Balatonföldvár, 2015. október 4.
Vitorlás hajók állnak a hajókikötő mólójánál a 2015-ös évi vitorlás szezon végén.
MTVA/Bizományosi: Faludi Imre 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítője közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Belföld

Egymás után építik uniós pénzből a balatoni vitorláskikötőket

Mázsár Tamás
Mázsár Tamás

újságíró. 2017. 05. 06. 12:05

Korábban a témában:

Százötven férőhelyes vitorláskikötő épül Balatonfüreden, annak a kempingnek a területén, amelyet a Mészáros Lőrincék tulajdonába kerülő Balatontourist üzemeltet. A fejlesztést Bóka István polgármester jelentette be azon a napon, amikor a Konzum Nyrt. átvette a kempingek működtetését.

Két évvel ezelőtt, 2015 márciusában a polgármester egyszer már előállt az örömhírrel, akkor azt mondta, a városban tovább fejlesztik a vitorlássportot, és

szándékaik szerint a Füred kemping területén alakítanak ki egy új kikötőt.

Majd két évig semmi se történt, aztán 2017 áprilisában ismét bejelentették,

1,7 milliárd forintból, uniós támogatással épül új vitorláskikötő a balatonfüredi kempingben, emellett kétszáz, bérelhető vitorláshajót is vásárolnak az idén.

A létesítmény fejlesztéséhez 1,5 hektáros területtel és 200 millió forint támogatással járul hozzá a város. A fennmaradó összeget a Magyar Vitorlás Szövetség és a Magyar Kajak-Kenu Szövetség pályázati forrásból biztosítja. A beruházás várhatóan az idén ősszel kezdődhet el.

A balatonfüredi kikötővel kapcsolatban megkérdeztük az önkormányzatot:

  • miért éppen most döntöttek a vitorláskikötő megépítéséről, mikor az már 2015-ben is a tervek között is szerepelt?
  • Ki üzemelteti majd a kikötőt? Ki lesz a fenntartója?
  • Mi változik a kemping területén?

Kérdéseinkre azonban nem kaptunk választ.

Luxusapartman önkormányzati céggel

A kemping területén nemcsak kikötő épül, hanem egy 64 lakásos luxusapartman is, amit tavaly kezdtek el építeni. A 24.hu-nak Grószné Hellebrandt Ilona, a projekt igazgatója elmondta, januárban fejezik be az építkezést, a tulajdonos az önkormányzat, de földhaszonbérleti jogot szerzett a VEX-Holding Zrt., amely erre az beruházásra jött létre öt különböző cégből. Az egyik az önkormányzati tulajdonú Gótika Kft., amelynek 15 százalékos részesedése van a vállalatban. A kéthektáros területet az önkormányzat választotta le, a tulajdonosoknak saját partszakaszuk lesz, emellett örökpanorámájuk a Balatonra és a Tihanyi-félszigetre. A legolcsóbb lakás ára 64 millió forint, a legdrágábbé 309 millió.

(kép: tarsashazfured.hu)

Egymás után épülnek a kikötők

Nemrég írtunk arról, hogy az idei költségvetésben 477 millió forintot szán a kormány a tömegsportra, ez az élsportra jutó támogatás fél százaléka. A jövő évi költségvetés kedden közzétett tervezetéből az látszik, hogy az összeg nem sokat emelkedik: 2018-ban 672 millió forint jut szabadidősportra. A tömegsportnak nehezen nevezhető vitorlázással viszont nem ilyen szűkmarkú a kormány, nemrég bejelentették:

összesen 2,5 milliárd forint európai uniós forrást költenek a balatoni vitorlás turizmus fejlesztésére.

A tendencia nem új, már az utóbbi években is több mint egymilliárd forintot költöttek uniós pénzekből erre a célra, egymás után épülnek a kikötők:

