Tudomány zöldövezet

Ritka, mutáns rovart talált egy négyéves fiú

Idén tavasszal és nyáron kabócák milliárdjai bújnak elő az Egyesült Államok keleti részén. A rovarok szinte mind vörös szeműek, a közelmúltban viszont sikerült felfedezni néhány rendkívül ritka, kék szemű egyedet – írja a Live Science.

Május elején a négyéves Jack Bailey az illinois-i Wheatonban található kertjükben bukkant egy különleges példányra. A chicagói Field Természettudományi Múzeum szakértő szerint az állat a Magicicada cassini fajhoz tartozik, egy nőstény, és a XIII-as csoport tagja.

Az Észak-Amerikában honos Magicicada nem fajai különleges módszerrel védekeznek a ragadozók ellen: a rovarok 13, illetve 17 évente kezdenek rajzásba, így csökkentve a felszíni kockázatokat. A XIII-as fészekaljba három kabócafajt tartozik, a rovarok 17 évente egyszer bújnak elő párosodni. Idén 1803 óta először fordul elő, hogy a XIII-as és a XIX-es csoport egy időben jelenjen meg.

A Jack által talált példányt a Field Múzeumnak ajándékozták. A kutatók megpróbálják majd szekvenálni a DNS-ét, illetve feltárni, hogy mely gének felelősek egyedi megjelenéséért.

A kék pigment valószínűleg egy igen ritka mutáció eredménye.

Jim Louderman, a múzeum munkatársa a XIII-as fészekalj öt időszakos kikelését is megfigyelte Chicagóban, de ez az első alkalom, hogy kék szemű kabócát lát. Mint hozzátette, a hasonló egyedek terméketlenek.

Chicagótól délre, az Orland Grassland erdőben egy másik példányt is megörökítettek. Gene Kritsky, az ohiói Mount St. Joseph Egyetem szakembere szerint az ilyen kabócák rendkívül ritkák, az általa idén látott 40 ezer fotóból csupán kettőn szerepelnek. Korábban 500 ezer észlelésből 2-3 kék szemű egyedet jelentettek.