Gazdaság

Kombinált-kombinációk

admin
admin

1996. 07. 03. 00:00

Az előremenekülés egyik lehetősége a vasút számára a kombinált fuvarozás. Igaz, egyelőre inkább csak elvi lehetőség…

Kombinált fuvarozásról akkor beszélünk, ha egy-egy rakományegységet, megbontás nélkül, többféle fuvareszköz juttat el úti céljához. A konténeres szállításon kívül idetartozik az úgynevezett huckepack forgalom, amikor teherautók csereszekrényét, nyergesvontatók félpótkocsiját emelik vasúti kocsikra. Ro-La (rollende Landstrasse, “gördülő országút”) fuvarozásnál a speciálisan alacsony építésű vasúti kocsik az egész kamiont elszállítják, sofőröstül. A Ro-Ro (roll on-roll off) a kamionok hajókon való szállítását jelenti.

A kombinált fuvarozás biztonságos, környezetbarát. S hogy mégis miért inkább csak elvi lehetőség? Azért, mert drágább, mintha az országutak rémei ugyanazon az útvonalon saját kerekeikön dübörögnének végig.

Nemcsak Magyarországon: szerte Európában drágább. Ezen azonban a gazdag országok hathatós támogatással segítenek. Egyrészt állami pénzekkel támogatják a kombinált fuvarozáshoz szükséges beruházásokat (Németország keleti tartományaiban például hét terminál építésére 400 millió márka támogatást szán a kormány). Támogatást kap maga a fuvarozási tevékenység is (Ausztriában például 1995-ben 1,1 milliárd schillinget), mindezeken túl pedig komoly adókedvezményeket nyújtanak a kombi-fuvarozásban részt vevő vállalkozásoknak.

Itthon az 1996. évi költségvetés 475 millió forintot irányoz elő kombinált fuvarozási terminálok létesítésének, speciális járművek beszerzésének támogatására, amit a környezetvédelmi alap forrásai, esetleg PHARE-támogatások egészíthetnek ki. A külföldi tehergépkocsikat a magyar szabályok is adókedvezménnyel ösztönzik arra, hogy hajóra, illetve vasútra “szálljanak” – mondja Verbóczky János, a szakminisztérium munkatársa. Egyelőre azonban az az egyetlen igazán hatékony ösztönző, hogy kombinált fuvarban a külföldi kamionok az Európa-szerte igencsak szűkkeblűen osztogatott nemzetközi fuvarengedély nélkül is átjuthatnak az országon.

A magyarországi Ro-La forgalom 1992-ben indult meg: először Budafok-Hárosról, ‘93 óta pedig már Szeged-Kiskundorozsmáról az ausztriai Wels irányába. 1995-ben huszonötezer török, magyar és román kamion szelte át füst nélkül az országot.

A számok nem csekélyek, mégis: 1995-ben a MÁV összes árufuvarozási teljesítményének alig 5 százaléka volt a kombinált szállítás. Azaz a közúti teherforgalomnak eddig mindössze három százalékát sikerült vasútra csalogatni. Ahhoz, hogy ez az arány érzékelhetően javuljon, olyan támogatást kellene adni a kombinált szállításnak, ami annak jelenlegi fuvardíjhátrányát kiegyenlíti…

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

People gather next to flowers, candles and other items set up on the Las Ramblas boulevard in Barcelona as they pay tribute to the victims of the Barcelona attack, a day after a van ploughed into the crowd, killing 13 persons and injuring over 100 on August 18, 2017.
Police hunted for the driver who rammed a van into pedestrians on an avenue crowded with tourists in Barcelona, leaving 13 people dead and  more than 100 injured, just hours before a second assault in a resort along the coast. / AFP PHOTO / PASCAL GUYOT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.