  • 2013-ban összesen 462 millió forintos beruházással, 50 százalékos európai uniós támogatással 77 vitorlás befogadására alkalmas kikötő épült Balatongyörökön
  • 2015 januárjában Tiborcz István – a kormányfő veje – és üzlettársai érdekeltségébe került a keszthelyi kikötőt üzemeltető cég és több kikötői ingatlan. A 23 millió forintos adóssággal terhelt cégért 7 millió, a kikötői ingatlanokért további 330 millió forintot fizettek a keszthelyi önkormányzatnak. A Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. 2014 júniusában alakult, és két hónappal az üzlet megkötése előtt Tiborcz egyik cége, a Green Investments Kft., és további öt vállalkozás tulajdonába került. A kft. egyik alapítója a PBE Energiamenedzsment Kft. volt, amely Tiborcz egyik üzlettársa, Hamar Endre cége volt, az új vállalkozás egyik ügyvezetője pedig ugyanaz a Péter Zsolt lett, aki a szintén Tiborcz-érdekeltség Elios Innovatív Zrt.-ben is vezető tisztségviselő. Aztán Tiborcz egyszemélyes cége, a Green Investments Kft.megvásárolta a PBE Kft.-t, majd helyet cserélt azzal a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft.-ben, írta akkor az Átlátszó. 
  • 2015 decemberében új, 97 férőhelyes balatoni kikötőt avattak Vonyarcvashegyen. A kikötői beruházás 462 millió forintba került, ennek 50 százalékát uniós támogatásból finanszírozták.
  • 2016 májusában Balatonfenyvesen átadták a 800 millió forint uniós támogatásból épült Fenyves Yacht Klubot és a hozzá tartozó hajókikötőt. A kikötő építésének megkezdése után nagy mértékű iszaposodás kezdődött a Balatonfenyvessel szomszédos Balatonmáriafürdőn 2015 szeptemberében. A balatonfenyvesi kikötőt a Kecskés Egon Zsolt és Deák Gábor tulajdonában álló Előny Kft. álmodta meg.  Az Index tavaly azt írta: a beruházó Előny Kft.-ben 2013 végére az Újpest FC-nél ismertté lett Deák Gábor, és Kecskés Egon lettek a tulajdonosok. Egy másik kft.-jükre 650 millió forint erejéig jelzálogot jegyzett be a cégnek hitelt adó Növekedési Hitel Bank (NHB) Zrt., amelynek egyik tulajdonosa Matolcsy György unokatestvére, Szemerey Tamás. De az Előny Kft. is közvetlen kapcsolatban áll az MNB elnökének unokatestvéréhez köthető NHB-vel: a cég 690 millió forint jelzáloghitelt vett fel a növekedési hitel partnerprogram keretében.
  • Az Alsóörsi Marinát szintén Deák Gábor és Kecskés Egon építette. A vitorláscentrum 350 millióba került, a Széchenyi program támogatásával jött létre.
  • Külön cikkben foglalkoztunk azzal, hogy 35 faházas, kikötővel ellátott nyaralót építenek Balatonmáriafürdőn, miközben a tulajdonos még építési kérelmet sem adott be. A fairtáson már túl vannak.

A Bejárható Magyarország program keretében pedig összesen 13 milliárd forintból fejlesztjük az aktív turizmust, azon belül a vitorlázást.

Az a cél, hogy növeljük azok számát, akik a virtuális élmények helyett valódi élményekre vágynak. Versenyképes alternatívákat kell nyújtanunk, hogy egyre szélesebb körben váljon népszerűvé az aktív turizmus, a tematikus túralehetőségek, a gyalogos, kerékpáros, vitorlás, kenus és lovas sport.

– mondta a füredi kikötőfejlesztés bejelentésekor Révész Máriusz, kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos.

A Bejárható Magyarország program része ugyanis a vitorlás turizmus fejlesztése is. Megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy miért ilyen fontos a kormánynak a vitorlázás, és hol várható még vitorláskikötők építése, de erre egyelőre nem érkezett válasz.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Armed Catalan policemen, known as Mosso d'Esquadra pass by the FC Barcelona logo with a black ribbon and a message reading "We are all Barcelona" before the Spanish league footbal match FC Barcelona vs Real Betis at the Camp Nou stadium in Barcelona on August 20, 2017.
Security barriers were put up at the entrances of the Camp Nou to stop vehicles after a deadly jihadist attack three days ago. An outcry has erupted on social media and in the press about the absence of bollards -- short, concrete posts to stop vehicles from driving onto sidewalks, with some people even demanding the  mayor's resignation for ignoring police recommendations for such preventive barriers. Drivers have ploughed on August 17, 2017 into pedestrians in two quick-succession, separate attacks in Barcelona and another popular Spanish seaside city, leaving 14 people dead and injuring more than 100 others / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.