Belföld

Drága reklámok – a Nagy Testvér mindent előz

Az Egyesült Államokban a Jóbarátok sorozat szünetében a legdrágább a reklámidő , Magyarországon most a TV2-n futó Big Brother rakja a legtöbb pénzt a tulajdonosok zsebébe: másodpercenként százhuszonhatezres sebességgel ketyeg a taxaméter.

Kiélezett küzdelem folyik világszerte a televíziós csatornák között, hiszen minél nézettebb egy műsor, annál nagyobb reklámbevételt könyvelhetnek el. Magyarországon a Barátok közt volt sokáig az adu ász, nézettségét nemigen sikerült túlszárnyalni. Most viszont megelőzte a Big Brother.

A BB a legdrágább

Itthon jelenleg a két valóságshow között folyik a legádázabb harc a nézőkért. Egyelőre tartja vezető pozícióját a TV2-n futó Big Brother, még a korábbi nagy kedvencet, az RTL Klub szappanoperáját is lekörözve.

A BigBrother (19:45) idõsávjában
sugárzott mûsorok
átlagos nézettsége és közönségaránya

Idõszak: 2002. szeptember 23-27.
Csatorna
tv2
RTL Klub
BigBrother
Fókusz
Barátok közt
Teljes lakosság (4+)
AMR*
1 860 268
1 316 088
1 755 815
AMR %
20,5
14,5
19,3
SHR %**
37,7
27,8
35,0
18-49 éves lakosság
AMR*
1 035 915
559 699
834 673
AMR %
23,2
12,6
18,7
SHR %**
48,2
28,0
37,8
18-39 éves lakosság
AMR*
720 558
324 309
514 142
AMR %
24,0
10,8
17,1
SHR %**
53,2
25,9
36,8
18-29 éves lakosság
AMR*
367 297
154 213
261 867
AMR %
20,8
8,7
14,8
SHR %**
54,1
24,6
37,4
Forrás: AGB Hungary / tv2 Kutatás
*AMR: a mûsor egy átlagos
percének nézettsége
**SHR: az adott idõpontban tévézõk közül
az adott mûsorra kapcsolók aránya

Hirdetési szakértők szerint jelenleg a legdrágább a Big Brother szünetében reklámozni: egy félperces spot listaáron 3,795 millió forintba kerül. (Összehasonlításképpen: a csatornán főműsoridőben – mondjuk a James Bond-filmek szünetében – 3,3 millió forint egy 30 másodperces hirdetés.)

Az RTL Klubon egyelőre továbbra is a Barátok közt a legvonzóbb és legdrágább a hirdetők számára. A félperces spot listaáron 3,3 millióba kerül, míg ugyanezért a Való Világ szünetében csak 2,4 milliót kell kicsengetni.

A listaárat csak kis hirdetők számára alkalmazzák, eseti megjelenésre, nagyobb cégek esetében, főleg kampányokra akár 60-70 százalék is lehet a kedvezmény. A csatornák GRP-alapon értékesítik reklámidejüket, azaz: a célcsoport hány százaléka nézte az adott műsort. (Ha mondjuk a 20 százaléka nézte, az 20 GRP-pontnak felel meg. A csatornák a GRP-pontot árazzák be a hirdető számára.) A kereskedelmi csatornák esetében a hirdetők által meghatározott célcsoport általában a 18-49 közötti korosztály.

Drága reklámok – a Nagy Testvér mindent előz 1Jóbarátok – jó drága

Aki a legelőkelőbb helyen szeretné reklámját elhelyezni az Egyesült Államokban, annak a Jóbarátok sorozat szünetét kell választania. Egy 30 másodperces spotért 455,7 ezer dollárt kell leperkálnia a nagyigényű hirdetőnek, ezzel megelőzve a kórházsorozat, a Vészhelyzet és az amerikai valóságshow, a Survivor rekordját.

Az Advertising Age adatai szerint a Vészhelyzet szünetében 438,5 ezer dollárt fizet a hirdető egy félperces reklámért. A tavalyi csúcstartó Survivor a harmadik helyre esett vissza 418,8 ezer dolláros hirdetési árával.

“Kapuzárás” előtti hajrá

Az Egyesült Államokban napi téma a bulvárlapok oldalain, hogy mennyit kereshetnek a Jóbarátok szereplői. Egyes meg nem erősített hírek szerint egymillió dollárt tehetnek zsebre fejenként minden egyes rész után. Nemcsak vittek persze, nem keveset hoztak is a konyhára: a Nielsen Media Research adatai szerint 33,3 millió amerikai ül a tévé elé, ha megjelennek a “barátok”, a közelmúltban pedig átvehették a legjobb vígjátékért járó Emmy-díjat (Jennifer Anistont pedig a legjobb televíziós szereplőnek választották).

A sorozat a legkeresettebb célközönséget vonzza; a hirdetők számára ugyanis a 19 és 49 közöttiek a legértékesebbek. A hirdetési ár 27 százalékos emelkedése leginkább a sorozat hasonló arányú nézettségnövekedésével magyarázható. Nem is beszélve arról, hogy a tervek szerint ezt az évet töltik utoljára együtt a barátok, igyekezhet az a hirdető, aki “ebből a buliból” nem szeretne kimaradni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik