Gazdaság

Miért adják el a cégeket?

Gyakori ok, hogy a tulajdonos valamiért elveszti a motivációját a cég működtetésében, vagy túlnő rajta a vállalkozása. Sőt napjainkban az egyik leggyakoribb személyes ok az egészségi állapot megromlása, aminek egyenes következménye a cégeladás. Vállalati tulajdon esetén, ha megváltozik a piaci orientáció, vagy újrastrukturálásra kerül a cég portfóliója, illetve az anyavállalatot egy versenytárs vásárolja fel, könnyen eladósorba kerülhet a vállalkozás. Ilyen esetben érdemes szakértőt felkérni a folyamat menedzselésére a cég valós értékének megőrzése érdekében.

Döntés az eladás mellett

Vállalkozásának eladása vagy egy másik megvétele az egyik legfontosabb elhatározás egy üzlettulajdonos életében. A döntési folyamat a piaci viszonyok felmérésével és a szóban forgó vállalkozás értékelésével kezdődik. A kedvező időpont kiválasztása, a megfelelő ár meghatározása, az üzleti titoktartás teljes körű biztosítása, a tökéletes célpiac definiálása, a sikeres tranzakció megszervezése és levezetése csak néhány a lényeges kérdések közül. Az alábbiakban felsorolunk néhány, szakemberek által fontosnak tartott szempontot, melyeket a vállalkozások tulajdonosainak érdemes figyelembe venni vállalkozásuk értékesítését megelőzően.

Értékcsökkenés előtt eladni

Rendkívül fontos az értékesítés megfelelő időpontjának kiválasztása. Nemzetközi tapasztalatok szerint sok, korábban sikeres vállalkozás elvesztette valódi értékét, miután a tulajdonos már nem tudott a céggel megfelelően foglalkozni. Eladáskor a vállalkozás megfelelő életszakaszának megválasztása ugyanilyen jelentőséggel bír. Egy vállalkozás értéke ugyanis vagy gyarapszik, vagy hanyatlik. Általában nem érdemes megvárni a hanyatlást. A tulajdonosi értékmaximalizálás szempontjából egy jól felépített, prosperáló vállalkozás értékesítése a célravezető.

Amikor a vevő irányít

Elengedhetetlen továbbá több minősített vevő azonosítása. A szakmában ismert, hogy ha egyetlen vevő érdeklődik a vállalkozás iránt, az azt jelenti, hogy a vevő kezében van az irányítás. Az értékesítési ár helyes meghatározása, a megfelelő módszertan alkalmazása szintén kritikus lehet az adásvétel folyamatában. A jól megválasztott értékesítési ár jelentősen befolyásolhatja az egész tranzakció sikerességét. Lényeges, hogy az értékesítés lépéseit szakszerűen határozzák meg, hogy a lehető legjobb árat kapjuk a vállalkozásért.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik