500 millió éves agyra bukkantak

Egy 500 millió éves, féregszerű állat megkövesedett agyára bukkantak – írja az IFLScience. A felfedezés segíthet az agyak evolúciójának megismerésében, a lelet ráadásul réseket is betöm a kétoldali szimmetriájú fajok fosszilis anyagában.

A friss tanulmányban a szerzők azt írják, hogy a kövületben egy körkörös struktúra az agy maradványa.

Ez az első alkalom, amikor sikerült megtalálni egy ősi féreg idegrendszerét. A kutatók a Markuelia hunanensis faj késői fejlődési szakaszában járó embrióit vizsgálták, a példányok kivételes módon három dimenzióban konzerválódtak.

A Markuelia hunanensis egy féregszerű tengeri állat volt, amelyet csak embriói révén ismernek a szakértők. A faj a kambrium idején (540-487 millió éve) élt, a növények a korszakban kezdtek el megjelenni, a többsejtű, mineralizált organizmusok pedig ekkoriban gyakoribbá váltak.

Royal Society Open Science (2022). DOI: 10.1098/rsos.22011

Az állat maradványait a dél-kínai Hunan tartományban tárták fel. Phillip Donoghue, a Bristoli Egyetem munkatársa szerint 5-6 éve nem létezett hasonló lelet, a fosszíliák többnyire teljesen laposak voltak, a kínai kövület viszont egészen máshogy konzerválódott. Donoghue hozzátette, ahogy a fosszília elkezdett bomlani, az azt emésztő mikrobák megkövültek, gyakorlatilag kővé változtatva a leletet. Az azt befogadó üledék csak ezután fosszilizálódott, így a maradvány megőrizhette eredeti formáját.

Az ősi faj sokban hasonlított a gyakran modellállatként használt fonálférgekre, agyának felfedezése pedig az ízeltlábúak evolúciójának vizsgálata miatt is fontos. Az ősi kövület arról árulkodik, hogy a kambriumi fosszíliákban a véltnél több részlet lehet jelen.