A gyerekek nagyon kíváncsiak, de amikor bemennek az iskolába, akkor ez az érdeklődés csökken, amiről nem a tanárok, hanem a tananyag tehet – mondta Vekerdy Tamás az ATV Egyenes Beszéd című műsorában. A pszichológus, író szerint a gyerek nem a világot ismeri meg az iskolában, hanem unatkozik.
Ahol viszont unatkoznak, onnan menekülni kell.
A mi iskoláinkban csak unatkozni lehet, a gyerekek mindent kapnak, csak élményt nem. A mai oktatási rendszer nem állampolgárokat, hanem alattvalókat akar nevelni, nincs is más cél, mint a jól irányítható, arctalan tömeg kialakítása – tette hozzá. Vekerdy Tamás szerint ez valódi öngyilkosság, tehetséges gyerekek, emberek tömegét „szórjuk így ki”.
A politika célja a szavazatok maximalizálása, ezért a tömegeket manipulálnia kell. Ehhez viszont nem szabad, hogy túl képzettek legyenek a bölcsészettudományokban, mert még „véletlenül”gondolkodni kezdenek. Ezért fontos, hogy inkább a technikai, műszaki tudományok felé terelik a fiatalokat.
Neveljünk tudós hülyéket, őket könnyebb kormányozni!
Vekerdy Tamás szerint a gyerekek és a pedagógusok felől nézve az oktatásban ma Magyarországon semmi sem átgondolt. Mindennél beszédesebb, hogy a jelenlegi oktatási rendszer legnagyobb kritikusa éppen a Fidesz oktatáspolitikusa, Pokorni Zoltán volt. Ez azt is mutatja, hogy ez nem szorosan vett politikai kérdés. A pedagógusok tiltakozásáról a neves szakember azt mondta, a tüntetők helyzetelemzése jó, igazuk van, és az idő is őket fogja igazolni.
Az oktatási rendszer csődje közelít
Vekerdy Tamás néhány napja a Magyar Nemzetnek azt mondta: a magyar oktatási rendszer annak a bolsevik pártnak a struktúráját követi, ahol azt mondták: a demokratikus centralizmus azt jelenti, kuss, pofa be! A szakember egy német iskolaalapító barátját idézte, aki egyszer azt kérdezte tőle:
Tudod, mi a világ leggonoszabb mondata? Megbízni jó, ellenőrizni még jobb. És tudod, ki mondta? Nem – válaszoltam. Lenin.
A lenini minta bevonult az államgépezetbe, bevonult az iskolák irányításába, és már látszik a totál kudarc. Minden szakértő, akit megkérdeztek 2010-ben, megmondta, hogy ez lesz. Káosz, működésképtelenség és anyagi csőd. Szerinte rengeteg marhaság történt pedagógiai reform címen az elmúlt években, évtizedekben is.
Magyarországon általában szeretnek bevezetni olyan dolgokat, amelyekhez nem állnak rendelkezésre a megfelelő feltételek. Az viszont mégis különbség a régebbi, sokszor rosszul kivitelezett úgynevezett reformok és a mai átalakítások között, hogy akkor legalább olyasmit próbáltak, ami külföldön bevált, vagy amitől azt remélték, hogy a tanároknak vagy a diákoknak jobb lesz.
Az utóbbi években már ez sem számít. A mostani irány teljes csőd, hiszen már évtizedekkel ezelőtt rájöttek, hogy le kell bontani a nagy centralizált rendszereket, mert sokkal drágábbak, és csak a szakmai alulteljesítéssel lehet megfelelni az elvárásoknak. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ amikor felvette a nevét, a Klebelsberg család tiltakozott, mert a gróf mindenben az ellenkezőjét csinálta annak, amit ma a Klik forszíroz.