Belföld

Azt a metrót küldhették Budapestre, ami Moszkvának és Taskentnek nem kellett

A felújításért 2015-ös rubel-árfolyamon annyit fizettünk, amennyiért Moszkva idén a Metrovagonmas legmodernebb szerelvényeit vásárolta.

A 3-as metró felújítottnak mondott szerelvényeinek olyan járművek lehetnek az alapjai, amelyeket az orosz Metrovagonmas 2009-ben kezdett gyártani, de az ismétlődő üzemzavarok miatt a moszkvai metró egy idő után nem kért belőlük, és Üzbegisztán is elállt a megvásárlásuktól – ezt az Élet és Irodalom vezércikkében írta Széky János, a 81-717.6/714.6-os típusról szóló orosz Wikipedia-szócikk nyomán. Emellett szól, hogy ennél a típusnál három díszléc van az ablakok között, szemben a régi budapesti metrókocsikkal, amelyeknél kettő.

Széky a cikkben arra is kitér, hogy a budapesti metrónak szállított szerelvények 2015. augusztusi árfolyamon – a szerződés aláírásának idején – kocsinként körülbelül 72,5 millió rubelbe kerültek. Ehhez képest a moszkvai metró részére idén kocsinként 73 millió rubelért rendelték meg a Metrovagonmas legmodernebb típusát, amiről itt egy bemutató videó:

A publicista emlékeztet: a Krím megszállása és a kelet-ukrajnai háború miatt előállt gazdasági helyzetben összeroskadt a Metrovagonmas gördülőállomány-üzletága, a tervezettnél jóval kevesebb járművet tudtak eladni. Csakhogy a tervezett járműépítésekhez már importálták a fődarabokat, így vélhetően azokat a japán Hitachi motorokat is, amelyek váratlanul, „bónuszként” kerültek a budapesti szerelvényekbe, a nagyobb teljesítmény miatt műszaki problémákat is okozva.

A cikk szerzője szerint máig nincs érthető magyarázat arra, hogy a kormány miért ragaszkodott a felújításhoz, amikor 2013-ban még új kocsik beszerzéséről volt szó, megállapítja azonban, hogy a magyar üzlet jól jöhetett a Metrovagonmasnak, ami hadiipari cég is, így nem szabad tönkremennie.

(A fenti képen a 81-717.6/714.6-os típus)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik