Belföld

Coca-Cola – csapvízbotrány Angliában

A Coca-Cola kínos beismerésre kényszerült Angliában: a brit piacon bevezetett új ásványvizéről kiderült, hogy közönséges csapvíz. Magyarországon ez a vita már régebben lezajlott.

Sidcup helységet mindeddig nem sok helyen ismerték a világon. Álmos kisváros volt London elővárosi gyűrűjében – egészen pontosan délkeletre a
Coca-Cola – csapvízbotrány Angliában 1

brit fővárostól. Az elmúlt napokban azután egy csapásra megváltozott a helyzet, az angol sajtó híressé tette a poros kisvárost: minden újság fontosnak tartotta, hogy a Coca-Cola PR-csődjéről beszámoljon. Az amerikai konszern egy viszonylag drága ásványvízzel jelent meg nemrégiben a brit piacon. Most kénytelen volt beismerni, hogy az „értékes” ital egy sidcupi „vízcsapból” származik.

 A szépséget is őrzi?

Korábban Magyarországon is nagy vihart kavart a Bonaqua bevezetése a piacra. „A Magyarországon gyártott Bonaqua ásványi sókkal és szénsavval dúsított vize európai és magyarországi pályafutását 1997-ben kezdte meg. A tökéletes aroma és minőség elérésének érdekében kétszeres szűrési eljáráson esik át” – írja a Coca-Cola magyarországi honlapja. „A Bonaqua szépségmegőrző, hidratáló hatása mellett nem elhanyagolható tényező az élvezeti értéke sem. Annak érdekében, hogy mindenki a saját igényeinek megfelelő változatot találja meg, megjelent az ízesített Bonaqua. A szénsavval dúsított, kellemes ízű Bonaqua citrom és őszibarack ízben is remek frissítő egész évben” – folytatódik a Coca-Cola internetes oldalán a szöveg.  A Bonaquát egyébként a Coca-Cola Dunaharasztiban lévő palackozóüzemében állítják elő. Bonaqua néven forgalmaznak vizeket egyébként Csehországban és Szlovákiában is a Coca-Cola ottani leányvállalatai.

Kínos beismerés

A Coca-Cola receptjét olyannyira féltve őrző világcég Dasani néven forgalmazott ásványvizéről kiderült, hogy egyszerű vezetékes víz. A Dasani fél literéért 95 pennyt kellett fizetni, ami 1,43 eurónak felelt meg. (Ez átszámítva literenként 730 forintos árat jelent.)

Még a tekintélyes, konzervatív Times és a magára sokat adó Independent is egészen bulvárcímeket adott a Coca-Cola-ügynek. „Ez a valóság – csapvíz Sidcupból” – írta a The Times. Az Independent pedig a 95 pennys Dasani árat összehasonlította fél liter sidcupi ivóvíz árával: ez utóbbi mindössze 0,03 pennybe került…


A helyi vízmű közbeszól

De ezzel még nem ért véget a Coca-Cola vesszőfutása. A konszern ugyanis azzal próbálta magyarázni az árkülönbséget, hogy dúsítja, illetve „megnemesíti” a Sidcupban beszerzett vizet. Például – a Coca-Cola szerint – „rafinált” tisztítási metódusnak vetik alá. Ez azonban már a helyi vízműveknek is sok volt: Barry Clarke, a Water UK cég szóvivője leszögezte: úgy gondolják, a sidcupi víz már így is elég tiszta. A szóvivő szerint ez a hatóságok véleménye is, amelyek évente hárommillió alkalmommal vesznek mintát a vízból.

Judith Snyder, a Dasani termékmenedzsere ezután még egy kísérletet tett a helyzet megmentésére: „Soha nem mondanánk, hogy a csapvíz nem iható – mondta. – Csakhogy a Dasani annyira tiszta, amennyire víz csak lehet. A tisztaságnak ugyanis különböző szintjei vannak.”


Németországban lehet 

A Coca-Cola Németországban Bonaqa néven forgalmazza vizét. Ott is a helyi ivóvízbázisokból veszik az „alapanyagot”. A német szabályozás lehetővé teszi, hogy valaki a csapvizet is eladja, ott Tafelwasser, vagyis „asztali víz” kategóriába sorolható a termék – írja a Spiegel Online. Christina Jacob, a német Coca-Cola GmbH szóvivője szerint az asztali víznek valóban magasabb minőségi kritériumokat kell teljesítenie, mint a csapvíznek, minthogy a tisztítással és az előkészítéssel egész Németországban azonos minőséget forgalmaznak. Bonaqa név alatt Németországban még „sportvizet” is árulnak, amely ásványokkal és vitaminokkal van dúsítva a Bonaqa.de információi szerint, természetesen szénsavas és szénsavmentes változatban. 


A hatóságok is felfigyeltek



Erre a közleményre már a brit élelmiszervizsgáló hatóság, a Food Standards Agency kapta fel a fejét. Azonnal vizsgálatot jelentett be a Dasani ügyében. A brit előírások szerint ugyanis „tisztának” csak az egyetlen komponensből vagy az igen értékes anyagokból álló termékek minősíthetők. A Dasaninál természetesen nem ez a helyzet, mivel a tisztítás után kalciummal, magnéziummal és nátriummal dúsítják, hogy jobb legyen az íze.

A Coca-Cola egyébként több mint tízmillió eurót invesztált a Dasaniba, hogy Nagy-Britanniában is bevezesse a márkát. (A Dasani az USA-ban a második legkedveltebb ital a kategóriájában.) Az ásványvíz nagy-britanniai forgalmát szakértők 1,5 milliárd euróra becsülik. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik