Az agyi áttét árulkodhat a tumor helyéről

CGinspiration / Getty Images

Egy friss amerikai kutatás szerint az agyi áttétek nem véletlenszerűen jelennek meg az agyban – segítségükkel rá lehet jönni, hogy az eredeti rákos megbetegedés hol található, írja egy sajtóközlemény az EurekAlert portálon. A tumorok elhelyezkedése egy specifikus mintázatot követ, és az érintett agyi terület alapján sejteni lehet, hol van az áttétet kiváltó daganat is.

A Journal of Neurosurgery tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a kutatók az 5 leggyakoribb ráktípust elemezték: a melanoma, a tüdő-, a mell-, a vese- és a vastagbélrák által adott agyi áttéteket nézték meg. Arra jöttek rá, hogy

a melanoma és a tüdőrák gyakrabban ad áttétet a homlok- és halántéklebenynél, a mell-, vese- és vastagbélrák az agy hátsó részében, a kisagy és az agytörzs részén okoz problémát.

Az eredmények nemcsak azért fontosak, mert előre jelezhetik, hogy egy adott rák hol terjedhet el az agyban, hanem mert segítségükkel a kutatók többet tudhatnak meg az agydaganatok növekedéséről is. A szakértők képesek lehetnek azonosítani bizonyos kémiai vegyületeket vagy neurotranszmittereket az agyban, amelyek meggátolhatják a tumorok továbbterjedését. Ezen kívül azt is megfigyelhetik, hogy milyen tumorsejtek az agy mely területén képesek egyáltalán terjedni, és mely területeken nem tudnak életben maradni.