Titokzatos objektumot figyeltek meg az űrben

A NASA 2018-ban bocsátotta fel a TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) műholdat, melynek fő célja a Naprendszeren kívüli bolygók, az úgynevezett exobolygók megtalálása. Az űreszköz eddig 172 igazolt és további 4703 lehetséges exobolygót fedezett fel, de a TESS egyéb izgalmas objektumokat is észlelt már.

Karen Collins, a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ munkatársa és kollégái friss tanulmányukban az űreszköz adatait elemezve egy új objektumot mutatnak be – írja az intézet oldala. A TIC 400799224 megtalálásához a csapat gépi tanuláson alapuló számítógépes eszközöket használt.

Az objektumra gyors fényingadozás jellemző: a megfigyelés során mintegy négy óra alatt 25 százalékkal csökkent a fényereje, majd több hirtelen kifényesedés következett.

A kutatók utóbb más műszerekkel is megvizsgálták a TIC 400799224-et, és arra jutottak, hogy az objektum egy kettős rendszer lehet. Az egyik csillag 19,77 naponta pulzál, feltételezhetően egy olyan objektum miatt, amely a csillag körül keringve periodikusan porfelhőt bocsát ki. Ez aztán eltakarja a csillagot.

Haitong Yu / Getty Images

A por nagy mennyisége miatt kérdéses, hogy mi is lehet a titokzatos keringő égitest. A megfigyelés hat éve alatt az objektum látszólag érintetlen maradt, ezért nem valószínű, hogy egy éppen széteső égitestről van szó. A szakértők azt tervezik, hogy tovább tanulmányozzák a rendszert, hátha többet kideríthetnek róla.