Tudomány zöldövezet

Az autósok többségét még mindig nem érdekli a károsanyag-kibocsátása

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Az új autót vásárlók 70 százaléka az üzemanyagárak emelkedése ellenére még mindig leginkább ár alapján választ autót – derül ki a Cristo autós alkalmazás friss kutatásából. A Pulzus kutatócég által készített felmérés szerint csak ezután jön a fogyasztás mértéke, harmadikként pedig az üzemanyag típusa.

A használt autóknál kicsit módosul a fontossági sorrend: az ár változatlanul elsődleges, de a fogyasztás mértékét már megelőzi az autó kora és előtörténete. A fogyasztás felülvizsgálata és szükségszerű mérséklése ugyanakkor nem csak a pénztárcát kímélheti meg a válságos időkben, a tudatos autózás által ugyanis a gépjárművek környezetkárosító hatása is csökkenhetne. A gépjármű várható széndioxid-kibocsátását már jóval kevesebben nézik meg ilyenkor, mindössze néhány százalékban befolyásolja a vásárlást ez a szempont.

A kutatásból kiderült, hogy a gépjárműtulajdonosok több mint kétharmada (64%) egyáltalán nem foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy mennyi károsanyagot bocsát ki az ajtója, vagy épp szükséges rossznak tartja.

Több mint harmaduknál (33%) már előfordul, hogy rosszul érzik emiatt magukat, és mindössze 3 százalék válaszolta azt, hogy ez a kérdés minden egyes alkalommal foglalkoztatja őket, valahányszor autóba ülnek. Az autó környezetkárosító hatása miatt előforduló rossz érzést a megkérdezettek több mint harmada (32%) egyéb, környezetkímélő tevékenység útján csökkentené – szelektív hulladékgyűjtéssel, vagy a fogyasztás mérséklésével —, míg 25 százalékuk alternatív közlekedési eszközre váltana (pl. bicikli, vagy e-roller). A válaszadók közel 80 szézaléka pedig élne akár a faültetés lehetőségével is, a károsanyag-kibocsátás semlegesítésének céljával.

A Cristo szerint ráadásul nem is szükséges magunknak kiszámítani a károsanyag-kibocsátást, vannak akik megteszik ezt helyettünk, és opciót is kínálnak arra, hogyan csökkentsük a környezeti terhelést. Az autós alkalmazás 2022 szeptembertől a MyForest – Közösségi Erdőkért Alapítvánnyal együttműködve, folyamatosan mutatja felhasználóinak, mennyi a semlegesítetlen CO2-kibocsátásuk, és hogy mindezért hány facsemete ültetésével tehetnének.

A kiszámolt CO2-kibocsátás semlegesítésére az alapítvány javaslata alapján történik az ajánlás, eszerint 1 tonna CO2-kibocsátást 15 facsemete tudna semlegesíteni.

„Alkalmazásunkkal a kezdetektől egy tudatosabb autós közösség építésén dolgozunk: ezen alapszik a felhasználás-alapú szolgáltatói szemléletünk, ami szerint csak a tényleges autóhasználat alapján fizetnek felhasználóink, de az is belefér, hogy kimondjuk, vannak helyzetek, amikor jobb biciklire, vagy e-rollerre váltani az autó helyett.” – mondta el Szota Szabolcs, a Cristo autós alkalmazást fejlesztő és üzemeltető Smartsurance Technologies ügyvezetője.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik