Belföld

Egymás után építik uniós pénzből a balatoni vitorláskikötőket

Százötven férőhelyes vitorláskikötő épül Balatonfüreden, annak a kempingnek a területén, amelyet a Mészáros Lőrincék tulajdonába kerülő Balatontourist üzemeltet. A fejlesztést Bóka István polgármester jelentette be azon a napon, amikor a Konzum Nyrt. átvette a kempingek működtetését.

Két évvel ezelőtt, 2015 márciusában a polgármester egyszer már előállt az örömhírrel, akkor azt mondta, a városban tovább fejlesztik a vitorlássportot, és

szándékaik szerint a Füred kemping területén alakítanak ki egy új kikötőt.

Majd két évig semmi se történt, aztán 2017 áprilisában ismét bejelentették,

1,7 milliárd forintból, uniós támogatással épül új vitorláskikötő a balatonfüredi kempingben, emellett kétszáz, bérelhető vitorláshajót is vásárolnak az idén.

A létesítmény fejlesztéséhez 1,5 hektáros területtel és 200 millió forint támogatással járul hozzá a város. A fennmaradó összeget a Magyar Vitorlás Szövetség és a Magyar Kajak-Kenu Szövetség pályázati forrásból biztosítja. A beruházás várhatóan az idén ősszel kezdődhet el.

A balatonfüredi kikötővel kapcsolatban megkérdeztük az önkormányzatot:

  • miért éppen most döntöttek a vitorláskikötő megépítéséről, mikor az már 2015-ben is a tervek között is szerepelt?
  • Ki üzemelteti majd a kikötőt? Ki lesz a fenntartója?
  • Mi változik a kemping területén?

Kérdéseinkre azonban nem kaptunk választ.

Luxusapartman önkormányzati céggel

A kemping területén nemcsak kikötő épül, hanem egy 64 lakásos luxusapartman is, amit tavaly kezdtek el építeni. A 24.hu-nak Grószné Hellebrandt Ilona, a projekt igazgatója elmondta, januárban fejezik be az építkezést, a tulajdonos az önkormányzat, de földhaszonbérleti jogot szerzett a VEX-Holding Zrt., amely erre az beruházásra jött létre öt különböző cégből. Az egyik az önkormányzati tulajdonú Gótika Kft., amelynek 15 százalékos részesedése van a vállalatban. A kéthektáros területet az önkormányzat választotta le, a tulajdonosoknak saját partszakaszuk lesz, emellett örökpanorámájuk a Balatonra és a Tihanyi-félszigetre. A legolcsóbb lakás ára 64 millió forint, a legdrágábbé 309 millió.

(kép: tarsashazfured.hu)

Egymás után épülnek a kikötők

Nemrég írtunk arról, hogy az idei költségvetésben 477 millió forintot szán a kormány a tömegsportra, ez az élsportra jutó támogatás fél százaléka. A jövő évi költségvetés kedden közzétett tervezetéből az látszik, hogy az összeg nem sokat emelkedik: 2018-ban 672 millió forint jut szabadidősportra. A tömegsportnak nehezen nevezhető vitorlázással viszont nem ilyen szűkmarkú a kormány, nemrég bejelentették:

összesen 2,5 milliárd forint európai uniós forrást költenek a balatoni vitorlás turizmus fejlesztésére.

A tendencia nem új, már az utóbbi években is több mint egymilliárd forintot költöttek uniós pénzekből erre a célra, egymás után épülnek a kikötők:

  • 2013-ban összesen 462 millió forintos beruházással, 50 százalékos európai uniós támogatással 77 vitorlás befogadására alkalmas kikötő épült Balatongyörökön
  • 2015 januárjában Tiborcz István – a kormányfő veje – és üzlettársai érdekeltségébe került a keszthelyi kikötőt üzemeltető cég és több kikötői ingatlan. A 23 millió forintos adóssággal terhelt cégért 7 millió, a kikötői ingatlanokért további 330 millió forintot fizettek a keszthelyi önkormányzatnak. A Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. 2014 júniusában alakult, és két hónappal az üzlet megkötése előtt Tiborcz egyik cége, a Green Investments Kft., és további öt vállalkozás tulajdonába került. A kft. egyik alapítója a PBE Energiamenedzsment Kft. volt, amely Tiborcz egyik üzlettársa, Hamar Endre cége volt, az új vállalkozás egyik ügyvezetője pedig ugyanaz a Péter Zsolt lett, aki a szintén Tiborcz-érdekeltség Elios Innovatív Zrt.-ben is vezető tisztségviselő. Aztán Tiborcz egyszemélyes cége, a Green Investments Kft.megvásárolta a PBE Kft.-t, majd helyet cserélt azzal a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft.-ben, írta akkor az Átlátszó. 
  • 2015 decemberében új, 97 férőhelyes balatoni kikötőt avattak Vonyarcvashegyen. A kikötői beruházás 462 millió forintba került, ennek 50 százalékát uniós támogatásból finanszírozták.
  • 2016 májusában Balatonfenyvesen átadták a 800 millió forint uniós támogatásból épült Fenyves Yacht Klubot és a hozzá tartozó hajókikötőt. A kikötő építésének megkezdése után nagy mértékű iszaposodás kezdődött a Balatonfenyvessel szomszédos Balatonmáriafürdőn 2015 szeptemberében. A balatonfenyvesi kikötőt a Kecskés Egon Zsolt és Deák Gábor tulajdonában álló Előny Kft. álmodta meg.  Az Index tavaly azt írta: a beruházó Előny Kft.-ben 2013 végére az Újpest FC-nél ismertté lett Deák Gábor, és Kecskés Egon lettek a tulajdonosok. Egy másik kft.-jükre 650 millió forint erejéig jelzálogot jegyzett be a cégnek hitelt adó Növekedési Hitel Bank (NHB) Zrt., amelynek egyik tulajdonosa Matolcsy György unokatestvére, Szemerey Tamás. De az Előny Kft. is közvetlen kapcsolatban áll az MNB elnökének unokatestvéréhez köthető NHB-vel: a cég 690 millió forint jelzáloghitelt vett fel a növekedési hitel partnerprogram keretében.
  • Az Alsóörsi Marinát szintén Deák Gábor és Kecskés Egon építette. A vitorláscentrum 350 millióba került, a Széchenyi program támogatásával jött létre.
  • Külön cikkben foglalkoztunk azzal, hogy 35 faházas, kikötővel ellátott nyaralót építenek Balatonmáriafürdőn, miközben a tulajdonos még építési kérelmet sem adott be. A fairtáson már túl vannak.

A Bejárható Magyarország program keretében pedig összesen 13 milliárd forintból fejlesztjük az aktív turizmust, azon belül a vitorlázást.

Az a cél, hogy növeljük azok számát, akik a virtuális élmények helyett valódi élményekre vágynak. Versenyképes alternatívákat kell nyújtanunk, hogy egyre szélesebb körben váljon népszerűvé az aktív turizmus, a tematikus túralehetőségek, a gyalogos, kerékpáros, vitorlás, kenus és lovas sport.

– mondta a füredi kikötőfejlesztés bejelentésekor Révész Máriusz, kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos.

A Bejárható Magyarország program része ugyanis a vitorlás turizmus fejlesztése is. Megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy miért ilyen fontos a kormánynak a vitorlázás, és hol várható még vitorláskikötők építése, de erre egyelőre nem érkezett válasz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik