Belföld

A hagyományos közvetítők – toborzás az interneten III.

Korántsem lehet egyértelműen azt állítani, hogy a netes és a hagyományos közvetítés közül egyik vagy másik előnyben lenne: a munkaadókat és a munkavállalókat egyaránt a végeredmény érdekli, nem a hozzá vezető út.

A hagyományos közvetítők – toborzás az interneten III. 1A munkaerőtoborzási folyamat több szempontból is eltérő részpiacokra bontható. Egyrészt a betöltendő pozíció, másrészt a keresési-kiválasztási folyamat bonthatósága alapján. Az így meghatározott részpiacok némelyikén ugyan versenyeznek egymással az online és az offline (illetve helyesebben fogalmazva: a dominánsan online és a dominánsan offline) toborzó cégek, a piacra mégis sokkal inkább az együttműködés keresése jellemző.



Olvassa el…

…a sorozat előző részeit:
Online recruiting
Netes keresők
…korábbi írásainkat:
Fejvadászok Magyarországon
Aki keres, azt megtalálják

Egyes szegmensekben vagy az egyik, vagy a másik szereplő tekinthető egyeduralkodónak. Például a felsővezetői pozíciók betöltése terén az online cégek gyakorlatilag labdába sem rúghatnak; az informatikus-szakértői állásajánlatokat viszont számos esetben csak a neten érhetjük el.

Az, hogy egy-egy piaci résben melyik szereplő dominál, attól függ, hogy a kiválasztás folyamatában mekkorára tehető az emberi tényező szerepe. Minél magasabb pozícióról van szó, annál nagyobb. A vállalati felsővezetők esetében a szükséges szakmai felkészültségen túl kiemelt fontosságúak azok a személyiségi jellemzők, melyek képessé teszik a jelöltet a beilleszkedésre a megbízó szervezetébe.

A hagyományos közvetítők – toborzás az interneten III. 2A Figyelő tavalyi felmérésének árbevétel alapján rendezett listáján az előkelő első helyen álló Korn/Ferry International Kft. a legnagyobb vállalatok számára keres felsővezetőket. Ebben a piaci szegmensben azonban nemcsak a szolgáltatások ára magas, hanem azok minősége is.

Emiatt fontos a nemzetközi hálózat, a tapasztalt tanácsadói réteg. A folyamatosan változó vezetői kört ugyanis kiválóan kell ismerni: csak így oldható meg a lehetőségekhez képest gyors munkavégzés. A cégnek meg kell tudnia szólítani a valóban legalkalmasabb jelölteket, és a szó szoros értelmében tanácsadóként kell szolgálnia: meg kell tudnia indokolni a jelentkezők között felállított rangsort.

A cégcsoporton belül azonban létezik az e-Korn/Ferry és a futurestep, melyek online adatbázisokat jelentenek a csúcspozíciók, illetve a középvezetői posztok számára – mondta el a FigyelőNetnek Surányi Katalin, a Korn/Ferry hazai munkatársa. A bejelentkezés a rendszerekbe egy részletes kérdőív kitöltésével lehetséges. Surányi Katalin tapasztalatai szerint az internetet házon belül is kiterjedten használják: a Korn/Ferry 76 irodája elsősorban a hálón tartja a kapcsolatot.

A hagyományos közvetítők – toborzás az interneten III. 3A Dr. Telkes Kft., mely a kilencedik volt a Figyelő listáján, nem érzi magát fenyegetve az állás site-ok miatt – mondta Lukács Zsolt a cég képviseletében. A direkt kereséses fejvadászpiacot (executive search) ugyanis – a már említett okok miatt – nem veszélyezteti az internet.

Lukács Zsolt emellett kiemelte, hogy a sikeres felső vezetők általában nem azzal töltik az idejüket, hogy álláshirdetésekre jelentkeznek: őket mindig személyesen kell megkeresni. A szakértő ettől függetlenül hasznos kiegészítő eszköznek tekinti az állás site-okat, bár azok a felvonultatott önéletrajzok számához képest viszonylag kevés állást kínálnak.

A hagyományos közvetítők – toborzás az interneten III. 4A H. Neumann csoporthoz tartozó hirdetéses kereséssel és kiválasztással foglalkozó Take It Kft. a negyedik helyezéssel büszkélkedhetett a Figyelő árbevétel szerinti listáján. Rostás Márta a cég képviseletében elmondta, hogy a Take It mind az online, mind az offline hirdetést eredményesen alkalmazza.

A társaság az internetes eszközöket elsősorban hirdetési felületként, és nem konkurensként értékeli. Rostás Márta szerint az e-recruiting életképesnek tekinthető, hiszen hatalmas költség- valamint sebességelőnye van a nyomtatott hirdetésekhez képest. A Take It valamennyi hirdetését megjelenteti az interneten is, mert olcsó. Sőt az ajánlatok mintegy tizedét csak a hálón találhatják meg az álláskeresők. A gépi előszűrést követő kiválasztás azonban minden esetben emberi döntést kíván.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik