Gazdaság

Miki egér menyegzője

Ajánlatot tett a Disney-re a Comcast kábeltévé-cég. Ha az üzlet létrejön, egy maroknyi gigász uralja majd a médiavilágot.

Brian Roberts, a Comcast vezérigaz-gatója február 9-én a helyére tette a telefonkagylót, majd kisétált az irodájából, egy vadonatúj tervet forgatva a fejében. Néhány perccel korábban Michael Eisnerrel, a Walt Disney elnök-vezérigazgatójával beszélt, aki kategorikusan elutasította az általa irányított kábeltévé-társaság „barátságos” fúziós ajánlatát. Két nap sem telt el, és Roberts újra sokkolta a médiavilágot – ezúttal viszont már egy, a Walt Disney ellenséges kivásárlásáról szóló, 54 milliárd dolláros ajánlattal.


Miki egér menyegzője 1

Brian Roberts. Első ránézésre halk szavú cégvezető, de valójában már bizonyította kvalitásait.

GIGÁSZOK PÁROSA. Húzása briliáns visszavágás Rupert Murdochnak, aki decemberben szerezte meg a műholdas DirecTV-t, és ezáltal a világ legjelentősebb médiamoguljává vált. Ha ugyanis a Comcastnak sikerül rátennie a kezét a Mikiegér-birodalomra, Roberts és Murdoch afféle szupermogul-párosként irányítanák az iparágat: a Comcast uralná a kábelpiacot, a News Corp. pedig az „eget”. Ketten együtt 33 millió amerikai otthonban lennének jelen, a kreatív tehetségek túlnyomó többsége az ő „zsoldjukban” állna, és a hírszolgáltatásból is meghatározó szelet lenne az övék. Ráadásul ahogyan a szórakoztatóipar egyre erőteljesebben digitalizálódik, a legmodernebb technika is a rendelkezésükre állna.

Első ránézésre a halk szavú philadelphiai cégvezetőnek aligha van esélye a félelmetes Ruperttel szemben. A 44 esztendős Roberts azonban már bizonyította versenyzői kvalitásait. Az elmúlt években egy sor merész ajánlattal tört előre a piacon, amelyek közül feltétlenül az első helyen említendő az AT&T szélessávú szolgáltatásának 54 milliárd dolláros felvásárlása alig 15 hónappal ezelőtt. A fúzió nyomán az édesapja, Ralph által 1963-ban alapított Comcast olyan terjesztői hálózatra tett szert, amilyenre régóta vágyott. Most azonban újabb kihívásra kellett választ találnia: Murdoch a műholdjain keresztül az egész földgolyón terjeszti a maga első osztályú médiatartalmát. Ez a válasz pedig a Walt Disney.

Médiaóriások szép új világa  

Milyen következményekkel jár a mértéktelen konszolidáció?
POZITÍVUMOK
• A műsorgyártó stúdiók és kábel-, illetve hagyományos tévétársaságok fúziója komoly megtakarításokat és nagyobb hatékonyságot eredményez, a befektetők őszinte örömére
• A nagyobb társaságoknak több pénz áll a rendelkezésére, aminek révén több tévéprogramot állíthatnak elő
• A több pénz egyben nagyobb technológiai beruházásokat is lehetővé tesz, olyan területeken, mint például az HDTV vagy az interaktív televíziózás

NEGATÍVUMOK
• A programok minősége és sokszínűsége is megszenvedheti a megakonszolidációt, annak nyomán ugyanis kevesebb ember dönt arról, mi kerül a képernyőkre, ráadásul a konglomerátumok saját műsoraikat helyezik majd előtérbe
• A médiahatalom koncentrációja csökkenti a versenyt, következésképp megdrágulhat mind a kábel-, mind a műholdas előfizetés
• Ha mindössze néhány gigász ellenőrzi mind a tartalmat, mind a műsorszórást, a kisebb, nem a fősodorhoz tartotó nézeteket megjelenítő tartalomgyártók a partvonalon kívülre szorulhatnak

A Comcast jelenleg az Egyesült Államok legnagyobb kábeltévé társasága, előfizetőinek a száma eléri a 21 milliót, azaz nagyjából minden ötödik amerikai háztartásban jelen van. Mindezt Roberts most megfejelheti a maga középszerű programkínálatát „kiegészítő” Disney filmstúdióval, az ABC és az ESPN tévécsatornával, nem beszélve a Disney Channelről – és még egy sor további kábeltévéről –, illetve a szórakoztatóparkokról. „Ugyan ki tud jobb tartalommal szolgálni, mint a Disney?” – teszi fel a költői kérdést Stephen B. Burke, a Comcast Cable Communications 45 éves elnöke, aki korábban éppen a Disney felső vezetésének volt az egyik meghatározó tagja, és a felvásárlás sikere esetén rá hárulna a feladat, hogy egykori cégét irányítsa.

A médiaszektorban több mint egy évtizede folyik a lendületes konszolidáció. Csakhogy már nem elég csupán több tartalommal rendelkezni, mint az ellenfelek: ma már műsorterjesztői hálózatra is szükség van ahhoz, hogy valakinek esélye legyen nyerni a piaci versenyben. Ezt először Murdoch mutatta meg, de ha a média vezetői közül bárki is nem értette volna meg az üzenetet, azt Roberts most újra megfogalmazza. A Viacom International, a Time Warner, az NBC – és a többiek – a következő hetekben-hónapokban nyilván mélyen elgondolkodnak a saját méreteikről és üzleti több lábon állásuk esélyeiről.

HASBESZÉLÔK. Az éremnek azonban van egy másik oldala is. Ezek az ügyletek a birodalomépítők szemében tökéletesen logikus lépések, másokban viszont felmerülhet a kérdés: hol van az a határ, amikortól a konszolidáció már átlépi az egészséges és kívánatos mértéket. Amennyiben a médiahatalom túl kevés kézben összpontosul, az nemcsak az árak növekedéséhez, hanem a műsorkínálat sokszínűségének és minőségének a hanyatlásához is vezethet. Megnő a kísértés, hogy a médiagigászok tulajdonosai ráerőltessék az akaratukat és az ízlésüket a nézőkre, annál is inkább, mert valószínűsíthető, hogy kevésbé tőkeerős, független társaságok egyre nehezebben férnek majd hozzá a nagyok által ellenőrzött hálózatokhoz. „Hol van ennek az egész folyamatnak a vége? Rupert Murdoch fölvásárol majd egy következő vállalatot, válaszul a Comcast is egy másikat, és így tovább. Végül eljutunk majd egy pontra, amikor több hangot hallunk ugyan – de a háttérben egyetlen hasbeszélő áll” – figyelmeztetett John McCain szenátor egy kongresszusi meghallgatás során.


Miki egér menyegzője 2

Murdoch és Roberts huszárvágása így újraélesztheti azt a vitát, hogy vajon a mesterségesen kell-e határt szabni a médiamogulok feneketlen étvágyának, avagy kizárólag a piaci versenyre kell bízni, hogy megoldást találjon a problémára. „Egy ilyen léptékű fúziónak a lehető legfinomabb szűrőn kell átjutnia ahhoz, hogy zöld utat kapjon” – ígér kellő szigort Michael K. Powell, a szövetségi kommunikációs hatóság (FCC) elnöke. A Comcast vezetése azonban cseppet sincs megijedve, mi több, arra hivatkozik, hogy éppen a News Corp.–DirecTV ügyben a szabályozó hatóságok meglepően könnyen megszavazott jóváhagyása bátorította őket ajánlatuk megtételére.

Eisner kizárólag önmagát hibáztathatja, amiért sebezhetővé vált. Nem elég, hogy végképp öszszeveszett az egyik kasszasikert a másik után gyártó Pixar komputeranimációs stúdióval, sőt, a felső vezetés tagjainak egész sorát hagyta távozni a cégtől, elkövette a legfőbb hibát is: túlbecsülte annak a szórakoztatóipari konglomerátumnak az erejét, amelyet kizárólag tartalomszolgáltató márkák begyűjtésével igyekezett felépíteni. Mindezek tetejébe Eisner azért is évek óta a bírálatok kereszttüzében áll, mert egy kizárólag általa kreált, engedelmes igazgatói testületet állított a Disney élére, ami a téves vállalatirányítási gyakorlat egyik legtöbbet emlegetett, emblematikus figurájává tette őt. A kritikák lecsendesítésére az elmúlt években számos változtatásnak engedett utat, egyebek közt néhány független igazgatósági tagot is megválasztatott – ezek a változtatások azonban ilyen előzmények után éppen a potenciális ellenséges kivásárlási ajánlatok céltáblájává tették a céget. „Sokkal csábítóbb célponttá, már-már könnyű prédává váltak” – állapítja meg a Comcast egyik tanácsadója.

Ki lesz a következő? A 10,7 millió kábeltévés előfizetővel rendelkező, és egy sor népszerű kábelcsatornát – például a CNN-t vagy a TNT-t – felvonultató Time Warner szinte bizonyosan még magasabbra vágyik. Ennek érdekében az egyik legvalószínűbb célpontja a New York állambeli Cablevision Systems lehet, amelynek 3 millió előfizetője remekül illeszkedne saját rendszerébe. A baj csak az, hogy a Time Warner ma nehéz időket él: Richard D. Parsons vezérigazgató legfőbb gondja most az, hogy megoldja azt a válságot, amely a cégcsoporthoz tartozó America Online (AOL) feltételezett könyvelési csalásai, illetve az ügyben indult szövetségi nyomozás miatt keletkezett. Nem beszélve arról a jó néhány perről, amit a Time Warner és az AOL 2001-es fúziója nyomán részvényesek egy csoportja kezdeményezett.

A médiaágazat legnagyobb üzletét így sokkal inkább a Viacom ígéri, amelynek olyan bombabiztos termékek vannak a birtokában, mint az MTV és a Nickelodeon, viszont a leginkább megszenvedte az elmúlt időszak reklámpiaci hullámvölgyét. Némi átszervezés és racionalizálás után akár valóra is válthatja a pletykákat, azaz megvásárolhatja a Univision Communicationst, az Egyesült Államok legnagyobb spanyol nyelvű médiavállalkozását, az sem kizárt, hogy inkább a második legnagyobb amerikai műholdas társaság, a 9 millió előfizetőt felmutatni képes EchoStar Communications lesz a célpont.

NEHÉZSÚLYÚ BAJNOKOK. A General Electric „istállójához” tartozó NBC mostanában aligha tervezget, elvégre csupán múlt októberben kebelezte be a Vivendi Universal televíziós és filmgyártó érdekeltségét, mely húzás végérvényesen a média világának nehézsúlyú bajnokai közé emelte. Elemzők mindazonáltal óva intenek attól, hogy bárki is félvállról vegye az NBC ambícióit.

Az FCC és az amerikai trösztellenes hatóságok minden bizonnyal áldásukat adják a Comcast–Disney frigyre. Egy washingtoni fellebbviteli bírósági még 2002-ben hatályon kívül helyezte azt a régóta fennálló törvényt, amely a kábeltársaságoknak megtiltotta, hogy hagyományos tévécsatornákat vásároljanak fel, így az új médiaóriásnak képesnek kell lennie arra, hogy vegye az akadályt. Az ellentábor persze még így is felemelheti a szavát a fúzió ellen, mondván, az egyre szűkülő számú médiakonglomerátum maholnap gond nélkül felemelheti a kábel- vagy a műholdas előfizetések árát, miközben a műsorkínálatuk mindinkább egysíkúvá válik. Ráadásul az olyan gigászok, mint a Comcast vagy a News Corp. egyértelműen abban érdekeltek, hogy a saját házilag előállított produkcióikat sugározzák a saját csatornáikon. „A kisebb, független csatornákat az elitközönséghez szóló ťkábeltévés SzibériábaŤ száműzik, miközben az alaphálózatot a Disney csatornái töltik majd meg” – fest sötét jövőképet Jonathan Rintels, a független forgatókönyvírókat és stúdiókat képviselő Center for Creative Voices in Media ügyvezető igazgatója. „Elfonnyadnak és kimúlnak, vagy arra kényszerülnek, hogy beolvadjanak valamelyik médiakolosszusba.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik