Üzleti tippek

Megbízhatók tornája

Márkahűek az európai polgárok – legalábbis a Reader’s Digest legújabb kutatása szerint. Akárcsak az előző években, most is Nokiával telefonálunk, Niveával ápoljuk a bőrünket, és Canonnal fényképezünk.

A Reader’s Digest megbízásából készült Európai Megbízható Márkák Felmérés
2001-ben 18 kategóriát vizsgált, idén pedig már 35 kategória szerepelt a lajstromban. Ezek közül 20 a felmérésben részt vevő összes európai országra kiterjed, 15 pedig csak Magyarországra. 2006-ban több mint 25 434 kérdőívet értékeltek, a válaszadók a Reader’s Digest olvasói voltak. Összesen 112 129 márkát említettek, és 317 339 szavazatot osztottak fel a 35 termékkategóriában. Az Egyesült Királyságban a felmérést online készítették el.
A kutatás nem tekinthető reprezentatívnak, mivel a megkérdezettek kizárólag a Reader’s Digest adatbázisából kerültek ki. Mégis ez az egyik legnagyobb márkakutatás Európában, eredményeit nem lehet figyelmen kívül hagyni.

A Reader’s Digest 2006-os kutatása szerint töretlen a Nokia népszerűsége: ez az egyedüli márka, amelyet a felmérésben részt vevő mind a 14 országban a „legmegbízhatóbbnak” tartottak az elmúlt hat évben saját kategóriájában. Szintén az összes országban tarolt idén a Nivea, a Visa pedig 13 helyen bizonyult a legmegbízhatóbb hitelkártyának. A kivétel Magyarország, ahol egyúttal az előző év eredményéhez képest is változás történt, miután a MasterCard mellett voksoltak legtöbben a megbízhatósági szavazáson – feltehetően a márka intenzív kommunikációja következtében.

A személyi számítógépek közül a Hewlett Packard lett hat nemzet Reader’s Digest-olvasóinál az első márka. Hazánkban a Lenovo (IBM) biztosan őrzi vezető pozícióját, akárcsak Ausztriában és Lengyelországban.

A nyolc vezető európai márka közt van még a Canon fényképezőgép és a Kellogg’s gabonapehely (10-10 országban szavazták nekik a legnagyobb bizalmat). Továbbá az Ariel mosópor és a Miele konyhai nagygépek, 6–6 győzelemmel.

Magyar elsők

Magyarországon a legtöbb mobiltelefonáló T-Mobile-rózsaszínben látja a világot, ahogyan az elmúlt öt évben is. A többi kategóriában is alig történt változás. A biztosítók közül a legtöbben továbbra is az Allianzot választották. A bankokat tekintve az OTP, a szórakoztató berendezéseknél az előző évekhez hasonlóan a Sony lett a nyerő.

A kávémárkák sorában idén a Douwe Egberts Omnia végzett a hazai olvasóknál az első helyen. Az elektronikus médiafogyasztást illetően is minden a régi: a rádiók körében a Sláger rádió, a tévécsatornák közül pedig változatlanul az RTL Klub a Reader’s Digest olvasóinak legkedveltebb médiuma.

A magyarok már hatodik éve hűek az Opelhez, a hollandokkal együtt. Talán nem meglepő, hogy a cseh megkérdezettek közel fele a Skodában bízik, a franciák pedig főleg a Renault-ra esküsznek. A legtöbb országban a Mercedes (Lengyelország, Portugália, Spanyolország) és a Volkswagen (Ausztria, Belgium, Németország) került az első helyre.

A felmérés idén is kíváncsi volt a magyar olvasók bizalmát leginkább élvező ásványvízmárkára. Ezúttal nem a Theodora vitte el a pálmát, hanem az erős marketingtevékenységet folytató, több fórumon is nyertes Szentkirályi lett az első helyezett.

Megbízható EU-területek

Az utóbbi évek kérdőíveihez képest több változtatás is történt. Például az intézményekkel és egyéb hivatalos szervekkel szembeni attitűd kiderítésére vonatkozó korábbi kérdések helyett 2006-ban először vizsgálták a válaszadók Európai Unióról alkotott véleményét. Míg az osztrák, a német, a svájci olvasók az EU biztonsági intézkedéseit tartják a legmegbízhatóbb területnek, a hollandok és a finnek pedig a kereskedelmet, addig a belgák és a spanyolok az egészségügyre szavaztak legtöbben, mi, magyarok pedig a lengyelekkel, a portugálokkal és a csehekkel együtt a környezetvédelmi intézkedésekben bízunk leginkább. A foglalkoztatás- és bevándorlás-politikával szemben ugyanakkor kétkedőbbek a kutatásba bevont olvasók.

A megkérdezettek 83 százaléka értett egyet azzal az állítással, hogy az Európai Bizottságban túl nagy a bürokrácia. 68 százalék véli úgy, hogy országa túl sokat fizet az uniós költségvetésbe. 54 százalék tartja haladó lépésnek az euró bevezetését. 35 százalék gondolja azt, hogy az EU veszélyezteti a nemzeti kultúrát.

Szakemberek és Göncz Árpád az élen

A válaszadóknak azt is meg kellett jelölniük, hogy négy élethelyzetben (új autó, háztartási eszközök, illetve tisztítószer vásárlása esetén, valamint egy új fogyókúra elkezdése előtt) kinek a tanácsában bíznának meg a leginkább. Legtöbben a szakemberekre voksoltak (a fogyókúra esetében 48, autóvásárlás kapcsán 29 százalék), majd az intézmények, a gyártók és a barátok, szomszédok következnek.

Érdekes, hogy a kollégák szavára nem sokat adnak a megkérdezettek: csak a 15. helyen kullognak a 19-es listán. A híres médiaszemélyiségek pedig még ennél is hátrébb kerültek a sorban.

Szintén új kérdésként került a kérdőívbe, hogy a folyóirat olvasói kit tartanak a legmegbízhatóbb embernek hazájukban. Magyarországon Göncz Árpád kapta messze a legtöbb szavazatot. Ausztriában, Németországban és Finnországban a jelenlegi köztársasági elnökök (Dr. Fischer Heinz, Prof. Dr. Horst Köhler és Tarja Halonen), az Egyesült Királyságban Sir David Attenborough, Oroszországban Vlagyimir Putyin, Svájcban Roger Federer teniszező, Hollandiában, Belgiumban, és Spanyolországban pedig az uralkodók (Beatrix királynő, Albert király és I. János Károly) lettek a legmegbízhatóbb polgárok.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik