Belföld

Univerzális pénzintézetek

Rövid időn belül néhány univerzális bank kezébe kerülhet a pénzügyi szolgáltatások zöme. Ám ezekben nem feltétlenül a mai bankok diktálnak majd: e szerep lehet biztosítóké, sőt akár bevásárlóközpontoké is.

Ez vár ránkEgy-két év múlva nem lesz lényeges különbség egy porszívóügynök és egy bank képviselője között – mondta nemrégiben egy konferencián Király Júlia, a Nemzetközi Bankárképző igazgatója. Idővel bizony előfordulhat, hogy becsenget az ajtónkon egy ügynök, aki mint pénzügyi tanácsadó szeretne a család szolgálatába szegődni, és igyekszik meggyőzni bennünket arról, hogy régi házibankunkat érdemes volna egy másikra cserélni – történetesen az ő megbízójáéra.

Ha már ott van, próbál rábeszélni bennünket alapkezelőjük egyik sikeres befektetési jegyére, ecseteli a bankcsoporthoz tartozó biztosító társaság unit-linked életbiztosításának előnyeit, felvázolja nyugdíjpénztáruk eddigi szédületes fejlődését, végül pedig felkínálja, hogy a családi autó lízingszerződésének kifutásakor állapodjunk meg inkább az ő lízingtársaságukkal. És igyekszik bebizonyítani, hogy mindez megéri nekünk.

A pénzügyi szolgáltatások mind szélesebb körét lehet már elérni azoknál a bankcsoportoknál, amelyek az univerzális fejlődés mellett döntöttek, és egyre több a standardizált pénzügyi termék, amelyek igénybe vételéhez nincs szükség egyedi mérlegelésre. Itthon egyelőre azok az univerzális pénzügyi szolgáltatók vannak túlsúlyban, amelyek pénzügyi szupermarket formáját kezdik ölteni: a fióknál számos pénzügyi portéka kapható – méghozzá előre csomagolva, szabott áron -, s a klasszikus formájú kereskedést legfeljebb elektronikus segédeszközökkel – telebankkal, internetes bankszolgáltatásokkal – egészítik ki.

Ma a hazai bankszféra 36 szereplőjének mintegy kétharmada járja az univerzális fejlődés útját. Szakmai berkekben egyre szilárdabb az a vélemény, miszerint öt éven belül a pénzügyi szolgáltatások zömét öt-hat univerzális bankcsoport tartja majd kézben.

Kik maradhatnak?Egyesek arra is vállalkoznak, hogy a “bűvös hatos”

tagjait megtippeljék. A szektor első ligáját szerintük az OTP, a Kereskedelmi és Hitelbank (K&H), a Raiffeisen, a CIB, a BankAustria Creditanstalt (BA-CA) és a Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB) alkotja majd.

A terjeszkedés okai

A klasszikus bankári tevékenység mellé elsőként az értékpapír-kereskedelem zárkózott fel, a vállalatok hitelétvágya pedig csupán 1994-ig bizonyult csillapíthatatlannak. Egy idő után ugyanis már túl sok volt a piacon a eszkimó, és kevés a fóka: a bankok profitja csökkent. További ügyfelekre volt szükség, s újabb jövedelmező üzlet után kellett nézni. A gazdaság fejlődése így kényszerítette ki a pénzintézetekből a következő nagy előrelépést. E döntésnek pedig igen komoly anyagi konzekvenciái voltak, hiszen vonzóvá kellett tenni a bankokat a lakossági megtakarítások számára. A lakosság felé is ki kellett építeni az alapüzletágakat, valamint az egyéb, manapság már szinte mindenhol igénybevehető extra szolgáltatásokat.

Univerzális pénzintézetek 1Profitverseny

Az univerzális bankcsoportok manapság úgy működnek, mint egy ügyesen összeállított portfólió: a pénzintézetek például manapság “veszítenek” a betétek csökkenő népszerűségén, de az eláramló pénz egy részét megfoghatják alapkezelőjüknél, hiszen a befektetési alapok egyre kedveltebbek. A klasszikus banki tevékenység profitjának visszaszorulása nemzetközi méretekben is jellemző, a fejlett gazdaságokban ma már a bankcsoportok bevételének közel fele jutalékokból származik. A profitversenyben vélhetően meghatározó szerepe lesz annak, vajon meg tudják-e nyerni egy-egy pénzügyi szolgáltató ügyfelét az egész bankcsoport számára. Az ügyfélkör felépítése – de az ügyfelek “vásárlása” is – milliárdos-tízmilliárdos összegeket érint, s ehhez képest elenyésző a költsége például a csoporton belüli keresztértékesítésnek.

Univerzális pénzintézetek 2Az univerzális bankok egy része nem is sétál el a kínálkozó lehetőség mellett. “Számomra triviális, hogy egy-egy társaságunk ügyfeleinek lehetőleg az egész csoport termékeit el kell adni. A hangsúly azon van, miként tudjuk ezt megvalósítani” – mondja Felcsuti Péter, a Raiffeisen vezérigazgatója. A bank munkatársai számára például olyan ösztönző rendszert alakítottak ki, amely prémiummal jutalmazza, ha egy alkalmazott a csoport másik tagjának is üzletet szerez.

Akciók az ügyfelekért

A hűségakciók meglehetősen vegyes képet mutatnak. Az OTP-nél kedvezményes csomagok vannak, a K&H-nál jutalmazzák, ha egy cégvezető a családi számlát is náluk nyitja meg, s azt is kedvezményekkel honorálják, ha a helyben felvett hitel törlesztése is a K&H-nál vezetett folyószámláról történik. Szakértők szerint ezen a területen is áttörést hozhat az internet hódítása a bankszférában, mert könnyebbé teszi a különböző bankok kondícióinak összevetését.

PárkeresőA biztosítók ugyan egyszerre több bankkal tárgyalnak, és viszont, kapcsolataik azonban nem lesznek ennyire szövevényesek. A felek igyekeznek megtalálni a számukra legmegfelelőbb stratégiai partnert. Emellett fontos szempont, hogy hasonló vállalati kultúra jellemezze a két intézményt, ami egy bank és egy biztosító esetében nem is olyan egyszerű.

A végső választásban pedig a bank rugalmassága, ügyfélorientált volta és nyitottsága mellett szerepet játszik majd az, hogy az “egyedfejlődés” hasonló fázisában járjon.

A közös jövő olyan előnyt is igér, hogy átjárhatóvá válik egymás számára a két intézmény ügyfélköre, s mivel a kapcsolatot egyszerre e két vagy több pénzügyi szolgáltató neve fémjelzi, erősödhet irántuk a bizalom.

Konkurencia

Könnyen előfordulhat, hogy előretörnek a szolgáltatások piacán a pénzügyi termékek széles kínálatával megerősített biztosító társaságok. Erre utal, hogy beindult a bankok és biztosító társaságok közeledése.

Ugyancsak e közös irányba “tol” az internet, hiszen az információátadás e gyorsabb, könnyebb módja tulajdonképp feleslegessé teszi a terméket egyszerűen csak ismertető üzletkötőket.

Mindezek nyomán mára szinte valamennyi biztosító keresi a bankokkal a kapcsolatot, és nem csupán a közös tulajdonoshoz tartozó társaságok igyekeznek kihasználni az együttműködés lehetőségeit. Ennek iskolapéldája az OTP és a Garancia viszonya, ami az első nekifutáskor, a kilencvenes évek közepén nem is volt túl gyümölcsöző. Ma – 2000 első háromnegyed éve során – a közös ügyfelek aránya már 36 százalékos, és a biztosító jóslata szerint két év múlva eléri az 50 százalékot.

Univerzális pénzintézetek 3A nagy meglepetés

Egy szabadabb fantázia szülte jóslat szerint csúcsra törhet középtávon akár egy üzletközpont is: “Míg itthon azon törjük a fejünket, hogy a fúziós hullámban mely bankok kelnek egybe legközelebb, lehet, hogy tíz év múlva az lesz a kérdés, megveszi-e a Mammut üzletközpont az OTP-t” – osztja meg velünk egy meglepő ötletét Király Júlia. Amerikában erre már jó példát kínál a Sears áruház, amely nemcsak fogyasztási cikkekkel, hanem számos pénzügyi szolgáltatással is kiszolgálja a vevőket – van saját kártyája, áruhitelt nyújt, biztosítást köt. Az információtechnológia világa által diktált tempó mellett 5-10 év alatt bármi megtörténhet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik