Mamutcsontokra bukkantak egy bányában

Öt mamut kivételesen jó állapotban konzerválódott csontjaira bukkantak egy angliai bányában – írja a The Guardian. A két kifejlett és két fiatal egyed, valamint egy borjú 220 ezer éve élt a mai Swindon térségében.

A lelőhelyen neandervölgyiektől származó kőeszközöket is találtak, a szakértők lehetségesnek tartják, hogy a korabeliek vadásztak a sztyeppei mamutokra. A környéken egyéb leleteket, köztük szarvaskövületeket és növényi maradványokat is feltártak.

A helyszínen valószínűleg még rengeteg lelet vár a felfedezésre.

A különleges lelőhelyet Sir David Attenborough és Ben Garrod evolúciós biológus fogják ismertetni december 30-án egy, a BBC-n futó dokumentumfilmben.

Richard T. Nowitz / Getty Images Illusztráció.

Garrod szerint ez a brit paleontológia egyik legnagyobb felfedezése. A maradványok bepillantást engednek abba az időszakba, amikor a mamutok éltek, és sokat elárulnak az állatok környezetéről. Lisa Westcott Wilkins, a DigVentures régészeti szervezet munkatársa hozzátette, korábban is találtak már mamutcsontokat az Egyesült Királyság területén, de egyik példány sem volt olyan jó állapotú, mint a mostaniak.

A lelőhely további érdekességét a neandervölgyiek tárgyai adják, a régészek többek között olyan eszközöket is azonosítottak, amelyekkel a húst dolgozhatták fel. A mamutok nagyjából 220 ezer éve pusztultak el, ekkor a régió éppen meleg volt, és neandervölgyiek lakták. Ősi rokonaink a hideg miatt később délre húzódtak vissza.