miközben a remélt ügyfelek hirdetési költségvetése korántsem növekszik ezzel arányosan. Az új kiadványokban számos cég hetekig, hónapokig ingyen hirdet, a kiadó pénzén próbálva ki, milyen az új orgánum fogadtatása. Aki nem enged, az a legjobb esetben is úgy járhat, mint azok a lapigazgatók, akiknek kínos félórákat kell egyes luxustermékek gyártóinál a szőnyeg szélén állniuk, azt hallgatva, nem elégszer szerepelt a lapban valamelyik méregdrága újdonság.

Nem hiszik

Merthogy eközben az is bevett gyakorlat lett, hogy a szerkesztett szövegbe lopódzik be a reklám. A cégek ugyanis elvárják, hogy hirdetett termékük jó hírét cikkben is keltse a lap. Ez pedig – szól a kifogás – alaposan aláássa az újságok szavahihetőségét.

Az egyenlőtlen versenyben ráadásul a kisebb médiumok gyorsan hullanak: vagy lehúzzák a rolót, vagy beállnak valamelyik sajtóbirodalom soraiba. A tőkeerős vállalkozások ugyanis nagyobb eséllyel képesek finanszírozni az árcsökkentés okozta veszteségeket, vagy azt, hogy egy későbbi nagy megrendelés reményében egy ideig ingyen hirdessenek egy céget vagy egy terméket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik