Élet-Stílus

Hogyan lesz 10 millió egy 3 milliós autó?

Ha minden költséget összevetünk, tíz-tizenöt év használat után az autónkra a vételár három, három és félszeresét költjük üzemanyag és a legkülönfélébb díjak, adók és alkatrészek formájában. És ebben még nincsenek benne, a nem várt javítások költségei és a környezetnek okozott kár. Új sorozatunkban forintosítjuk a mindennapos autóhasználatot.

A hitel, az üzemanyag, javítások és a számtalan díj és adó, a környezetben okozott károk mind-mind beleszámítanak az autóhasználat költségeibe. A WWF Magyarország (www.wwf.hu ) közremûködésével sorozatot indítunk: hova mennek az autóra költött milliók a vételáron túl? Indul a Zöld Flotta Projekt az fn.hu-n.

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen és mekkora költségekkel jár egy autó tulajdonlása, fenntartása és üzemeltetése. A vételáron és a hozzá kapcsolódó hitelek kamatköltségein túl még mindenképpen számolnunk kell az üzemanyaggal, a karbantartási és a szerviz költségeivel, biztosítási díjakkal, adókkal és egy sor egyéb költségelemmel, mint például az autópálya-használati díjakkal is.
A karbantartási és szervizköltségek között nem csak a rendszeres éves szervizek díjaira érdemes gondolni, de például a téli-nyári gumicsere költségeire, a mosatásra, izzócserékre, ablakmosókra, olajcserékre és természetesen az elõre nem látható különbözõ javítások költségeire is. A különféle adók és díjak között találhatjuk a regisztrációs adót, az eredetvizsgálati díjat, a forgalmival és környezetvédelmi felülvizsgálattal kapcsolatos díjakat, a gépjármûadót, és így tovább. Bár az elmúlt években az egyes biztosítók közötti verseny mérsékelte a kötelezõ felelõsség biztosítás és a Casco díjait, de azok még így is jelentõs éves kiadást jelentenek.

Kiadások a vételáron túl

Az Origo.hu 2008-as elemzésében három népszerû autómodell költségeit vizsgálta, évi 15 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, a gyári fogyasztási adatokkal, az interneten elérhetõ legolcsóbb kötelezõ felelõsségbiztosítással és literenként 295 Ft-os benzinárral számolva. Ugyanakkor nem számoltak egy sor olyan költségelemmel, mint például a szervizeken kívüli karbantartási költségek, vagy éppen a parkolási és autópályadíjak. Még ilyen feltételek és ilyen alacsony benzinár mellett is az autók 10 éves költségére a vételi ár három-három és fészerese adódott.

Fotó: Edward Parker/WWF-Canon

Fotó: Edward Parker/WWF-Canon

A 100 százalékban hitelre vásárolt 1.8 milliós Chevrolet Spark 0.8 Direct 10 év alatt összességében 6.5 millió forint kiadással jár. A 10 százalék önrésszel vásárolt 1.3 GC Suzuki Swift ára 2,7 millió forint volt, de a többi költséget is figyelembe véve 10 év alatt összesen 8,2 millió Ft-ba kerül. Az elemzés alapján az eredetileg 3 milliós Renault Mégane Limusine végül tíz év alatt 8,7 milliót kóstál.

A portfolio.hu 2011-es elemzése szerint egy Ford Focus 5 év alatt, 150.000 km futásteljesítménnyel 10 millió forintba kerülne. A Levegõ Munkacsoport 2010-ben négy autó esetében hasonlította össze a költségeket a céges és magánhasználat esetében is. Magánhasználatban egy 1,85 millió forintos Chevrolet Spark tíz év alatt körülbelül hétmillió, egy 4,2 millió forintos Skoda Octavia pedig 11 millió forintot „vitt el”.

A drágább olcsóbb?

Hasonló nemzetközi tanulmányok sora létezik, ezek közül az egyik legérdekesebb a Consumer Reports elemzése, amely bemutatja, hogy még az USA-ban is, ahol sokkal alacsonyabbak az üzemanyagköltségek, az autó összes költségének kevesebb mint a fele a vételi ára. A cikk szerint gyakran az alacsonyabb áru autók összköltsége magasabb, mint a drágábbaké.

Érdekes szolgáltatást nyújt az edmunds.com web-site is, ahol az összes létezõ autómodellre meghatározható a tulajdonlás összes költsége (’true cost to own’) annak függvényében, hogy hol vásárolják és használják a jármûvet. A kalkulátor arra is használható, hogy megmutassa ugyanaz a modell kisebb motorral sokkal olcsóbb tud lenni.

Ezek a számítások jellemzõen nem veszik figyelembe – vagy jobb esetben alulbecslik az elõre nem látható javítási költségeket, autópálya-bérleteket, parkolási költségeket, gyorshajtási büntetéseket és így tovább. Nem számolnak továbbá azzal sem, hogy az autózás költségei jellemzõen folyamatosan növekednek, például a benzin illetve gázolaj ára nagy valószínûséggel lesz magasabb 5 év múlva mint mostanában.

A számítások nem veszik figyelembe az autóhasználattal kapcsolatos társadalmi költségeket (pl. levegõszennyezés, baleseti költségek, stb) sem, ezek akár 40-50 forint/utas-kilométert is jelenthetnek, vagyis évi 15 ezer km esetében tíz év alatt 6-7,5 millió forinttal növelhetik az autóra immár társadalmi szinten fordított összeget.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik