Belföld

A 3-as metró felújítása is úgy járhat, mint a 4-es építése

Még hozzá se fogtak, de már alsó hangon 75 milliárdnál jár a 60 milliárdosra becsült projekt. És még a régi szovjet szerelvények is itt ragadnak.

Kedden már a Fővárosi Közgyűlés elé kerülhet a 3-as metró járműpark-felújításához szükséges hitelfelvételről szóló előterjesztés – írja a 444. A főváros úgy döntött: nem vesz új szerelvényeket, hanem felújítja a 30 éves szovjet járműveket. A projekt becsült értéke 60 milliárd forint, amit Budapest csak hitelből tud fedezni. A tendert az öt legnagyobb magyar bankból – OTP, Erste, K&H, MKB, UniCredit – álló konzorcium nyerte, az ajánlatot hétfőn fogadta el a közbeszerzési bizottság.

Az előterjesztésből azonban kitűnik, hogy a 60 milliárd forint valójában kamatokkal együtt 75 milliárd, vagyis a 15 éves futamidő alatt 15 milliárddal többet kell a fővárosnak kifizetnie. A kamat mértéke ráadásul változhat, tehát még többre is rúghat a törlesztés.

A főváros egyébként korábban azzal vetette el az új metrókocsik vásárlását, hogy a régiek felújítása olcsóbb. A felújítás azonban 60 milliárdért csak 20 évre szól, míg a 90 milliárdra becsült újkocsi-vásárlás 30 évre. De a Figyelőből az is kiderült, hogy több nagyváros vett új szerelvényeket annál is olcsóbban, mint amennyiért Budapest felújítana, sőt, a felújításról szóló tenderre is a becsült 60 milliárdnál nagyobb összegű ajánlatok érkeztek: az észtek 69 milliárdért, az oroszok 78 milliárdért végeznék el a munkát, a többletköltséget a fővárosnak kell állnia.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik