Gazdaság

A nagyvállalatoknak fontosabb lett a belföldi piac

Szolidabb árbevétellel és kisebb exporttal számolnak idén a nagyvállalatok. Belföldön 2,3 százalékos, az exportban pedig 2 százalékos árbevétel-növekedést várnak a legnagyobb cégek. Az idei nyereséget illetően szintén 2 százalékos növekedést várnak, szektoronként azonban jelentős eltérések mutatkoznak.

Szolidabb árbevételre számítanak idén a hazai nagyvállalatok a belföldi és külföldi piacokon egyaránt.

A K&H nagyvállalati növekedési index eredményei alapján jelenleg a belföldi értékesítésben 2,3 százalékos, a külpiacokon pedig 2 százalékos árbevétel-növekedésre számítanak a cégek. Ezek a számok – főként a külföldi értékesítés esetében – jóval elmaradnak az egy évvel ezelőtt jellemző várakozásoktól (2,5%, illetve 3,2%). Ez egyúttal azt is jelenti, hogy míg korábban rendre az exportértékesítésben vártak nagyobb mértékű bevétel-növekedést a cégek, most ez a tendencia megfordulni látszik, és immár a belföldi eladásból számítanak nagyobb növekedésre a vállalatok. Mindeközben a legtöbb cég a pénzügyi eredmények stagnálását valószínűsíti, és mindössze minden harmadik nagyvállalat (32%) számít árbevétel-növekedésre a következő 12 hónapban – tájékoztatott az eredményekről a K&H vállalati üzletágának vezetője, Peter Roebben.

Csökken az export súlya

A döntéshozók elmondásai alapján idén várhatóan nem az export fogja hajtani a hazai nagyvállalatok árbevételeit. Ennek egyik oka, hogy csökkent a külföldi értékesítés aránya: a vállalatok 53 százaléka egyáltalán nem tervez idén exportálni (2014 első negyedévében ez csupán 28% volt), és további 20 százalékuknál a teljes árbevétel ötödét sem éri el az export árbevétel aránya. Másrészt a külpiacokon aktív cégeknek is csupán negyede számít árbevétel-növekedésre, ami az elmúlt két év legalacsonyabb értéke.

A belföldi piacon valamivel kedvezőbb a helyzet: igaz, itt is csupán minden negyedik vállalat számít növekedésre – átlagosan 10 százalékos mértékben – míg a többség (72%) stagnálást valószínűsít.

Kedvezőbb profitkilátások

Míg az árbevételt tekintve a korábbiakhoz képest visszafogottabbak a várakozások, addig a profitkilátások valamelyest javulni tudtak: átlagosan 2%-os nyereségnövekedést várnak a cégek, ami az elmúlt egy év legmagasabb értéke. E mögött az áll, hogy bár jelenleg a vállalatok mindössze ötöde (21%) számít profitnövekedésre – ami az elmúlt két évben szokásos 30% fölötti arányhoz képest egyértelműen visszaesés -, eközben minimálisra csökkent (3%) a tavalyinál kisebb profitra számítók aránya. A profitot illetően nagy eltérés látható az ágazatok között: a mezőgazdaságban 1,4%, az ipari cégek között 1,9%, a kereskedelemben 2,1%, a szolgáltató szektorban 2,5% profitbővüléssel terveznek az idei évre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik