Budapest, 2013. szeptember 25.
A Prima-díjjal idén kitüntetett, a magyar oktatás és köznevelés kategóriában Prima Primissima Díjra jelölt Bagdy Emőke szakpszichológus, pszichoterapeuta, szupervízor, a pszichológiatudomány kandidátusa budapesti rendelőjében 2013. szeptember 25-én.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Élet-Stílus

Bagdy Emőke relaxációt javasol a suli-stressz ellen

Farkas György
Farkas György

újságíró, hírfőnök. 2016. 11. 03. 11:17

Szorongást csökkentő mozgásformákkal csökkenthetőek a gyermekek lelki terhei.

Az iskolásokra nehezedő suli-stressz miatt bővíteni kellene a pedagógiai repertoárt. Az ismert klinikai szakpszichológus, Bagdy Emőke szerint már heti egy órányi relaxáció is sokat jelenthetne a túlterhelt környezetben. A tanórákba épített stresszkezelés oldaná a gyermekek szorongását. A professzor úgy véli, a gyerekek mindennapi lelki terhei csökkenthetőek lennének például alternatív mozgásformákkal a testnevelésórákon, hiszen a szakemberek szerint az iskolásokra nehezedő suli-stressz miatt már nem elég a hagyományos erősítés.

Bagdy Emőke szerint azonban sem a jelenlegi iskolarendszer nem elég rugalmas, sokszor pedig a szülők alaptalan félelmei is akadályozzák a diákok lelki egészségének megőrzését. A professzor már korábban megkongatta a vészharangot, amikor jelezte, az iskoláskorú magyar gyermekeknél a mentális, pszichikai vagy alkalmazkodási és magatartási zavarok előfordulási aránya 15,8 százalékos, azaz már népbetegség szintű.

 

Egyre több pedagógus és mentálhigiénés szakember hangsúlyozza, hogy a gyerekekre nehezedő nyomás csökkentéséhez alternatív módszereket – relaxáció, jóga, tánc, kreatív mozgás – kellene bevezetni tanórákon. A lazítással együtt járó tevékenységek javítják a koncentrációt, a relaxáció kifejezetten hasznos az inger-gazdag környezetben felnövő gyerekeknek, akik néhány percre csak önmagunkra figyelhetnének. A professzor azonban úgy véli, a kötelező óraelemek, amelyeket az alaptanterv tartalmaz, bombabiztosan megszilárdultak, kitöltik szinte a teljes tanórát, kevés a szabad idősáv.

Bagdy Emőke egyetért a Magyar Diáksport Szövetséggel (MDSZ), amely az általa kidolgozott alternatív módszertanában a gyermek személyiségének egészét vette figyelembe, nem csak a mozgást és az izomzat fejlesztését. A szakpszichológus a merev iskolarendszer mellett sokszor csalódott a szülőkben is, amikor azzal szembesült, hogy félelmet keltett bennük az iskolai relaxáció.

A megoldást egyrészt az iskolarendszer átalakításában látom, ahol a szülők és pedagógusok megegyezése nyomán több a szabad mozgástér és választási lehetőség. Másrészt fontos lenne a szülők bevonásával országosan mintaórákat tartani, ahol személyesen is meggyőződhetnek arról, hogy a lazító, segítő alternatív módszerek a gyerekeink egészségét szolgálják.

A Nemzeti Alaptanterv (NAT) Testnevelés és sport műveltségterület szakmai anyagában már három éve is szerepelt a relaxáció. Lapunknak akkor az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) főigazgatója, Kaposi József azt mondta, mivel a NAT-ban meghatározott tartalmak kötelezőek, így a relaxáció is kötelező lesz minden iskolában, felmenő rendszerben. Már akkor fontosnak tartották, hogy a gyerekek elsajátítsák a különböző relaxációs gyakorlatokat, megtanulják a stresszkezelést, a feszültségek feloldását, az érzelemszabályozást, az agresszió megelőzését segítő relaxációs eljárásokat.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.