Belföld

A Vivendi bevezetése a piacra

Nemcsak szervezeti felépítését változtatta meg sikeresen a Vivendi, hanem a változásokkal párhuzamosan még nemzetközi márkanevét is bevezette a magyar piacra.

A Vivendi bevezetése a piacra 1Az eredetileg közműszolgáltatásra alakult Compagnie General des Eaux francia társaság hangsúlyozni kívánta, hogy immár nemcsak a vizes ügyekben van otthon, ahogy ez a régi nevéből következne, hanem a modern szolgáltatásokban, mindenekelőtt a telekommunikációban is. Ezért három éve nemzetközileg bevezette a Vivendi nevet. Az életerőt, dinamikusságot kifejező elnevezést hatalmas reklámkampánnyal igyekeztek ismertté tenni a világban.

Magyarországon azonban ez nem volt érzékelhető: a telekommunikációs leányvállalat továbbra is a CGSat nevet használta, s a koncessziós pályázaton megszerzett, illetőleg a később megvásárolt helyi telefontársaságok (Déltáv, Digitel 2002, Jásztel, Bakonytel, Egomcom, Kisdunacom, Dunatel) valamint az üzleti kommunikációra alakult vállalkozás (PartnerCom) neve sem a közös anyacéggel való büszkélkedést szolgálta.

A Vivendi bevezetése a piacra 2A CGSattól a Vivendiig

A telefonpiaci liberalizációra készülve a CGSat-nál úgy látták, hogy a versenybe nem lehet szétaprózott szervezettel beszállni. Ezért 1999 végén az egész telekommunikációs cégcsoport átszervezése mellett döntöttek, s arról is határoztak, hogy párhuzamosan a nemzetközi márkanevet is bevezetik a magyar piacra.

Szervezeti változásokAz új szervezetben a központ a stratégiai feladatokat (tervezés, piackutatás, termékfejlesztés és a kommunikáció egyes részei) látja el, ehhez három üzletág tartozik: a távközlés, az üzleti kommunikáció és az internetes szolgáltatások. Az egyes tevékenységekre szerveződött részvénytársaságok között közvetlen együttműködés is van. A változtatások erőteljesen hatottak a területi egységek belső működésére is. Az eredetileg különböző tulajdonosokhoz tartozó cégeknél eltérőek voltak a munkafolyamatok, különbözött a pályáztatás, a vezetők aláírási joga, a juttatási rendszer. Másképpen szabályozták például, hogy ki kaphat a cégtől mobiltelefont, autót, ki használhat taxit, eltérő volt a bérstruktúra. A fő folyamatokat egy év alatt sikerült egységesíteni, de még mindig szinte naponta kerülnek felszínre kisebb, megszüntetésre váró különbségek.

A társaságok nevének megválasztására kétfordulós tendert írtak ki reklámügynökségeknek. A cég erősíteni akarta a csoportjelleget, ennek tehát mindenképpen tükröződnie kellett a nevekben – a nyertes név (Vivendi Telecom Hungary) a pályázat eredménye és a “belső brainstorming” alapján született meg. Ebből megőrizték a “V” betűt, s az egyes társaságokat a V-fon (távközlés), a V-com (üzleti kommunikáció) és a V-net (internetes szolgáltatások) névre keresztelték.

A név bevezetése a piacra

A vállalat tevékenységét és a neveket megismertető erőteljes év végi reklámkampány időben egybeesett azokkal a sajtóhírekkel, amelyek szerint a Vivendi a legesélyesebb, hogy megvegye az Antenna Hungária (AH) Rt. privatizációra váró részvénycsomagját. Ez azonban puszta véletlen volt – hiszen a Vivendi már 1999 vége óta érdeklődik az AH Rt. iránt.

A cég szponzori tevékenységét is az új név megismertetésének szolgálatába állította. Vivendi Telecom Hungary név alatt járult hozzá például a decemberi szegedi televíziós fesztivál megrendezéséhez, míg a veszprémi évezred-búcsúztatót az ottani körzetben szolgáltató V-fon támogatta.

A kampány célja az volt, hogy pozícionálják magukat a távközlési piacon, saját szolgáltatási területükön megismertessék a V-fon nevet, azokban a körzetekben pedig, ahol nem szolgáltatnak, közhírré tegyék: létezik olyan cég, amely a Matáv kihívója kíván lenni a 2002-ben induló versenyben. Egyúttal fel akarták hívni a figyelmet arra, hogy országos szolgáltató cégként (V-com) is tevékenykednek.

A Matáv kihívójaIgazi verseny akkor lesz, ha legalább egy olyan cég képes felnőni, amely összemérhető a Matávval – s a Vivendi ilyenné akar válni. Ehhez a piac 25-30 százalékát kell megszereznie, a távközlési piacon azonban már nincs nagy lehetőség felvásárlásra. Ezért is terjeszkedik a Vivendi az üzleti kommunikációban. Elkezdte építeni az országos gerinchálózatot, s ehhez nagy segítség lenne az AH Rt. megvásárlása. Ebből a gondolatmenetből következett az is, hogy mire a kormány árulni kezdte a műsorszórót, megindult a Vivendi országos reklámkampánya, de az egybeesés nem tudatos

Ördög a részletekben

A névcsere számos teendőt vont maga után. Új névjegykártyákra, tollakra, levélpapírra, borítékra, faxra, formanyomtatványokra, számlákra, prezentációs anyagokra, belépőkártyákra volt szükség. Új feliratot kaptak a gépkocsik is. A telefonfülkéken matricákkal letakarták vagy átfújták a régi nevet. Jövőre egységesítik a fülkéket, megtervezésére pályázatot írt ki a Vivendi. Mivel a V-fon színe a zöld, a fülkék is zöldek lesznek.

Új e-mail címet kapnak az előfizetők (xy@vnet.hu), miközben korlátlan ideig használhatják a régit (például xy@digitel2002.hu) is. A dolgozók e-mail címe a Vivendi nevet foglalja magában.

A cikk elkészítésében Somogyi Ildikó, a Vivendi marketingkommunikációs igazgatója és Lednitzky Péter, a Vivendi kormányzati és külkapcsolati igazgatótója voltak segítségünkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik