Élet-Stílus

Pénteken döntenek az F1-reformokról

Az FIA csütörtökig adott határidőt az F1-es csapatoknak arra, hogy jelezzék igényüket a 2010-től bevezetendő egyenmotorok iránt. Az istállók eközben azt szorgalmazzák, hogy halasszák el a hibridrendszer jövő évi bevezetését.

Az FIA a Forma-1 költségeinek csökkentése jegyében 2010-től egyenmotorokat vezet be a sportban. A csapatok három lehetőség közül választhatnak az egységes motorokat illetően. Használhatják az FIA által pályázaton kiválasztott Cosworth erőforrásokat, gyárthatnak ennek alapján saját motort, vagy a mostani motorukt hangolhatják majd hozzá a 2010-ben érvényes műszaki előírásokhoz.

A Cosworth-opció lényege az olcsóság lenne, az FIA-elnök, Max Mosley szerint négy csapatra számolva egy 2 millió eurós belépési összeg után hároméves időtartam alatt szezononként nagyjából 5,5 millió euróba kerülne csak, szemben a mostani több tízmilliós motorköltségekkel.

Kívülről már megújult a BMW (MTI/EPA)

Kívülről már megújult a BMW (MTI/EPA)

Bár hivatalosan még nem tudni semmit, az Autosport értesülései szerint több mint a mezőny fele jelentkezett már vagy fontolgatja a Cosworthra való váltást. A függetlenek, a Williams és a Force India érdeklődése egyáltalán nem meglepő, ahogy a Red Bull két csapatánál is világos lenne a váltás, az viszont már sokkal izgalmasabb, hogy állítólag a Renault is a jelentkezők között van.

A francia gyártó legutóbbi, 2001-es F1-es visszatérése óta természetesen saját motorjait használta, bár a fejlesztések 2006 végi befagyasztása óta már nem dolgozott nagyon ezen a téren, számos alkalmazottat is elbocsátottak a viry-chatillon-i gyárból, a főnök, Flavio Briatore pedig többször hangsúlyozta már, hogy a motorokon lehetne a leginkább spórolni.

Az olasz nem egyszer háborgott már azon, hogy a riválisok a fejlesztés tiltása ellenére is tízmilliókat tapsoltak el az erőforrások a szabályok megkerülésével történt piszkálgatására, felborítva ezzel az erőviszonyokat, így nem elképzelhetetlen, hogy az F1-es projektre csak félszívvel költő Renault az olcsóbb megoldást választaná.

A csütörtöki határidő lejárta után az FIA Motorsport Világtanácsa pénteken ül össze Monacóban, ahol a motorok kérdése mellett a Forma-1 költségeinek csökkentésére vonatkozó egyéb változtatásokról, és a csapatok által előterjesztett javaslatokról is döntenek majd.

—-Ejtik a fő újítást?—-

A Mercedes motorsportvezetője, Norbert Haug szerint el kellene halasztani a hibridrendszer 2009-es Forma-1-es bevezetését, ugyanis ezzel óriási összeget lehetne megspórolni.

Az FIA szándéka szerint 2009-től a csapatok a Forma-1-et “megzöldítő” mozgásienergia-visszanyerő rendszert, az ún. KERS-t használják majd. A csapatok 2008 folyamán komolyan dolgoztak az újítás fejlesztésén, de az időnkénti panaszok szerint inkább kevesebb, mint több sikerrel.

A Red Bull, a Renault, a Toyota, és még a Ferrari is problémákról, nem túl jó eredményekről számolt be, és többször is felmerült már, hogy halasszák el az egyébként jövőre még nem kötelező, csak opcionális KERS bevezetését. A KERS pártján a fejlesztésben valószínűleg jól haladó BMW és a Honda állt.

A McLarentől nem nagyon hallatszottak eddig sem ellenző, sem támogató vélemények, de most a motorszállító és résztulajdonos, a Mercedes motorsport-igazgatója, Norbert Haug egyértelműen a halasztást javasolja. A német szakember szerint hiba lenne a mostani gazdasági helyzetben további milliókat kiszórni a KERS-re, “nem lehet játszadozni”, ahogy a Motorsport Aktuellnek mondta.

Haug szerint a KERS fejlesztése “nagyon költséges foglalatosság”, ennek elvetésével 25 százalékkal csökkenthetők lennének a motorfejlesztési kiadások, ezért és bölcsebb lenne, ha csak később vennék elő újra az ötletet.

Mivel a KERS használata jövőre még nem kötelező, így könnyen lehet, hogy több csapat – a Toyota, a Ferrari és a fentiek alapján akár a McLaren – is a hibridrendszer nélküli autóval kezdi majd a 2009-es szezont.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik