Tulajdonosok
A cég elődjét 1992-ben alapították a Kertész testvérek, valamint egy egyetemi évfolyamtársuk, aki 1993-ban kivált a cégből. Jelenleg az A. R. Hungária 93 százalékban Kertész Attila és Kertész Viktor tulajdonában van, a cég kutatás-fejlesztési igazgatója, Müller Tibor 7 százalékos arányban részesedik a társaságból. Kertész Viktor üzletfejlesztéssel, belső cégépítéssel és termékfejlesztéssel foglalkozik.
Hazatérve a háromfős fejlesztőcsapat gőzerővel vetette bele magát a közös kutatásba: miként lehet a számítógépet alkalmassá tenni egy általa még soha nem látott digitális kép tartalmának önálló felismerésére. A kutatások sikere rövid időn belül konkrét feladatok megoldásában öltött testet. Így készült el 1992-ben Magyarországon a világ első automatikus számítógépes rendszám-azonosító berendezése.
Az elkövetkező 14 év az egykori egyetemistákat igazolta: az ötletből sikeres vállalkozás lett, amely jelenleg több mint 60 országban közel 1500 partner elégedettségét vívta ki. Mára az A. R Hungária meghatározó szereplőjévé vált a képfeldolgozáson alapuló biztonság- és közlekedéstechnikai világ e speciális piaci szegmensének.
Repülőrajt, recesszió
A cég első megrendelése a Ferihegyi repülőtér számára kifejlesztett automatikus rendszámfelismerő rendszer volt 1993-ban. Versenyelőnyük ebben az időszakban abból származott, hogy olyan megrendeléseket sikerült megszerezniük, amelyeket a nagyok nem tudtak megcsinálni: vagy nem foglalkoztak vele, vagy nem voltak képesek technikailag kivitelezni. A rendszám-azonosító mellé hamarosan kifejlesztették az okmányleolvasó szoftvert is.
Első nagyobb megrendelésüket a Főtáv Rt. részére teljesítették. „Amikor 1995-ben fél év alatt negyedmillióra ugrott a vízórák száma, a Főtáv Rt.-nek automatikusan digitalizálni kellett az adatokat tartalmazó leolvasó blankettát. De például mi szállítottuk a Belügyminisztériumnak a vízum- és útlevélkérő lapok digitalizálására szolgáló okmányleolvasót is.”
A dinamikusan növekvő cég azonban hamarosan szembekerült a kilencvenes évek közepének gazdasági recessziójával. „A kormány gazdasági megszorító intézkedései nagyon érzékenyen érintették a cégünket, mivel bevételeink egy része költségvetési beruházásokhoz kötődött. Az általános gazdasági recesszió miatt a magáncégek is spórolni kezdtek…” – mondja Kertész Attila.
Ugyanakkor a számítástechnika ugrásszerű fejlődésével megnyílt az út az ujjlenyomat-azonosítás, az arcfelismerés kifejlesztése felé. A magyar piac bizonytalansága, illetve a komputertechnológia nyelv-, kultúra- és országfüggetlen jellege miatt a cégvezetők úgy döntöttek, külföldön próbálnak szerencsét. Ennek megfelelően 1997-ben újjászervezték a céget, mely Egervári Márk személyében új operatív igazgatót kapott. 2000-ben fejeződött be a stabilabb vállalati struktúra kialakítása: létrejött az A. R. Hungária részvénytársaság.
Nemzetközi piacon is
Először a CEBIT-re mentek ki egy laptoppal 1995-ben. Mivel termékeik látványosan demonstrálhatók a számítógép képernyőjén, az ipari vásárokon hamar felkeltették a külföldi partnerek figyelmét. Az első nagyobb külföldi megrendelő, egy francia cég kempingjeibe vásárolt rendszám-azonosító szoftvert. A felfutás 1999-ben következett be, amikor megkereste őket az Unisys és a francia Bull IT-cég. „Külső beszállítóként postáknak fejlesztettünk okmányolvasó rendszereket. Több ezer speciális okmányolvasó gyártására kaptunk megbízást.”
A külföldre irányuló stratégia jó döntésnek bizonyult. A folyamatos, magas színvonalú kutatás és innovatív fejlesztés eredményeképpen a társaság forgalma 2000-től kezdve évente megduplázódott; árbevételének 90 százaléka jelenleg már exportból származik.
A sikeres helytállást három tényezővel magyarázzák: magas szintű technológia, versenyképes ár, hatékony értékesítés. A nemzetközi értékesítést a regionális képviseleti rendszer, a szakmai kiállításokon való intenzív részvétel, valamint a cég interaktív weboldala segítségével szervezték újjá. „Olyan specialistákat tettünk az egyes régiókba, akik tisztában vannak a helyi viszonyokkal, beszélik az adott ország nyelvét, illetve az angolt, és kizárólagosan foglalkoznak egy-egy termékünkkel” – mondja Egervári Márk.
Újabb mérföldkövet jelentett a cég életében hazánk európai uniós csatlakozása. „Mint minden exportra termelő cégnek, az A. R. Hungáriának is egyértelmű versenyelőnyt hozott a csatlakozás” – mondja Egervári Márk. Európában gyakorlatilag valamennyi országban jelen vannak, nagyobb ügyfeleik közé az osztrákok, spanyolok tartoznak.
További tervek
Az időközben hivatalos NATO-beszállítói minősítést szerzett vállalat középtávú tervei között szerepel az amerikai kontinens meghódítása is. „Bár Ázsiában és a Közel-Kelet egyes országaiban már jelen vagyunk, az USA-ban most próbálkozunk először” – mondja az igazgató. Úgy gondolja, a cég legerősebb terméke ezen a piacon is a rendszám-azonosító lehet. „Egyébként a mi programmotorunk volt az első a világon, amely az arab karaktereket is hatékonyan felismeri” – teszi hozzá Kertész Attila alapító-tulajdonos.
A cég legújabb hazai projektje egy több száz millió forintos összeszerelő üzem felépítése Perbálon. Elsősorban a K+F műszerek gyors legyártása miatt van rá szükség. „Mivel cégünk teljes vertikumban szolgáltat, szükségünk van egy komplex összeszerelő műhelyre – mondja Egervári Márk. – Itt a mikrocsipektől kezdve a kamerákon át a speciális kábelekig mindent igény szerint és gyorsan le tudunk gyártani.”