Üzleti tippek

Narancsos citrom

A függetlenség nem semlegességet jelent, hanem azt, hogy nem pénzelik pártok a lapot – mondja Bojtár B. Endre, a Magyar Narancs főszerkesztője.

Bojtár B. Endre kedvencei

Tévéműsor: BBC World: Hard Talk
Újság: Gazeta Wyborcza (lengyel közéleti napilap)
Netes portál: www.iwpr.net
Könyv: Naipaul: A nagy folyó kanyarulatában, Mikszáth: A Noszty fiú esete Tóth Marival
Film: Az ígéret földje, Dollárpapa
Zene: Thelonious Monk
Hobbi: öreges terepkerékpározás kiskorú családtagokkal

– Márciusban indítottátok „a Magyar Narancs nem narancs” fősorral és egy citrom képével a kampányt, mert felmérésetek szerint sokan a Fideszhez kötötték a lapot. Mi értelme volt ennek? A Magyar Narancs potenciális célcsoportja valószínűleg tudatában van annak, hogy liberális szellemiségű lapról van szó.
– Nem kezdtünk volna bele, ha azt láttuk volna, hogy nincs értelme. A felmérésünkből az derült ki, hogy a hetilapolvasók több mint 50 százaléka a Fideszre asszociál a nevünkről, miközben a többi közéleti hetilapról kialakított percepcióik pontosak voltak. A 168 Óra, a Heti Válasz szellemiségét például be tudták azonosítani.
– Mennyien „találták el”, hogy milyen szellemiséget képviseltek?
– Kevesen, mert komoly táboruk volt azoknak is, akik szerint a Narancs kifejezetten szocialista újság, esetleg az SZDSZ „üzemi lapja”.
– Ők már kapisgáltak valamit.
– Igen, csak rosszul. Az ideológiai vagy inkább világnézeti irányt helyesen lőtték be, csak a politikához és a pártokhoz való viszonyunkat nem.
– Tudott változtatni a kampány a tévképzeteken?
– A visszajelzések szerint sokakat sikerült helyrebillenteni. De ez nehezen mérhető dolog. Azt szoktam mondani, hogy ha egy újságnak Sarló és Kalapács a neve, akkor a lap szerkesztői, ha megfeszülnek, sem tudják bebizonyítani, hogy ők nem munkáspártiak, hanem olyan kis liberálisok. A Narancs brand nagyon kötődik a Fideszhez, különösen az után, hogy a kampányban visszahozták ezt a színvilágot. Nem megy egyik napról a másikra a téves beidegződések megváltoztatása.
– A név módosítása soha nem vetődött fel?
– Komoly formában nem.
– Általában az összes politikai erőt kritizálja a lap, a választások közeledtével azonban mindig deklaráltan az SZDSZ mellé álltok. Mi szükség van erre?
– Szerintem abszurd lenne az, ha egy közéleti lap, amely többek közt abból él, hogy mindenről markáns véleménye van, épp egy olyan fontos pillanatban hallgasson el, mint a választás. Ha már gondolunk valamit, miért titkoljuk el? Egyenesebb és becsületesebb megoldás a nyílt beszéd, különösen, ha érvelsz is. Ez egyszeri gesztus, semmifajta elkötelezettséget nem jelent a jövőre nézve. A függetlenség nem semlegességet jelent, hanem azt, hogy nem pártok vagy politikusok rendelésére, pénzért írsz.
A Magyar Hírlapot Széles Gábor a politikai középtől egy picit jobbra helyezné. Ez a koncepció szerinted hozhat sikert?
– Lehet, hogy szerencsésebb lenne ideológiai profilt meghatározni. Ebből a megnyilvánulásból azt olvasom ki, hogy Széles a politikai palettán pozícionálná a Magyar Hírlapot, vagyis a pártokhoz képest akarja meghatározni. De a pártok folytonos mozgásban vannak. A „középnek” csak valamihez képest van értelme, abból még nem következik, hogy mit gondolsz a világról vagy Magyarországról.
– A hírek szerint hamarosan új sportnapilap indul Sport 21 néven. Labdába tudnak vajon rúgni a Nemzeti Sport mellett?
– Amíg nincs magyar labdarúgás, addig nehezen elképzelhető. Lehet a Nemzeti Sportnál jobb lapot csinálni, de ez önmagában még nem elég, mert a piac nem bír el még egy lapot.
– Az MTV elnöke fizetett újsághirdetésekben hívta fel a nézők figyelmét a közszolgálati tévé erényeire. Elérheti ezzel a célját?
– Nemigen értettem, hogy mi volt a hirdetés pontos mondanivalója. Azzal egyetértek, hogy reklámozza magát az MTV. Erről azonban akkor sem tudnám megmondani, hogy miért volt rá szükség, ha megpofoznak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik