Miben különbözik a kft.-től?•tagokat nyilvános felhívás útján is lehet toborozni
•vállalkozási tevékenységet csak a közhasznú tevékenység érdekében folytathat
•a társasági tevékenységből származó nyereség nem osztható fel a tagok között
•kötelező felügyelőbizottságot létrehozni és könyvvizsgálót választani
•nem alakulhat át gazdasági társasággá
•tilos a direkt pártpolitikai kötődés
•ha központi költségvetési szerv alapítja, a pénzügyminiszter előzetes hozzájárulása szükséges.
Bár a kht. működése során gyakran közfeladatot lát el, mégsem tekinthető költségvetési szervnek. Másfelől viszont gazdasági társaságnak sem minősül, bár bizonyos eltérésekkel ugyan, de a kft. szabályai irányadóak a kht.-ra is.
A kht. kentaur jellegét erősíti, hogy bár többségüket helyi önkormányzat vagy központi költségvetési szerv alapította, jogilag mégsem tartoznak az állami szférába. Az állami és a privátszféra határán, egyfajta non-profit kft.-ként működnek, ötvözve a versenyszférába tartozó kft. és a kötött gazdálkodást folytató költségvetési szervek előnyeit.
Miben különbözik a költségvetési szervektől? •pénzforgalmát saját bankjánál bonyolítja
•munkavállalói munkaviszonyban állnak a társasággal, nem közalkalmazotti viszonyban (szabadabb a létszám- és bérgazdálkodás)
•nincsenek részletes dologi előirányzatok, felújítási korlátok
•a szabad pénzeszközök kihelyezhetők, befektethetők
•tagja lehet gazdasági társaságnak
•értékpapírt vásárolhat
•hitelt vehet fel, amennyiben az közhasznú tevékenységét nem veszélyezteti.
Közhasznúsági szerződés
Bár a kht. létrehozásának nem feltétele, valójában csak akkor van értelme ilyen társasági formában működni, ha a társaság egy társadalmi közös szükséglet kielégítéséért felelős szervvel (helyi önkormányzattal, minisztériummal) szerződést tud kötni. Közhasznúsági szerződés hiányában nem is szoktak kht.-t alapítani, hiszen ilyenkor célszerűbb a kevesebb kötöttséggel járó kft.-formát választani. A közhasznúsági szerződés megléte teheti a kht. formát vonzóvá. A megállapodás feltétele a társasági adómentességnek, és további anyagi forrásoknak is.
Ebben a megállapodásban a közhasznú társaság vállalja a közszolgáltatás folyamatos ellátását. A szerződésben rögzítik az ellátandó feladatokat, a szolgáltatásért felszámítható díj mértékét, a díj változtatásának feltételeit, valamint azt, hogy az állami szervezet milyen módon és mértékben támogatja a társaságot. Az Agrárinnovációs Kht. például a feladattervben meghatározott költségek 100 százalékára volt jogosult – ez forintra lefordítva egymilliárd forintnyi költségvetési támogatást jelentett.
Miből gazdálkodhat a kht.? •Az alapítók vagyoni hozzájárulása
•A szolgáltatás ellátásából származó bevételek
•Önkormányzattal, költségvetési intézménnyel kötött megállapodás (közhasznúsági szerződés) alapján biztosított támogatás
•Közvetett juttatások (kedvezmények):
a közhasznú tevékenysége után társasági adómentesség;
vállalkozási tevékenysége után társasági adókedvezmény;
a közhasznúsági szerződés alapján folytatott tevékenységek többnyire áfa-mentesek;
helyi adókötelezettséget érintő kedvezmény;
illetékkedvezmény;
vámkedvezmény.
•Feladatorientált támogatások (a közhasznú tevékenységtől függően): pályázati források, normatív állami támogatás
•Adományok. A kht-t támogató társaságok adóalap-kedvezményt, a magánszemélyek adókedvezményt érvényesíthetnek.
Ki és mit ellenőriz?
A tulajdonosnak ellenőriznie kell a közhasznúsági szerződésben vállalt feladatok ellátását. A törvény kötelezővé teszi könyvvizsgáló választását minden közhasznú társaságnál, valamint felügyelő bizottság létrehozását. Ha a tulajdonosok által delegált felügyelő bizottsági tagok azt tapasztalják, hogy visszaélés történt a szerződések körül, össze kell hívniuk a társaság taggyűlését. Az alapító persze maga jogosult meghatározni, kit ültet a vezetői és a felügyelő bizottsági székekbe.
Pepó Pál környezetvédelmi minisztersége idején például megszűnt annak minimális lehetősége is, hogy a Környezetvédelmi Minisztérium alapította Hortobágyi Génmegőrző Kht.-ban tényleges felügyelet mellett használják fel a költségvetési pénzeket. A miniszter első döntései közé tartozott az ügyvezető felmentése. Helyére régi tanítványát nevezte ki, majd sorra lecserélte a felügyelő bizottság tagjait is. Aradi Csaba meghurcoltatásához valószínűleg az is hozzájárult, hogy megpróbálta elérni: a kht. kerüljön a Hortobágyi Nemzeti Park felügyelete alá.
Az állami költségvetésből juttatott támogatások felhasználását az Állami Számvevőszék is ellenőrzi. További garancia, hogy a közhasznúsági szerződések a törvény szerint nyilvánosak, azokba bárki betekinthet.
Közhasznú vagy magánhasznú tevékenység?
A kht.-k által ellátott közhasznú tevékenységek felölelik – többek között – az oktatás, ismeretterjesztés, kulturális tevékenység, a műemlékvédelem, a környezetvédelem, a gyermek- és ifjúságvédelem, az euroatlanti integráció elősegítése, az útfejlesztés, valamint az árvízvédelem területét. A közhasznú társaság létesítő okiratában meg kell határozni ezt a tevékenységet, és a kht. működése során csak ilyen célra fordíthatja a kapott támogatást.
Az Agrárinnovációs Kht. esetében azonban sikerült megtalálni azt a kiskaput, amellyel a kht. a közpénzek szétosztásának csatornájává válhatott: a tanulmányírást. Ismeretes, hogy súlyos milliók lettek szétosztva a kht.-n keresztül. Az elosztott költségvetési pénzekből részben különböző cégeknek jutott, ezenkívül több mint 30 millió forintot kaptak felújításuk finanszírozására a korábbi földművelési miniszter választási körzetében levő templomok és iskolák.
Mivel a kht. alapító okirata és közhasznú szerződése szerint nem támogathatott volna egyházközségeket és iskolákat, a helyi önkormányzatok bevonásával legalizálták a juttatásokat. A támogatás menete a következő volt: a helyi önkormányzat megbízást kapott a kht.-tól egy vidékfejlesztési témájú tanulmány elkészítésére. A tanulmány megírásáért kapott megbízási díjat (valójában reális ellenszolgáltatás nélküli, vissza nem térítendő támogatást) az önkormányzatok továbbutalták a felújításra szoruló templomoknak és iskoláknak.
Így gazdagodhatott a tudomány olyan nagyívű munkákkal, mint “Csegöld mint határmenti település kitörési pontjai az általános vidékfejlesztési terv keretében” (3 millió forint) vagy “Mátészalka és térsége EU-csatlakozást megelőző roma kisebbség felzárkóztatási lehetőségei” (4 millió forint). A tanulmányok általában rekordidő alatt készültek el, hiszen a pénzre mielőbb szükség volt.
A kht.-k és a közbeszerzési törvény
Persze nemcsak helyi önkormányzatok kaptak rá a tudományos munkára, az Agrárinnovációs Kht. más pályázókat is felkért tanulmányírásra. A megbízási díjak néhány százezer forinttól 7,5 millióig terjedtek. Ha a folyósított összeg meghaladta a 7,5 millió forintot , a közbeszerzési eljárás megkerülése érdekében inkább két részletben utalták a pénzt, arányosan két tanulmányért. Az ezt meghaladó érték ugyanis a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozott volna, és a társaságnak pályázatot kellett volna kiírnia (jelenleg ez az értékhatár 9 millió forint).
Elmulasztotta a pályázat kiírását például az Új Nemzeti Kht. a színházépület tervezésére, pedig a Nemzeti Színház megépítésére szánt 10,7 milliárd forint jócskán meghaladja ezt az értékhatárt. A kht. ügyvezetője, Schwajda György miniszteri biztos ezt azzal indokolta, hogy az Új Nemzeti Kht.-ra nem vonatkozik a közbeszerzési törvény valamennyi előírása. Pedig ezek az előírások minden olyan közhasznú társaságra vonatkoznak, amely törzstőkéjének egyharmadát valamelyik költségvetési szerv adja.
A közbeszerzési értékhatáron kívül maradt, azaz pontosan 7,5 millió forintot ért meg az Agrárinnovációs Kht.-nak például az a tanulmány, amelyet a kazettaügy kirobbantójaként elhíresült Agropark Kht. készített. A hangfelvétel tanúsága szerint a kapott összegből 3 millió forintot kellett továbbítaniuk a földművelési miniszter fiának. Az ügyben a rendőrség még nem zárta le a nyomozást, a kht. ügyeiben pedig a KEHI is vizsgálatot indított.
A kht. átalakulása és megszűnése – egy bezárt kiskapu
A korábbi szabályozás megengedte, hogy a közhasznú társaságok gazdasági társasággá alakuljanak át. Ez megteremtette annak lehetőségét, hogy a közhasznú tevékenység javára az állami költségvetésből adott vagyon magánszemélyeknél realizálódjon. A gazdasági társaságoknak ugyanis megvan az az óriási előnyük, ami a kht.-nak nincs: a társaság megszűnésekor a vagyont felosztják a tagok között.
Az 1997 előtti polgári törvénykönyvből (Ptk.) az értő szemek könnyen kiolvashatták a meggazdagodás gyors és egyben legális útját: kht.-t alapítani, a közhasznúság számos előnyét kihasználva, költségvetési pénzből gyarapítani a társasági vagyont, majd átalakulni kft.-vé, végül utolsó lépésként megszüntetni a kft.-t és felosztani a tagok között a vagyont.
A Ptk. 1997-es módosítása szigorított a túl liberálisnak bizonyult szabályozáson: ma a kht.-k nem alakulhatnak át gazdasági társasággá. Amennyiben pedig a tagok a megszűnés mellett döntenek, részükre csak törzsbetétjük alapításkori értéke adható ki, természetesen a tartozások kiegyenlítése után. Ha még ezután is marad vagyon, a tagok azt nem oszthatják fel maguk között, a törvény értelmében közhasznú célra kell fordítani.