Szellemrészecskéket észleltek egy fekete lyuknál

DESY, Science Communication Lab

Szakértők egy csoportja különleges jelenséget dokumentált egy csillagnál, amelyet széttépett egy fekete lyuk – írja a ScienceAlert. A kutatók az esemény során nagy energiájú neutrínókat figyeltek meg, hasonlót korábban nem detektáltak.

Sjoert van Velzen, a Leideni Egyetem munkatársa és a jelenséget bemutató tanulmány társszerzője szerint a nagy energiájú kozmikus neutrínók eredete ismeretlen, főként azért, mert nagyon nehéz azonosítani őket.

Ez a második alkalom, amikor egy ilyen részecskét sikerült visszakövetni a forrásához.

Amikor egy csillag túl közel kerül egy fekete lyukhoz, az objektum tömegvonzása először megnyújtja, majd széttépi a csillagot. A folyamatot árapály-katasztrófának (TDE, azaz tidal disruption event) nevezik, és látványos sugárzással jár.

2019 áprilisában a szakértők egy ilyen felragyogást mutattak ki egy 750 millió fényévre fekvő szupermasszív fekete lyuknál. Az esemény az AT2019dsg nevet kapta. Hat hónappal később az antarktiszi IceCube neutrínó-detektor minden idők egyik legnagyobb energiájú neutrínó-kibocsátását észlelte, a jelek pedig épp az AT2019dsg irányából érkeztek.

A neutrínók olyan elemi részecskék, melyeknek tömege majdnem 0, közel fénysebességgel száguldanak, és nem igazán lépnek interakcióba a hagyományos anyaggal. Ahogy ezt a cikket olvassa, több milliárd neutrínó száguld át éppen a testén – ezért nevezik sokszor szellemrészecskének. A Földön a neutrínókat jég segítségével képesek kimutatni.

A kutatók úgy gondolják, hogy csupán 0,2 százalék az esély arra, hogy a 2019-es neutrínó-kibocsátás nem az AT2019dsg-hez kapcsolódott. Úgy tűnik, a sugárzást a TDE váltotta ki, a felfedezés így segíthet jobban megérteni ezeket a pusztító eseményeket.