Kínai csodagombából készülhet az első igazán hatásos rákgyógyszer

Deng fei / Imaginechina / Imaginechina via AFP

Egy új típusú kemoterápia, amely egy himalájai gombában található molekulára épül, hatékony lehet a rák ellen, és a jövőben új kezelési lehetőséget nyújthat a rákos betegek számára – írja a Science Alert. Az első embereken végzett kísérletek a Clinical Cancer Research tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint nagyon ígéretesek voltak.

A kínai hernyógomba (Ophiocordyceps sinensis) aktív összetevőjéből, a kordicepinből kivont NUC-7738-at az Oxfordi Egyetem kutatói szintetizálták a NuCana biofarmakológiai vállalattal közösen. A kordicepint a kínai hagyományos gyógyászat nagyon régóta használja, többek között gyulladáscsökkentésre és antioxidánsként. A 3′-dezoxi-adenozinnak is nevezett aktív hatóanyag egy nukleozid analóg, és rákellenes, antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatást fejt ki, ami

magyarázatot ad arra, miért nevezik a gombát néha a világ legértékesebb parazitájának.

A természetesen előforduló kordicepinnek azonban megvannak a hátrányai, többek között az, hogy gyorsan lebomlik a véráramban. Ez azt jelenti, hogy a sejtek nehezen veszik magukhoz, és azt is, hogy a tumorokkal szembeni hatékonysága nem a legideálisabb. A szintetikus NUC-7738-on azonban módosítottak, többek között úgy szerkesztették, hogy a nukleozid transzporterektől függetlenül bejuthasson a sejtekbe. Ezek a változtatások a gyógyszerjelölt szer rákellenes tulajdonságait akár 40-szer erősebbé teszik, mint a kordicepinét. A kutatók számos ráktípusra tesztelték.

Zhang Rufeng / XINHUA / Xinhua via AFP

A fent említett fázis 1-es kutatások egyébként 28 emberrel készülnek, és 2019-ben indultak. Ezeknek a betegeknek olyan ráktípusaik voltak, amelyek minden lehetséges kezelésnek ellenálltak. A betegek jól tolerálták az NUC-7738 hetente növekvő adagját, és biztató jeleket mutattak mind a daganatok visszahúzódásában, mind pedig a betegségük hosszú távú stabilizációjában.

Az NUC-7738 még nem adható klinikai kutatásokon kívül.